De Forenede Motorfabrikker: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
m (→‎Union-motoren: Oppdatert litt)
Linje 8: Linje 8:




De Forenede Motorfabrikker, tidligere A/S Vestlandske Motorfabrik, ble grunnlagt i Bergen i 1912. De var lisensprodusent av Hein, som var en dansk motor fra [[Hein & Sønner]] i Randers. Hein & Sønner lisensierte ut konstruksjonene sine motorer til flere bedrifter.  
De Forenede Motorfabrikker, tidligere A/S Vestlandske Motorfabrik, ble grunnlagt i Bergen i 1912. De var lisensprodusent av Hein, som var en dansk motor fra [[Hein & Sønner]] i Randers. Hein & Sønner lisensierte ut konstruksjonene av sine motorer til flere bedrifter, fordi de ikke kunne tilfredstille etterspørselen i hjemmemarkedet.  


FOMOFA produserte også Union to-takter, konstruert av Alf Søyland, som senere sammen med Håkon Søyland startet opp Damsgård Motorfabrikk, kjent for Sabb motorene. I 1968 ble fabrikken solgt til A/S Bergen Mekaniske Verksteder. Mange motorkjennere vil hevde at Union-motoren i dag lever videre i Bergen Diesel sine 4-taktere.<ref>http://semidiesel.no/engines/Union.html</ref>
FOMOFA produserte også Union to-takter, konstruert av Alf Søyland, som senere sammen med Håkon Søyland startet opp Damsgård Motorfabrikk, kjent for Sabb motorene. I 1968 ble fabrikken solgt til A/S Bergen Mekaniske Verksteder. Mange motorkjennere vil hevde at Union-motoren i dag lever videre i Bergen Diesel sine 4-taktere.<ref>http://semidiesel.no/engines/Union.html</ref>


== Union-motoren ==
== Union-motoren ==
Dette var 2-takt semidieselmotorer for båter. De ble produsert som 1-sylindrede motorer fra 7,5 til 75 HK og 2-sylindrede fra 100 HK. Union var i sin tid blant de mest brukte Norske båtmotorene. Ordinær produksjon av Union opphørte da fabrikken skiftet eiere i 1968. Mot slutten av motorproduksjonen ble det igangsatt arbeidet med å utforme en ny generasjon Union dieselmotorer. Dette var et forsøk på å gjøre fabrikken konkurransedyktig på det globale markedet. På sent 60-talls stod en prototype klar; en 3-sylindrer, 4-takt dieselmotor. denne ble visstnok bare prøvekjørt på fabrikken èn gang før hele prosjektet ble skrinlagt.
Dette var 2-takt semidieselmotorer for båter. De ble produsert som 1-sylindrede motorer fra 7,5 til 75 HK og 2-sylindrede fra 100 HK, og 3-sylindre fra 140 HK.. Union var i sin tid blant de mest brukte Norske båtmotorene. Ordinær produksjon av Union opphørte da fabrikken skiftet eiere i 1968. Mot slutten av motorproduksjonen ble det igangsatt arbeidet med å utforme en ny generasjon Union dieselmotorer. Dette var et forsøk på å gjøre fabrikken konkurransedyktig på det globale markedet. På sent 60-talls stod en prototype klar; en 3-sylindrer, 4-takt dieselmotor. denne ble visstnok bare prøvekjørt på fabrikken èn gang før hele prosjektet ble skrinlagt.


{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
Linje 20: Linje 20:
!Turtall
!Turtall
!Sylindre
!Sylindre
!
!Lengde
|-
|-
|D30
|50
|
|
|1
|1730
|-
|Ex50
|70
|
|
|1
|1770
|-
|2D60
|100
|
|
|
|2
|
|1950
|-
|-
|2Ex100
|140
|
|
|
|2
|
|2050
|
|
|-
|-
|3Ex150
|210
|
|
|
|3
|
|2670
|
|
|}
|}


Linje 44: Linje 56:




Dette var en mindre stasjonær 2-takt, vertikal stasjonær semidieselmotor på 10HK produsert på 1930-tallet.  
Dette var en mindre stasjonær 2-takt, vertikal stasjonær semidieselmotor på 10 HK produsert på 1930-tallet.  
 




Linje 52: Linje 63:
== FOMOFA-motoren ==
== FOMOFA-motoren ==


Dette var en 2-takts bensinmotor, sannsyligvis produsert på 1910-tallet. Det er ikke kjent hvilke størrelser den ble produsert som.
Dette var en 2-takts bensinmotor, sannsynligvis produsert på 1910-tallet. Det er ikke kjent hvilke størrelser den ble produsert som.


[[Fil:DeForenedeMotorfabrikker.jpg|thumb]]
[[Fil:DeForenedeMotorfabrikker.jpg|thumb]]
Linje 59: Linje 70:


== Båter med UNION motor ==
== Båter med UNION motor ==
* R/V Fritjof Nansen (1955) - 2 syl 140 HK
* R/V Fritjof Nansen (1955) - 2 syl Ex100 på 140 HK


== Referanser ==
== Referanser ==

Revisjonen fra 5. okt. 2018 kl. 15:25

Norge Flagg.jpg
Aksjeinnbydelse fra 1912
Hein firda folkeblad 21071919.jpg
3 sylindret Hein ca 1920
Hein maskinlære 1920.jpg
1953 Union.png


De Forenede Motorfabrikker, tidligere A/S Vestlandske Motorfabrik, ble grunnlagt i Bergen i 1912. De var lisensprodusent av Hein, som var en dansk motor fra Hein & Sønner i Randers. Hein & Sønner lisensierte ut konstruksjonene av sine motorer til flere bedrifter, fordi de ikke kunne tilfredstille etterspørselen i hjemmemarkedet.

FOMOFA produserte også Union to-takter, konstruert av Alf Søyland, som senere sammen med Håkon Søyland startet opp Damsgård Motorfabrikk, kjent for Sabb motorene. I 1968 ble fabrikken solgt til A/S Bergen Mekaniske Verksteder. Mange motorkjennere vil hevde at Union-motoren i dag lever videre i Bergen Diesel sine 4-taktere.[1]

Union-motoren

Dette var 2-takt semidieselmotorer for båter. De ble produsert som 1-sylindrede motorer fra 7,5 til 75 HK og 2-sylindrede fra 100 HK, og 3-sylindre fra 140 HK.. Union var i sin tid blant de mest brukte Norske båtmotorene. Ordinær produksjon av Union opphørte da fabrikken skiftet eiere i 1968. Mot slutten av motorproduksjonen ble det igangsatt arbeidet med å utforme en ny generasjon Union dieselmotorer. Dette var et forsøk på å gjøre fabrikken konkurransedyktig på det globale markedet. På sent 60-talls stod en prototype klar; en 3-sylindrer, 4-takt dieselmotor. denne ble visstnok bare prøvekjørt på fabrikken èn gang før hele prosjektet ble skrinlagt.

Motor Ytelse Turtall Sylindre Lengde
D30 50 1 1730
Ex50 70 1 1770
2D60 100 2 1950
2Ex100 140 2 2050
3Ex150 210 3 2670

Sol-motoren

Dette var en mindre stasjonær 2-takt, vertikal stasjonær semidieselmotor på 10 HK produsert på 1930-tallet.



FOMOFA-motoren

Dette var en 2-takts bensinmotor, sannsynligvis produsert på 1910-tallet. Det er ikke kjent hvilke størrelser den ble produsert som.

DeForenedeMotorfabrikker.jpg
Fomofa.jpg
Orginal hein.jpg

Båter med UNION motor

  • R/V Fritjof Nansen (1955) - 2 syl Ex100 på 140 HK

Referanser

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter