Edv. Christensens Sønner: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
 
Linje 7: Linje 7:


== E.C.S-motoren (Kraft) ==
== E.C.S-motoren (Kraft) ==
Motoren produsert hos '''Edv. Christensens Sønner''' var 1-sylindrede, 4-takt bensinmotorer på 3-5 HK. Navnene "E.C.S" og "Kraft" var brukt om hverandre. Rundt 1930 gikk de over til å produsere motorer med "kvadratisk sylinder". Dette innebar at motoren var designet med slaglengde som var lik boringen i motoren, f.eks 100 mm boring og 100 mm slaglengde.
Motoren produsert hos '''Edv. Christensens Sønner''' var 1-sylindrede, 4-takt bensinmotorer på 3-5 HK, og en 2-sylindret 7-10 Hk.  
 
Navnene "E.C.S" og "Kraft" var brukt om hverandre. Rundt 1930 gikk de over til å produsere motorer med "kvadratisk sylinder". Dette innebar at motoren var designet med slaglengde som var lik boringen i motoren, f.eks 100 mm boring og 100 mm slaglengde.
 





Nåværende revisjon fra 28. okt. 2023 kl. 19:10

Norge Flagg.jpg
1924 - Kraft
Reklame for Edv.. Cheistensens sønner motorfabrikk (1938)

Edvard Christensen startet opp med produksjon av motorer tidlig på 1900-tallet. Det første verkstedet hans lå på Bakken i Skien. Senere flyttet han virksomheten hans til Brevik. På et senere tidspunkt tok sønnen Harald over ledelsen ved fabrikken. Produksjonen av båtmotorer i Brevik tok slutt rundt 1958.

E.C.S-motoren (Kraft)

Motoren produsert hos Edv. Christensens Sønner var 1-sylindrede, 4-takt bensinmotorer på 3-5 HK, og en 2-sylindret 7-10 Hk.

Navnene "E.C.S" og "Kraft" var brukt om hverandre. Rundt 1930 gikk de over til å produsere motorer med "kvadratisk sylinder". Dette innebar at motoren var designet med slaglengde som var lik boringen i motoren, f.eks 100 mm boring og 100 mm slaglengde.


Referanser

  • Refererer til tidligere ansatt hos fabrikken på 50-tallet

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter

Første bidrag: 27. apr. 2015 kl. 16:10‎