De Forenede Motorfabrikker: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
m (→‎Union-motoren: Oppdatert litt)
mIngen redigeringsforklaring
Linje 6: Linje 6:
[[Fil:Hein_maskinlære_1920.jpg|thumb]]
[[Fil:Hein_maskinlære_1920.jpg|thumb]]
[[fil:1953 Union.png|thumb]]
[[fil:1953 Union.png|thumb]]
[[Fil:DeForenedeMotorfabrikker.jpg|thumb]]
[[fil:fomofa.jpg|thumb]]
[[Fil:orginal_hein.jpg|thumb]]




Linje 54: Linje 57:


== Sol-motoren ==
== Sol-motoren ==
Dette var en mindre stasjonær 2-takt, vertikal stasjonær semidieselmotor på 10 HK produsert på 1930-tallet.  
Dette var en mindre stasjonær 2-takt, vertikal stasjonær semidieselmotor på 10 HK produsert på 1930-tallet.  






== FOMOFA-motoren ==
Dette var en 2-takts bensinmotor, sannsynligvis produsert på 1910-tallet. Det er ikke kjent hvilke størrelser den ble produsert som.


== FOMOFA-motoren ==


Dette var en 2-takts bensinmotor, sannsynligvis produsert på 1910-tallet. Det er ikke kjent hvilke størrelser den ble produsert som.


[[Fil:DeForenedeMotorfabrikker.jpg|thumb]]
== Tryg-motoren ==
[[fil:fomofa.jpg|thumb]]
[[Fil:orginal_hein.jpg|thumb]]


== Båter med UNION motor ==
== Båter med UNION motor ==

Revisjonen fra 13. okt. 2018 kl. 17:10

Norge Flagg.jpg
Aksjeinnbydelse fra 1912
Hein firda folkeblad 21071919.jpg
3 sylindret Hein ca 1920
Hein maskinlære 1920.jpg
1953 Union.png
DeForenedeMotorfabrikker.jpg
Fomofa.jpg
Orginal hein.jpg


De Forenede Motorfabrikker, tidligere A/S Vestlandske Motorfabrik, ble grunnlagt i Bergen i 1912. De var lisensprodusent av Hein, som var en dansk motor fra Hein & Sønner i Randers. Hein & Sønner lisensierte ut konstruksjonene av sine motorer til flere bedrifter, fordi de ikke kunne tilfredstille etterspørselen i hjemmemarkedet.

FOMOFA produserte også Union to-takter, konstruert av Alf Søyland, som senere sammen med Håkon Søyland startet opp Damsgård Motorfabrikk, kjent for Sabb motorene. I 1968 ble fabrikken solgt til A/S Bergen Mekaniske Verksteder. Mange motorkjennere vil hevde at Union-motoren i dag lever videre i Bergen Diesel sine 4-taktere.[1]

Union-motoren

Dette var 2-takt semidieselmotorer for båter. De ble produsert som 1-sylindrede motorer fra 7,5 til 75 HK og 2-sylindrede fra 100 HK, og 3-sylindre fra 140 HK.. Union var i sin tid blant de mest brukte Norske båtmotorene. Ordinær produksjon av Union opphørte da fabrikken skiftet eiere i 1968. Mot slutten av motorproduksjonen ble det igangsatt arbeidet med å utforme en ny generasjon Union dieselmotorer. Dette var et forsøk på å gjøre fabrikken konkurransedyktig på det globale markedet. På sent 60-talls stod en prototype klar; en 3-sylindrer, 4-takt dieselmotor. denne ble visstnok bare prøvekjørt på fabrikken èn gang før hele prosjektet ble skrinlagt.

Motor Ytelse Turtall Sylindre Lengde
D30 50 1 1730
Ex50 70 1 1770
2D60 100 2 1950
2Ex100 140 2 2050
3Ex150 210 3 2670

Sol-motoren

Dette var en mindre stasjonær 2-takt, vertikal stasjonær semidieselmotor på 10 HK produsert på 1930-tallet.


FOMOFA-motoren

Dette var en 2-takts bensinmotor, sannsynligvis produsert på 1910-tallet. Det er ikke kjent hvilke størrelser den ble produsert som.


Tryg-motoren

Båter med UNION motor

  • R/V Fritjof Nansen (1955) - 2 syl Ex100 på 140 HK

Referanser

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter