De Forenede Motorfabrikker

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
Den utskrivbare versjonen støttes ikke lenger eller har rendringsfeil. Oppdater eventuelle bokmerker i nettleseren din og bruk nettleserens standard utskriftsfunksjon i stedet.
Norge Flagg.jpg
Aksjeinnbydelse fra 1912
Hein firda folkeblad 21071919.jpg
3 sylindret Hein ca 1920
Hein maskinlære 1920.jpg
1953 Union.png
DeForenedeMotorfabrikker.jpg
Fomofa.jpg
Orginal hein.jpg


De Forenede Motorfabrikker, tidligere A/S Vestlandske Motorfabrik, ble grunnlagt i Bergen den 12. juli 1913. Bedriften var lokalisert i Krohnviken i Bergen. I forbindelse med stiftelsen overtok det nye selskapet alle aktiva og passiva i A/S Florø verksted, A/S Tendfjord mek, verksted, A/S Flekkefjord mek. verksted, A/S Lofoten Motorfabrik, Leirvik mek. verksted, og A/S Vestlandske motorfabrik. I ledelsen satt ingeniør George Wilson som administrerende direktør. Chr. Ameln, Rolf Olsen, Thv. Kahrs. Joh. L. Mowinkel og Fredrik Schumann. Styreleder var Joh. Fr. Irgens. Aksjekapitalen var i 1916 405 000 kroner.

De var lisensprodusent av Hein, som var en dansk motor fra Hein & Sønner i Randers. Hein & Sønner lisensierte ut konstruksjonene av sine motorer til flere bedrifter, fordi de ikke kunne tilfredstille etterspørselen i hjemmemarkedet.

FOMOFA produserte også Union to-takter, konstruert av Alf Søyland, som senere sammen med Håkon Søyland startet opp Damsgård Motorfabrikk, kjent for Sabb motorene. I 1968 ble fabrikken solgt til A/S Bergen Mekaniske Verksteder. Mange motorkjennere vil hevde at Union-motoren i dag lever videre i Bergen Diesel sine 4-taktere.[1]

Union-motoren

Dette var 2-takt semidieselmotorer for båter. De ble produsert som 1-sylindrede motorer fra 7,5 til 75 HK og 2-sylindrede fra 100 HK, og 3-sylindre fra 140 HK.. Union var i sin tid blant de mest brukte Norske båtmotorene. Ordinær produksjon av Union opphørte da fabrikken skiftet eiere i 1968. Mot slutten av motorproduksjonen ble det igangsatt arbeidet med å utforme en ny generasjon Union dieselmotorer. Dette var et forsøk på å gjøre fabrikken konkurransedyktig på det globale markedet. På sent 60-talls stod en prototype klar; en 3-sylindrer, 4-takt dieselmotor. denne ble visstnok bare prøvekjørt på fabrikken èn gang før hele prosjektet ble skrinlagt.

Motor Ytelse Turtall Boring Slaglengde Slagvolum Lengde Vekt
1 Sylinder
Aa 7,5 - 12 600 160 180 3,6 L 750
A 7 12 600 160 180 3,6 L 900 750
A 10 - 18 550 180 200 5 L 1100
B 15 - 25 460 210 240 8,3 L 1350
C 20 - 32 420 230 270 11,2 L 1240 1800
D 30 - 50 360 290 310 20,5 L 1430 2975
E 40 - 60 340 310 360 27,2 L 3750
Ex 50 - 68 340 330 360 30,8 L 1470 4000
Ey 60 - 85 320 360 380 38,7 4650
F 75 - 100 300 400 400 50,3 8200
2 Sylindre
2A 20 - 36 550 180 200 10,2 L 1600
2B 30 - 50 460 210 240 16,6 L 2600
2C 40 - 64 420 230 270 22,4 L 1700 2800
2D 60 - 100 360 290 310 41,0 L 2150 4600
2E 80 - 120 340 310 360 54,4 L 6400
2Ex 100 - 136 340 330 360 61,6 L 2200 6300
3 Sylindre
3Ex 150 210 340 330 360 92,4 L 2670
4 Sylindre
4D 220 360 290 310 82,0 L 9000
4Ex 200 - 270 340 330 360 123,2 L 3880 11500
4F 300 - 400 300 400 400 201 L 22700

Sol-motoren

Dette var en mindre stasjonær 2-takt, vertikal stasjonær semidieselmotor på 10 HK produsert på 1930-tallet.


FOMOFA-motoren

Dette var en 2-takts bensinmotor, sannsynligvis produsert fra 1913. Det er ikke kjent hvilke størrelser den ble produsert som, men motoren ble reklamert som motor til lystbruk.


Tryg-motoren

Båter med UNION motor

  • R/V Fritjof Nansen (1955) - 2 syl Ex100 på 140 HK

Referanser

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter