Engers Gasmotorfabrik: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
m (Lagt til lenke)
mIngen redigeringsforklaring
(2 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke)
Linje 13: Linje 13:
Firmaet ble oppløst i 1880 og Enger tok over som eneeier, og ga bedriften nytt navn. L. A. Enger & Co. Enger kjøpte rundt 1880 Raufoss Bruk Fyrstikkfabrikk, som han drev til 1894 da den ble solgt til staten.
Firmaet ble oppløst i 1880 og Enger tok over som eneeier, og ga bedriften nytt navn. L. A. Enger & Co. Enger kjøpte rundt 1880 Raufoss Bruk Fyrstikkfabrikk, som han drev til 1894 da den ble solgt til staten.


I 1888 startet Enger med produksjon av motorer på lisens fra Deutz. Han utvidet fabrikken i 1893 og begynte med større produksjonfor det meste av egentuviklede motorer i Grønlandsleiret 73. Dette var en av Norges første motorprodusenter. Fabrikken ble i 1896 solgt til [[Syberg & Co]].
Enger var en mann som likte å starte opp ting, og han så tidlig at importen av gassmotorer fra Tyskland og England var noe som kunne erstattes med lokalt produserte motorer. I 1888 startet Enger med forsiktig produksjon av motorer på lisens fra Deutz. Han utvidet fabrikken i 1893 med nyervervet eiendom i Grønlandsleiret 73, og begynte med mer omfattende produksjon. De ble for det meste produsert motorer som var kopier av Deutz, men med endel egenutviklede patenter for å unngå lisensavgift til Tyskland. L. A. Enger var en av Norges første motorprodusenter. Fabrikken ble i 1896 solgt til [[Syberg & Co]] som produserte motorer i noen år til.


Enger solgte motorer i konkurranse med Detutz og Körting. Men klarte likevel å levere motorer både til stat, kommune, og fabrikker rundt om i landet der bygass var tilgjengelig. Gassmotorer kom på markedet i Norge i 1879.  
Enger solgte motorer i konkurranse med Detutz og Körting. Men klarte likevel å levere motorer både til stat, kommune, og fabrikker rundt om i landet der bygass var tilgjengelig. Gassmotorer kom på markedet i Norge i 1879.  
Motorene fra Enger hadde et frynsede rykte, og man kan finne mange eksempler på at folk averterer i avisen etter gassmotorer, men uttrykker at de ikke er interesert i Engers.


L. A. Enger hadde en patent på gassmotorer, blant annet i USA. US 514996 A, fra 1892.   
L. A. Enger hadde en patent på gassmotorer, blant annet i USA. US 514996 A, fra 1892.   


Se [[US Patent 514996 A]]  
Se [[US Patent 514996 A]]
 
== Grønlandsleiret 73 ==
Enger kjøpte i oktober 1892 Grønlandsleiret 73 ([https://www.google.com/maps/d/edit?mid=15t9UYpBKTYmFlZH-gOom_Narl93rsOxS&ll=59.90949825551337%2C10.76825109999993&z=18 Kart]) fra bødkermester Joh. Halvorsen for 31750 kroner. 
 
I Dagbladet 11. Januar 1893 har Enger sørget for grundig omtale av sin nye fabrikk under overskriften
 
== Ny Norsk Industri
Patent Gasmotor. ==


== Referanser ==
== Referanser ==

Revisjonen fra 19. mai 2020 kl. 13:06

Norge Flagg.jpg
1893 - Den første reklamen for en Norskprodusert motor vi har klart å finne.


L. A. Enger & Co.

Firmaet opererte under mange navn gjennom årene, L. A. Enger & Co Gasmotorfabrik, Engers Gasmotorfabrik, Engers Maskinfabrik, Engers Gassmotorfabrikk.


Firmaet ble stiftet som Thisted og Enger i 1875, som et engros og agenturforretning. Men de drev litt med industriell virksomhet på siden, de produserte blant annet såpe. Firmaet ble oppløst i 1880 og Enger tok over som eneeier, og ga bedriften nytt navn. L. A. Enger & Co. Enger kjøpte rundt 1880 Raufoss Bruk Fyrstikkfabrikk, som han drev til 1894 da den ble solgt til staten.

Enger var en mann som likte å starte opp ting, og han så tidlig at importen av gassmotorer fra Tyskland og England var noe som kunne erstattes med lokalt produserte motorer. I 1888 startet Enger med forsiktig produksjon av motorer på lisens fra Deutz. Han utvidet fabrikken i 1893 med nyervervet eiendom i Grønlandsleiret 73, og begynte med mer omfattende produksjon. De ble for det meste produsert motorer som var kopier av Deutz, men med endel egenutviklede patenter for å unngå lisensavgift til Tyskland. L. A. Enger var en av Norges første motorprodusenter. Fabrikken ble i 1896 solgt til Syberg & Co som produserte motorer i noen år til.

Enger solgte motorer i konkurranse med Detutz og Körting. Men klarte likevel å levere motorer både til stat, kommune, og fabrikker rundt om i landet der bygass var tilgjengelig. Gassmotorer kom på markedet i Norge i 1879.

Motorene fra Enger hadde et frynsede rykte, og man kan finne mange eksempler på at folk averterer i avisen etter gassmotorer, men uttrykker at de ikke er interesert i Engers.

L. A. Enger hadde en patent på gassmotorer, blant annet i USA. US 514996 A, fra 1892.

Se US Patent 514996 A

Grønlandsleiret 73

Enger kjøpte i oktober 1892 Grønlandsleiret 73 (Kart) fra bødkermester Joh. Halvorsen for 31750 kroner.

I Dagbladet 11. Januar 1893 har Enger sørget for grundig omtale av sin nye fabrikk under overskriften

== Ny Norsk Industri Patent Gasmotor. ==

Referanser

  • Forbrenningsmotoren
  • Teknisk ukeblad
  • NRK
  • Wikipedia


Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter