De Forenede Motorfabrikker: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
m (Oppdatert tabell)
mIngen redigeringsforklaring
Linje 36: Linje 36:
|180
|180
|3,6 L
|3,6 L
|
|900
|750
|750
|-
|-
Linje 46: Linje 46:
|270
|270
|11,2 L
|11,2 L
|
|1240
|1800
|1800
|-
|-
Linje 56: Linje 56:
|310
|310
|20,5 L
|20,5 L
|1730
|1430
|2975
|2975
|-
|-
Linje 66: Linje 66:
|360
|360
|30,8 L
|30,8 L
|1770
|1470
|4000
|4000
|-
|-
Linje 76: Linje 76:
|270
|270
|22,4 L
|22,4 L
|
|1700
|2800
|2800
|-
|-
Linje 83: Linje 83:
|360
|360
|2
|2
|
|290
|
|310
|
|41,0 L
|1950
|2150
|
|4000
|-
|-
|2Ex 100
|2Ex 100
Linje 93: Linje 93:
|340
|340
|2
|2
|
|330
|
|360
|
|61,6 L
|2050
|2200
|
|6300
|-
|-
|3Ex 150
|3Ex 150
|210
|210
|
|340
|3
|3
|
|330
|
|360
|
|92,4 L
|2670
|2670
|
|
Linje 114: Linje 114:
|4
|4
|290
|290
|310
|82,0 L
|
|9000
|-
|4Ex 250
|300
|340
|4
|330
|360
|360
|123,2 L
|123,2 L
|
|3880
|9000
|11500
|}
|}



Revisjonen fra 15. nov. 2018 kl. 16:23

Norge Flagg.jpg
Aksjeinnbydelse fra 1912
Hein firda folkeblad 21071919.jpg
3 sylindret Hein ca 1920
Hein maskinlære 1920.jpg
1953 Union.png
DeForenedeMotorfabrikker.jpg
Fomofa.jpg
Orginal hein.jpg


De Forenede Motorfabrikker, tidligere A/S Vestlandske Motorfabrik, ble grunnlagt i Bergen i 1912. De var lisensprodusent av Hein, som var en dansk motor fra Hein & Sønner i Randers. Hein & Sønner lisensierte ut konstruksjonene av sine motorer til flere bedrifter, fordi de ikke kunne tilfredstille etterspørselen i hjemmemarkedet.

FOMOFA produserte også Union to-takter, konstruert av Alf Søyland, som senere sammen med Håkon Søyland startet opp Damsgård Motorfabrikk, kjent for Sabb motorene. I 1968 ble fabrikken solgt til A/S Bergen Mekaniske Verksteder. Mange motorkjennere vil hevde at Union-motoren i dag lever videre i Bergen Diesel sine 4-taktere.[1]

Union-motoren

Dette var 2-takt semidieselmotorer for båter. De ble produsert som 1-sylindrede motorer fra 7,5 til 75 HK og 2-sylindrede fra 100 HK, og 3-sylindre fra 140 HK.. Union var i sin tid blant de mest brukte Norske båtmotorene. Ordinær produksjon av Union opphørte da fabrikken skiftet eiere i 1968. Mot slutten av motorproduksjonen ble det igangsatt arbeidet med å utforme en ny generasjon Union dieselmotorer. Dette var et forsøk på å gjøre fabrikken konkurransedyktig på det globale markedet. På sent 60-talls stod en prototype klar; en 3-sylindrer, 4-takt dieselmotor. denne ble visstnok bare prøvekjørt på fabrikken èn gang før hele prosjektet ble skrinlagt.

Motor Ytelse Turtall Sylindre Boring Slaglengde Slagvolum Lengde Vekt
A 7 12 600 1 160 180 3,6 L 900 750
C 20 35 420 1 230 270 11,2 L 1240 1800
D 30 55 360 1 290 310 20,5 L 1430 2975
Ex50 75 340 1 330 360 30,8 L 1470 4000
2C 40 70 420 2 230 270 22,4 L 1700 2800
2D 60 110 360 2 290 310 41,0 L 2150 4000
2Ex 100 140 340 2 330 360 61,6 L 2200 6300
3Ex 150 210 340 3 330 360 92,4 L 2670
4D 200 220 360 4 290 310 82,0 L 9000
4Ex 250 300 340 4 330 360 123,2 L 3880 11500

Sol-motoren

Dette var en mindre stasjonær 2-takt, vertikal stasjonær semidieselmotor på 10 HK produsert på 1930-tallet.


FOMOFA-motoren

Dette var en 2-takts bensinmotor, sannsynligvis produsert på 1910-tallet. Det er ikke kjent hvilke størrelser den ble produsert som.


Tryg-motoren

Båter med UNION motor

  • R/V Fritjof Nansen (1955) - 2 syl Ex100 på 140 HK

Referanser

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter