Damsgård Motorfabrik

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
Norge Flagg.jpg
Reklame fra 1958 "Sabben personlig"

To brødre, Alf og Håkon Søyland, fra Flekkefjord dro til hver sin av landets tekniske skoler for å få utløp for sine mekaniker-interesser, og møttes i Bergen hvor de satte opp sin egen fabrikk Damsgårdsund, for produksjon av båtmotorer som skulle være bedre enn noe annet de hadde sett.


Sabb Semidiesel

Fil:14368681 648571851984983 6917790618780096295 n.jpg
Ny-Sabb veivluke. Foto: Thomas Arntsen.
Type Ytelse HK Turtall

O/min

Sylindre

Og Takter

Boring x Slag

mm

Slagvolum

ccm

Vekt

Kg

Byggeår Antall

Bygd

Notater
A 3 850 1 - 2 95 x 100 709 87 1925-63 1859 Videreutvikling av Wichmann Motorfabrikk A/L sin 2HK Type B
B 4 - 5 800 1 - 2 120 x 120 1357 182 1935-63 4536
C 5 - 7 1 - 2 1927-? 6473
C 5 - 9 750 1 - 2 140 x 140 2155 265
D 6 - 12 700 1 - 2 160 x 160 3217 385 1951-66 1986

2-sylindret prototyp: i en kort periode ble det forsøkt produsert en 2-sylindret semidieselmotor hos Sabb. Denne motoren var i grunn bare 2 stykk Type A-motorer satt sammen til èn motor. Dette ble imidlertidig ingen suksess ettersom de ikke klarte å få dieselpumpene til å regulere riktig. Dette resulterte i at motoren ville jage på turtallet.

Ny-Sabb

Når Sabb først introduserte Type C i 1927 var den konstruert som 5-7HK. Original boring var 120 mm. Da den etter noen år ble oppgradert til 5-9HK fikk de snart tilbakemeldinger om veivakselbrudd. Dette ble fort en kostbar affære siden de måtte sende ut reperatører i hele landet for å utføre hastereparasjoner.

Det var tilbake til tegnbrettet for Alf Søyland for å utbedre problemet og redde fabrikkens omdømme. Snart hadde fabrikken klar en ny og forbedret utgave av Type C. Forbedringen lå hovedsaklig i en grovere og sterkere veivaksel. Tidlig på 30-tallet ble denne modellen relansert og i en periode ble den reklamert som "Ny-Sabb". Enkelte motorer var også preget mK.

Sabb Dieselmotor

Type Ytelse HK Turtall

o/min

Sylindre

Og Takter

Boring x Slag

mm

Slagvolum

ccm

Vekt

Kg

Byggeår Notater
E 4 1 - 2 40-talls Ca. 39 stykk produsert
G 8-10 1800 1 - 4 90 x 120 760 200 Vribar propell, frikobling og uten reduksjongear
GA 8-10 1800 1 - 4 90 x 120 760 Luftkjølt versjon av G, mye brukt i livbåter
GG 8-10 1800 1 - 4 90 x 120 760 200 Levert med gear og fast propell
H 6-8 2000 1 - 4 90 x 90 570 165 Omstyring, 2:1 reduksjon, frikobling og 394mm, 2-bladet vribar propell
HG 6-8 2000 1 - 4 90 x 90 570 Frikobling, reverserbart gear og 380mm, 3-bladet propell
2G 16 - 22 2 - 4 90 x 120 1520 390 Frikobling, 2:1 reduksjon, omstyring og 2-bladet vribar propell
2GRS 16 - 22 2 - 4 90 x 120 1520 Stasjonær versjon av 2G
2J 22 - 30 2 - 4 100 x 120 1880 400 Frikobling, 2:1 reduksjon, omstyring og 2-bladet vribar propell
2JRS 22 - 30 2 - 4 100 x 120 1880 Stasjonær versjon av 2J
Sabb Semi-diesel reklame fra 1935
Reklame for Semi-Diesel (1947)

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter

Kilder

http://semidiesel.no/engines/Sabb/index.html
http://industrimuseum.no/damsgaardmotor

Eksterne lenker

http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=517

 25. apr. 2015 kl. 14:34‎