De Forenede Motorfabrikker: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
m (Oppdatert tabell)
Linje 23: Linje 23:
!Turtall
!Turtall
!Sylindre
!Sylindre
!Boring
!Slaglengde
!Slagvolum
!Lengde
!Lengde
!Vekt
|-
|-
|D30
|A 7
|50
|12
|600
|1
|160
|180
|3,6 L
|
|
|750
|-
|C 20
|35
|420
|1
|1
|230
|270
|11,2 L
|
|1800
|-
|D 30
|55
|360
|1
|290
|310
|20,5 L
|1730
|1730
|2975
|-
|-
|Ex50
|Ex50
|70
|75
|
|340
|1
|1
|330
|360
|30,8 L
|1770
|1770
|4000
|-
|-
|2D60
|2C 40
|100
|70
|420
|2
|230
|270
|22,4 L
|
|
|2800
|-
|2D 60
|110
|360
|2
|2
|
|
|
|1950
|1950
|
|-
|-
|2Ex100
|2Ex 100
|140
|140
|340
|2
|
|
|
|
|2
|2050
|2050
|
|-
|-
|3Ex150
|3Ex 150
|210
|210
|
|
|3
|3
|
|
|
|2670
|2670
|
|-
|4D 200
|220
|360
|4
|290
|360
|123,2 L
|
|9000
|}
|}



Revisjonen fra 15. nov. 2018 kl. 16:15

Norge Flagg.jpg
Aksjeinnbydelse fra 1912
Hein firda folkeblad 21071919.jpg
3 sylindret Hein ca 1920
Hein maskinlære 1920.jpg
1953 Union.png
DeForenedeMotorfabrikker.jpg
Fomofa.jpg
Orginal hein.jpg


De Forenede Motorfabrikker, tidligere A/S Vestlandske Motorfabrik, ble grunnlagt i Bergen i 1912. De var lisensprodusent av Hein, som var en dansk motor fra Hein & Sønner i Randers. Hein & Sønner lisensierte ut konstruksjonene av sine motorer til flere bedrifter, fordi de ikke kunne tilfredstille etterspørselen i hjemmemarkedet.

FOMOFA produserte også Union to-takter, konstruert av Alf Søyland, som senere sammen med Håkon Søyland startet opp Damsgård Motorfabrikk, kjent for Sabb motorene. I 1968 ble fabrikken solgt til A/S Bergen Mekaniske Verksteder. Mange motorkjennere vil hevde at Union-motoren i dag lever videre i Bergen Diesel sine 4-taktere.[1]

Union-motoren

Dette var 2-takt semidieselmotorer for båter. De ble produsert som 1-sylindrede motorer fra 7,5 til 75 HK og 2-sylindrede fra 100 HK, og 3-sylindre fra 140 HK.. Union var i sin tid blant de mest brukte Norske båtmotorene. Ordinær produksjon av Union opphørte da fabrikken skiftet eiere i 1968. Mot slutten av motorproduksjonen ble det igangsatt arbeidet med å utforme en ny generasjon Union dieselmotorer. Dette var et forsøk på å gjøre fabrikken konkurransedyktig på det globale markedet. På sent 60-talls stod en prototype klar; en 3-sylindrer, 4-takt dieselmotor. denne ble visstnok bare prøvekjørt på fabrikken èn gang før hele prosjektet ble skrinlagt.

Motor Ytelse Turtall Sylindre Boring Slaglengde Slagvolum Lengde Vekt
A 7 12 600 1 160 180 3,6 L 750
C 20 35 420 1 230 270 11,2 L 1800
D 30 55 360 1 290 310 20,5 L 1730 2975
Ex50 75 340 1 330 360 30,8 L 1770 4000
2C 40 70 420 2 230 270 22,4 L 2800
2D 60 110 360 2 1950
2Ex 100 140 340 2 2050
3Ex 150 210 3 2670
4D 200 220 360 4 290 360 123,2 L 9000

Sol-motoren

Dette var en mindre stasjonær 2-takt, vertikal stasjonær semidieselmotor på 10 HK produsert på 1930-tallet.


FOMOFA-motoren

Dette var en 2-takts bensinmotor, sannsynligvis produsert på 1910-tallet. Det er ikke kjent hvilke størrelser den ble produsert som.


Tryg-motoren

Båter med UNION motor

  • R/V Fritjof Nansen (1955) - 2 syl Ex100 på 140 HK

Referanser

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter