De Forenede Motorfabrikker: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
m (Oppdatert tabell)
 
(5 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke)
Linje 11: Linje 11:




De Forenede Motorfabrikker, tidligere A/S Vestlandske Motorfabrik, ble grunnlagt i Bergen i 1912. De var lisensprodusent av Hein, som var en dansk motor fra [[Hein & Sønner]] i Randers. Hein & Sønner lisensierte ut konstruksjonene av sine motorer til flere bedrifter, fordi de ikke kunne tilfredstille etterspørselen i hjemmemarkedet.  
 
De Forenede Motorfabrikker, tidligere A/S Vestlandske Motorfabrik, ble grunnlagt i Bergen den 12. juli 1913. Bedriften var lokalisert i Krohnviken i Bergen.  I forbindelse med stiftelsen overtok det nye selskapet alle aktiva og passiva i A/S Florø verksted, A/S Tendfjord mek, verksted, A/S Flekkefjord mek. verksted, A/S Lofoten Motorfabrik, Leirvik mek. verksted, og A/S Vestlandske motorfabrik. I ledelsen satt ingeniør George Wilson som administrerende direktør. Chr. Ameln, Rolf Olsen, Thv. Kahrs. Joh. L. Mowinkel og Fredrik Schumann. Styreleder var Joh. Fr. Irgens. Aksjekapitalen var i 1916 405 000 kroner.  
 
De var lisensprodusent av Hein, som var en dansk motor fra [[Hein & Sønner]] i Randers. Hein & Sønner lisensierte ut konstruksjonene av sine motorer til flere bedrifter, fordi de ikke kunne tilfredstille etterspørselen i hjemmemarkedet.  


FOMOFA produserte også Union to-takter, konstruert av Alf Søyland, som senere sammen med Håkon Søyland startet opp Damsgård Motorfabrikk, kjent for Sabb motorene. I 1968 ble fabrikken solgt til A/S Bergen Mekaniske Verksteder. Mange motorkjennere vil hevde at Union-motoren i dag lever videre i Bergen Diesel sine 4-taktere.<ref>http://semidiesel.no/engines/Union.html</ref>
FOMOFA produserte også Union to-takter, konstruert av Alf Søyland, som senere sammen med Håkon Søyland startet opp Damsgård Motorfabrikk, kjent for Sabb motorene. I 1968 ble fabrikken solgt til A/S Bergen Mekaniske Verksteder. Mange motorkjennere vil hevde at Union-motoren i dag lever videre i Bergen Diesel sine 4-taktere.<ref>http://semidiesel.no/engines/Union.html</ref>
Linje 22: Linje 25:
!Ytelse
!Ytelse
!Turtall
!Turtall
!Sylindre
!Boring
!Boring
!Slaglengde
!Slaglengde
Linje 28: Linje 30:
!Lengde
!Lengde
!Vekt
!Vekt
|-
| colspan="8" |1 Sylinder
|-
|Aa
|7,5 - 12
|600
|160
|180
|3,6 L
|
|750
|-
|-
|A 7
|A 7
|12
|12
|600
|600
|1
|160
|160
|180
|180
|3,6 L
|3,6 L
|900
|750
|-
|A
|10 - 18
|550
|180
|200
|5 L
|
|1100
|-
|B
|15 - 25
|460
|210
|240
|8,3 L
|
|
|750
|1350
|-
|-
|C 20
|C
|35
|20 - 32
|420
|420
|1
|230
|230
|270
|270
|11,2 L
|11,2 L
|
|1240
|1800
|1800
|-
|-
|D 30
|D
|55
|30 - 50
|360
|360
|1
|290
|290
|310
|310
|20,5 L
|20,5 L
|1730
|1430
|2975
|2975
|-
|-
|Ex50
|E
|75
|40 - 60
|340
|310
|360
|27,2 L
|
|3750
|-
|Ex
|50 - 68
|340
|340
|1
|330
|330
|360
|360
|30,8 L
|30,8 L
|1770
|1470
|4000
|4000
|-
|-
|2C 40
|Ey
|70
|60 - 85
|320
|360
|380
|38,7
|
|4650
|-
|F
|75 - 100
|300
|400
|400
|50,3
|
|8200
|-
| colspan="8" |2 Sylindre
|-
|2A
|20 - 36
|550
|180
|200
|10,2 L
|
|1600
|-
|2B
|30 - 50
|460
|210
|240
|16,6 L
|
|2600
|-
|2C
|40 - 64
|420
|420
|2
|230
|230
|270
|270
|22,4 L
|22,4 L
|
|1700
|2800
|2800
|-
|-
|2D 60
|2D
|110
|60 - 100
|360
|360
|2
|290
|
|310
|
|41,0 L
|
|2150
|1950
|4600
|-
|2E
|80 - 120
|340
|310
|360
|54,4 L
|
|
|6400
|-
|-
|2Ex 100
|2Ex
|140
|100 - 136
|340
|340
|2
|330
|
|360
|
|61,6 L
|
|2200
|2050
|6300
|
|-
| colspan="8" |3 Sylindre
|-
|-
|3Ex 150
|3Ex 150
|210
|210
|
|340
|3
|330
|
|360
|
|92,4 L
|
|2670
|2670
|
|
|-
|-
|4D 200
| colspan="8" |4 Sylindre
|-
|4D
|220
|220
|360
|360
|4
|290
|290
|310
|82,0 L
|
|9000
|-
|4Ex
|200 - 270
|340
|330
|360
|360
|123,2 L
|123,2 L
|3880
|11500
|-
|4F
|300 - 400
|300
|400
|400
|201 L
|
|
|9000
|22700
|}
|}


Linje 126: Linje 226:


== FOMOFA-motoren ==
== FOMOFA-motoren ==
Dette var en 2-takts bensinmotor, sannsynligvis produsert på 1910-tallet. Det er ikke kjent hvilke størrelser den ble produsert som.
Dette var en 2-takts bensinmotor, sannsynligvis produsert fra 1913. Det er ikke kjent hvilke størrelser den ble produsert som, men motoren ble reklamert som motor til lystbruk.  





Nåværende revisjon fra 26. nov. 2023 kl. 15:41

Norge Flagg.jpg
Aksjeinnbydelse fra 1912
Hein firda folkeblad 21071919.jpg
3 sylindret Hein ca 1920
Hein maskinlære 1920.jpg
1953 Union.png
DeForenedeMotorfabrikker.jpg
Fomofa.jpg
Orginal hein.jpg


De Forenede Motorfabrikker, tidligere A/S Vestlandske Motorfabrik, ble grunnlagt i Bergen den 12. juli 1913. Bedriften var lokalisert i Krohnviken i Bergen. I forbindelse med stiftelsen overtok det nye selskapet alle aktiva og passiva i A/S Florø verksted, A/S Tendfjord mek, verksted, A/S Flekkefjord mek. verksted, A/S Lofoten Motorfabrik, Leirvik mek. verksted, og A/S Vestlandske motorfabrik. I ledelsen satt ingeniør George Wilson som administrerende direktør. Chr. Ameln, Rolf Olsen, Thv. Kahrs. Joh. L. Mowinkel og Fredrik Schumann. Styreleder var Joh. Fr. Irgens. Aksjekapitalen var i 1916 405 000 kroner.

De var lisensprodusent av Hein, som var en dansk motor fra Hein & Sønner i Randers. Hein & Sønner lisensierte ut konstruksjonene av sine motorer til flere bedrifter, fordi de ikke kunne tilfredstille etterspørselen i hjemmemarkedet.

FOMOFA produserte også Union to-takter, konstruert av Alf Søyland, som senere sammen med Håkon Søyland startet opp Damsgård Motorfabrikk, kjent for Sabb motorene. I 1968 ble fabrikken solgt til A/S Bergen Mekaniske Verksteder. Mange motorkjennere vil hevde at Union-motoren i dag lever videre i Bergen Diesel sine 4-taktere.[1]

Union-motoren

Dette var 2-takt semidieselmotorer for båter. De ble produsert som 1-sylindrede motorer fra 7,5 til 75 HK og 2-sylindrede fra 100 HK, og 3-sylindre fra 140 HK.. Union var i sin tid blant de mest brukte Norske båtmotorene. Ordinær produksjon av Union opphørte da fabrikken skiftet eiere i 1968. Mot slutten av motorproduksjonen ble det igangsatt arbeidet med å utforme en ny generasjon Union dieselmotorer. Dette var et forsøk på å gjøre fabrikken konkurransedyktig på det globale markedet. På sent 60-talls stod en prototype klar; en 3-sylindrer, 4-takt dieselmotor. denne ble visstnok bare prøvekjørt på fabrikken èn gang før hele prosjektet ble skrinlagt.

Motor Ytelse Turtall Boring Slaglengde Slagvolum Lengde Vekt
1 Sylinder
Aa 7,5 - 12 600 160 180 3,6 L 750
A 7 12 600 160 180 3,6 L 900 750
A 10 - 18 550 180 200 5 L 1100
B 15 - 25 460 210 240 8,3 L 1350
C 20 - 32 420 230 270 11,2 L 1240 1800
D 30 - 50 360 290 310 20,5 L 1430 2975
E 40 - 60 340 310 360 27,2 L 3750
Ex 50 - 68 340 330 360 30,8 L 1470 4000
Ey 60 - 85 320 360 380 38,7 4650
F 75 - 100 300 400 400 50,3 8200
2 Sylindre
2A 20 - 36 550 180 200 10,2 L 1600
2B 30 - 50 460 210 240 16,6 L 2600
2C 40 - 64 420 230 270 22,4 L 1700 2800
2D 60 - 100 360 290 310 41,0 L 2150 4600
2E 80 - 120 340 310 360 54,4 L 6400
2Ex 100 - 136 340 330 360 61,6 L 2200 6300
3 Sylindre
3Ex 150 210 340 330 360 92,4 L 2670
4 Sylindre
4D 220 360 290 310 82,0 L 9000
4Ex 200 - 270 340 330 360 123,2 L 3880 11500
4F 300 - 400 300 400 400 201 L 22700

Sol-motoren

Dette var en mindre stasjonær 2-takt, vertikal stasjonær semidieselmotor på 10 HK produsert på 1930-tallet.


FOMOFA-motoren

Dette var en 2-takts bensinmotor, sannsynligvis produsert fra 1913. Det er ikke kjent hvilke størrelser den ble produsert som, men motoren ble reklamert som motor til lystbruk.


Tryg-motoren

Båter med UNION motor

  • R/V Fritjof Nansen (1955) - 2 syl Ex100 på 140 HK

Referanser

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter