Den Norske Sagbladfabrikk: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
 
(Én mellomliggende revisjon av samme bruker vises ikke)
Linje 11: Linje 11:
'''Comet''' var en norskprodusert motorsag med totakts gløderørsmotor. Comet var konstruert av Rasmus Wiig fra Kongsberg. Comet-saga kom på markedet i 1949 og veide bare 8,5 kg, som var omtrent halvparten av konkurrentene. Siden ingen norske produsenter ville kjøpe produksjonsrettighetene, inngikk Wiig kontrakt med en svensk produsent, og mesteparten av produksjonen skjedde i Sverige. Motoren hadde mange svakheter og Comet ble etterhvert erstattet av Bamse.  
'''Comet''' var en norskprodusert motorsag med totakts gløderørsmotor. Comet var konstruert av Rasmus Wiig fra Kongsberg. Comet-saga kom på markedet i 1949 og veide bare 8,5 kg, som var omtrent halvparten av konkurrentene. Siden ingen norske produsenter ville kjøpe produksjonsrettighetene, inngikk Wiig kontrakt med en svensk produsent, og mesteparten av produksjonen skjedde i Sverige. Motoren hadde mange svakheter og Comet ble etterhvert erstattet av Bamse.  


== Referanser ==
== Kjente eksemplarer ==
 
==Nøkkelpersoner==
 
==Referanser==
<references />
<references />
* [https://lokalhistoriewiki.no/index.php/Den_Norske_Sagbladfabrikk Lokalhistoriewiki]
* [https://lokalhistoriewiki.no/index.php/Den_Norske_Sagbladfabrikk Lokalhistoriewiki]
Linje 21: Linje 25:
[[Kategori:Akershus]]
[[Kategori:Akershus]]


''Første bidrag 5. sep. 2017 kl. 21:08''
---------''Første bidrag 5. sep. 2017 kl. 21:08''

Nåværende revisjon fra 9. feb. 2023 kl. 16:58

Norge Flagg.jpg
Comet starter produksjon. Sandefjord Blad 27. mars 1951


Bedriften Den Norske Sagbladfabrikk ble startet 1946 i Fredrikstad av direktør E. Slotfeldt Ellingsen, men den flyttet få år senere til lokaler i Nedre mølle og den tilliggende spinneribygningen i Sagdalen ved Lillestrøm. Her ble det produsert sirkelsagblader og motorsager av merkene Comet og Bamse, samt barkemaskinen Bra-Kar. Fabrikken hadde 10 ansatte. Etter en tung periode ble fabrikken i 1962 nedlagt, og konkurrenten Jobu Mekaniske Verksted i Drøbak overtok det meste av produksjonsutstyret.

Bedriften hadde stor kompetanse på produksjon og oppsett av sirkelsagblader – fabrikken var på den tiden den eneste i landet. Rett etter krigen var det stor mangel på mange varer, og sagblader var intet unntak. En av de ansatte var spesialist på å file opp sagblad – dette måtte gjøres nøyaktig og kunne ikke foretas av hvem som helst. Sagblader med helt opp mot 2 meters diameter ble slipt opp i Sagbladfabrikken.

Comet

Comet var en norskprodusert motorsag med totakts gløderørsmotor. Comet var konstruert av Rasmus Wiig fra Kongsberg. Comet-saga kom på markedet i 1949 og veide bare 8,5 kg, som var omtrent halvparten av konkurrentene. Siden ingen norske produsenter ville kjøpe produksjonsrettighetene, inngikk Wiig kontrakt med en svensk produsent, og mesteparten av produksjonen skjedde i Sverige. Motoren hadde mange svakheter og Comet ble etterhvert erstattet av Bamse.

Kjente eksemplarer

Nøkkelpersoner

Referanser

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter


Første bidrag 5. sep. 2017 kl. 21:08