De Forenede Motorfabrikker: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
 
(10 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke)
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]
[[Fil:1912_AS_Vestlandske_Motorfabrik.jpg|Aksjeinnbydelse fra 1912|thumb]]
[[Fil:hein_firda_folkeblad_21071919.jpg|thumb]]
[[Fil:1920 Hein Bergen.png|miniatyr|3 sylindret Hein ca 1920]]
[[Fil:1920 Hein Bergen.png|miniatyr|3 sylindret Hein ca 1920]]
[[Fil:Hein_maskinlære_1920.jpg|thumb]]
[[fil:1953 Union.png|thumb]]
[[Fil:DeForenedeMotorfabrikker.jpg|thumb]]
[[fil:fomofa.jpg|thumb]]
[[Fil:orginal_hein.jpg|thumb]]


De Forenede Motorfabrikker, tidligere A/S Vestlandske Motorfabrik, ble grunnlagt i Bergen i 1912. De var lisensprodusent av Hein, som var en dansk motor fra [[Hein & Sønner]] i Randers. Hein & Sønner lisensierte ut konstruksjonene sine motorer til flere bedrifter.  
 
 
De Forenede Motorfabrikker, tidligere A/S Vestlandske Motorfabrik, ble grunnlagt i Bergen den 12. juli 1913. Bedriften var lokalisert i Krohnviken i Bergen.  I forbindelse med stiftelsen overtok det nye selskapet alle aktiva og passiva i A/S Florø verksted, A/S Tendfjord mek, verksted, A/S Flekkefjord mek. verksted, A/S Lofoten Motorfabrik, Leirvik mek. verksted, og A/S Vestlandske motorfabrik. I ledelsen satt ingeniør George Wilson som administrerende direktør. Chr. Ameln, Rolf Olsen, Thv. Kahrs. Joh. L. Mowinkel og Fredrik Schumann. Styreleder var Joh. Fr. Irgens. Aksjekapitalen var i 1916 405 000 kroner.  
 
De var lisensprodusent av Hein, som var en dansk motor fra [[Hein & Sønner]] i Randers. Hein & Sønner lisensierte ut konstruksjonene av sine motorer til flere bedrifter, fordi de ikke kunne tilfredstille etterspørselen i hjemmemarkedet.  


FOMOFA produserte også Union to-takter, konstruert av Alf Søyland, som senere sammen med Håkon Søyland startet opp Damsgård Motorfabrikk, kjent for Sabb motorene. I 1968 ble fabrikken solgt til A/S Bergen Mekaniske Verksteder. Mange motorkjennere vil hevde at Union-motoren i dag lever videre i Bergen Diesel sine 4-taktere.<ref>http://semidiesel.no/engines/Union.html</ref>
FOMOFA produserte også Union to-takter, konstruert av Alf Søyland, som senere sammen med Håkon Søyland startet opp Damsgård Motorfabrikk, kjent for Sabb motorene. I 1968 ble fabrikken solgt til A/S Bergen Mekaniske Verksteder. Mange motorkjennere vil hevde at Union-motoren i dag lever videre i Bergen Diesel sine 4-taktere.<ref>http://semidiesel.no/engines/Union.html</ref>


== Union-motoren ==
== Union-motoren ==
Dette var 2-takt semidieselmotorer for båter. De ble produsert som 1-sylindrede motorer fra 7,5 til 75 HK og 2-sylindrede fra 100 HK. Union var i sin tid blandt de mest brukte Norske båtmotorene. Ordinær produksjon av Union opphørte da fabrikken skiftet eiere i 1968. Mot slutten av motorproduksjonen ble det igangsatt arbeidet med å utforme en ny generasjon Union dieselmotorer. Dette var et forsøk på å gjøre fabrikken konkurransedyktig på det globale markedet. På sent 60-talls stod en prototye klar; en 3-sylindret, 4-takt dieselmotor. denne ble visstnok bare prøvekjørt på fabrikken èn gang før hele prosjektet ble skrinlagt.
Dette var 2-takt semidieselmotorer for båter. De ble produsert som 1-sylindrede motorer fra 7,5 til 75 HK og 2-sylindrede fra 100 HK, og 3-sylindre fra 140 HK.. Union var i sin tid blant de mest brukte Norske båtmotorene. Ordinær produksjon av Union opphørte da fabrikken skiftet eiere i 1968. Mot slutten av motorproduksjonen ble det igangsatt arbeidet med å utforme en ny generasjon Union dieselmotorer. Dette var et forsøk på å gjøre fabrikken konkurransedyktig på det globale markedet. På sent 60-talls stod en prototype klar; en 3-sylindrer, 4-takt dieselmotor. denne ble visstnok bare prøvekjørt på fabrikken èn gang før hele prosjektet ble skrinlagt.
 
{| class="wikitable"
!Motor
!Ytelse
!Turtall
!Boring
!Slaglengde
!Slagvolum
!Lengde
!Vekt
|-
| colspan="8" |1 Sylinder
|-
|Aa
|7,5 - 12
|600
|160
|180
|3,6 L
|
|750
|-
|A 7
|12
|600
|160
|180
|3,6 L
|900
|750
|-
|A
|10 - 18
|550
|180
|200
|5 L
|
|1100
|-
|B
|15 - 25
|460
|210
|240
|8,3 L
|
|1350
|-
|C
|20 - 32
|420
|230
|270
|11,2 L
|1240
|1800
|-
|D
|30 - 50
|360
|290
|310
|20,5 L
|1430
|2975
|-
|E
|40 - 60
|340
|310
|360
|27,2 L
|
|3750
|-
|Ex
|50 - 68
|340
|330
|360
|30,8 L
|1470
|4000
|-
|Ey
|60 - 85
|320
|360
|380
|38,7
|
|4650
|-
|F
|75 - 100
|300
|400
|400
|50,3
|
|8200
|-
| colspan="8" |2 Sylindre
|-
|2A
|20 - 36
|550
|180
|200
|10,2 L
|
|1600
|-
|2B
|30 - 50
|460
|210
|240
|16,6 L
|
|2600
|-
|2C
|40 - 64
|420
|230
|270
|22,4 L
|1700
|2800
|-
|2D
|60 - 100
|360
|290
|310
|41,0 L
|2150
|4600
|-
|2E
|80 - 120
|340
|310
|360
|54,4 L
|
|6400
|-
|2Ex
|100 - 136
|340
|330
|360
|61,6 L
|2200
|6300
|-
| colspan="8" |3 Sylindre
|-
|3Ex 150
|210
|340
|330
|360
|92,4 L
|2670
|
|-
| colspan="8" |4 Sylindre
|-
|4D
|220
|360
|290
|310
|82,0 L
|
|9000
|-
|4Ex
|200 - 270
|340
|330
|360
|123,2 L
|3880
|11500
|-
|4F
|300 - 400
|300
|400
|400
|201 L
|
|22700
|}


== Sol-motoren ==
== Sol-motoren ==
Dette var en mindre stasjonær 2-takt, vertikal stasjonær semidieselmotor på 10 HK produsert på 1930-tallet.




Dette var en mindre stasjonær 2-takt, vertikal stasjonær semidieselmotor på 10HK produsert på 1930-tallet.


== FOMOFA-motoren ==
Dette var en 2-takts bensinmotor, sannsynligvis produsert fra 1913. Det er ikke kjent hvilke størrelser den ble produsert som, men motoren ble reklamert som motor til lystbruk.




[[Fil:1912_AS_Vestlandske_Motorfabrik.jpg|Aksjeinnbydelse fra 1912|thumb]]


== FOMOFA-motoren ==
== Tryg-motoren ==
[[Fil:DeForenedeMotorfabrikker.jpg|thumb]]Dette var en 2-takts bensinmotor, sannsyligvis produsert på 1910-tallet. Det er ikke kjent hvilke størrelser den ble produsert som.[[fil:fomofa.jpg|thumb]]
[[Fil:orginal_hein.jpg|thumb]]


== Båter med UNION motor ==
== Båter med UNION motor ==
* R/V Fritjof Nansen (1955) - 2 syl 140 HK
* R/V Fritjof Nansen (1955) - 2 syl Ex100 på 140 HK


[[Fil:hein_firda_folkeblad_21071919.jpg|thumb]]
== Referanser ==
[[Fil:Hein_maskinlære_1920.jpg|thumb]]
<references />
[[fil:1953 Union.png|thumb]]


[[Norske motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]
[[Norske motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]


[[Kategori:Norske motorprodusenter]]


== Kilder ==
<references />
[[Kategori:Norske motorprodusenter]]
[[Kategori:Hordaland]]
[[Kategori:Hordaland]]
[[Kategori:Bergen]]
[[Kategori:Bergen]]

Nåværende revisjon fra 26. nov. 2023 kl. 15:41

Norge Flagg.jpg
Aksjeinnbydelse fra 1912
Hein firda folkeblad 21071919.jpg
3 sylindret Hein ca 1920
Hein maskinlære 1920.jpg
1953 Union.png
DeForenedeMotorfabrikker.jpg
Fomofa.jpg
Orginal hein.jpg


De Forenede Motorfabrikker, tidligere A/S Vestlandske Motorfabrik, ble grunnlagt i Bergen den 12. juli 1913. Bedriften var lokalisert i Krohnviken i Bergen. I forbindelse med stiftelsen overtok det nye selskapet alle aktiva og passiva i A/S Florø verksted, A/S Tendfjord mek, verksted, A/S Flekkefjord mek. verksted, A/S Lofoten Motorfabrik, Leirvik mek. verksted, og A/S Vestlandske motorfabrik. I ledelsen satt ingeniør George Wilson som administrerende direktør. Chr. Ameln, Rolf Olsen, Thv. Kahrs. Joh. L. Mowinkel og Fredrik Schumann. Styreleder var Joh. Fr. Irgens. Aksjekapitalen var i 1916 405 000 kroner.

De var lisensprodusent av Hein, som var en dansk motor fra Hein & Sønner i Randers. Hein & Sønner lisensierte ut konstruksjonene av sine motorer til flere bedrifter, fordi de ikke kunne tilfredstille etterspørselen i hjemmemarkedet.

FOMOFA produserte også Union to-takter, konstruert av Alf Søyland, som senere sammen med Håkon Søyland startet opp Damsgård Motorfabrikk, kjent for Sabb motorene. I 1968 ble fabrikken solgt til A/S Bergen Mekaniske Verksteder. Mange motorkjennere vil hevde at Union-motoren i dag lever videre i Bergen Diesel sine 4-taktere.[1]

Union-motoren

Dette var 2-takt semidieselmotorer for båter. De ble produsert som 1-sylindrede motorer fra 7,5 til 75 HK og 2-sylindrede fra 100 HK, og 3-sylindre fra 140 HK.. Union var i sin tid blant de mest brukte Norske båtmotorene. Ordinær produksjon av Union opphørte da fabrikken skiftet eiere i 1968. Mot slutten av motorproduksjonen ble det igangsatt arbeidet med å utforme en ny generasjon Union dieselmotorer. Dette var et forsøk på å gjøre fabrikken konkurransedyktig på det globale markedet. På sent 60-talls stod en prototype klar; en 3-sylindrer, 4-takt dieselmotor. denne ble visstnok bare prøvekjørt på fabrikken èn gang før hele prosjektet ble skrinlagt.

Motor Ytelse Turtall Boring Slaglengde Slagvolum Lengde Vekt
1 Sylinder
Aa 7,5 - 12 600 160 180 3,6 L 750
A 7 12 600 160 180 3,6 L 900 750
A 10 - 18 550 180 200 5 L 1100
B 15 - 25 460 210 240 8,3 L 1350
C 20 - 32 420 230 270 11,2 L 1240 1800
D 30 - 50 360 290 310 20,5 L 1430 2975
E 40 - 60 340 310 360 27,2 L 3750
Ex 50 - 68 340 330 360 30,8 L 1470 4000
Ey 60 - 85 320 360 380 38,7 4650
F 75 - 100 300 400 400 50,3 8200
2 Sylindre
2A 20 - 36 550 180 200 10,2 L 1600
2B 30 - 50 460 210 240 16,6 L 2600
2C 40 - 64 420 230 270 22,4 L 1700 2800
2D 60 - 100 360 290 310 41,0 L 2150 4600
2E 80 - 120 340 310 360 54,4 L 6400
2Ex 100 - 136 340 330 360 61,6 L 2200 6300
3 Sylindre
3Ex 150 210 340 330 360 92,4 L 2670
4 Sylindre
4D 220 360 290 310 82,0 L 9000
4Ex 200 - 270 340 330 360 123,2 L 3880 11500
4F 300 - 400 300 400 400 201 L 22700

Sol-motoren

Dette var en mindre stasjonær 2-takt, vertikal stasjonær semidieselmotor på 10 HK produsert på 1930-tallet.


FOMOFA-motoren

Dette var en 2-takts bensinmotor, sannsynligvis produsert fra 1913. Det er ikke kjent hvilke størrelser den ble produsert som, men motoren ble reklamert som motor til lystbruk.


Tryg-motoren

Båter med UNION motor

  • R/V Fritjof Nansen (1955) - 2 syl Ex100 på 140 HK

Referanser

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter