Damsgård Motorfabrik: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
Linje 58: Linje 58:
|
|
|
|
|1927-?
|1927-
| rowspan="2" |6473
| rowspan="2" |6473
|Første utgave
|Første utgave
Linje 68: Linje 68:
|2155
|2155
|265
|265
|
|<nowiki>-1965</nowiki>
|
|
|-
|-
Linje 105: Linje 105:
Kg
Kg
!Byggeår
!Byggeår
!Antall
bygd
!Notater
!Notater
|-
|-
Linje 115: Linje 117:
|
|
|40-talls
|40-talls
|
|Ca. 39 stykk produsert
|Ca. 39 stykk produsert
|-
|-
Linje 124: Linje 127:
|760
|760
|200
|200
|
|1955 -
|24413
|Vribar propell, frikobling og uten reduksjongear
|Vribar propell, frikobling og uten reduksjongear
|-
|-
Linje 134: Linje 138:
|760
|760
|
|
|
|1961 - 1989
|5013
|Luftkjølt versjon av G, mye brukt i livbåter
|Luftkjølt versjon av G, mye brukt i livbåter
|-
|-
Linje 144: Linje 149:
|760
|760
|200
|200
|
|
|
|Levert med gear og fast propell
|Levert med gear og fast propell
Linje 154: Linje 160:
|570
|570
|165
|165
|
|1964 - 1978
|4350
|Omstyring, 2:1 reduksjon, frikobling og 394mm, 2-bladet vribar propell
|Omstyring, 2:1 reduksjon, frikobling og 394mm, 2-bladet vribar propell
|-
|-
Linje 164: Linje 171:
|1,14 L
|1,14 L
|190
|190
|
|1966 - 1983
|5494
|
|
|-
|-
Linje 173: Linje 181:
|90 x 90
|90 x 90
|1,14 L
|1,14 L
|
|
|
|
|
Linje 183: Linje 192:
|90 x 90
|90 x 90
|570
|570
|
|
|
|
|
Linje 194: Linje 204:
|1520
|1520
|390
|390
|
|1958 - 1983
|9200
|Frikobling, 2:1 reduksjon, omstyring og 2-bladet vribar propell
|Frikobling, 2:1 reduksjon, omstyring og 2-bladet vribar propell
|-
|-
Linje 203: Linje 214:
|90 x 120
|90 x 120
|1520
|1520
|
|
|
|
|
Linje 214: Linje 226:
|1880
|1880
|400
|400
|
|1969 -
|5559
|Frikobling, 2:1 reduksjon, omstyring og 2-bladet vribar propell
|Frikobling, 2:1 reduksjon, omstyring og 2-bladet vribar propell
|-
|-
Linje 223: Linje 236:
|100 x 120
|100 x 120
|1880
|1880
|
|
|
|
|

Revisjonen fra 27. mai 2020 kl. 07:47

Norge Flagg.jpg
Reklame fra 1958 for "Sabben personlig"
Ny-Sabb veivluke. Foto: Thomas Arntsen.
Sabb Semi-diesel reklame fra 1935
Reklame for Semi-Diesel (1947)

Grunnlagt i Bergen i 1925 av brødrene Alf og Håkon Søyland fra Flekkefjord. Tidligere hadde de gått på hver sin av landets tekniske skoler for å få utløp for sine tekniske interesser. De ville senere gå sammen med å starte en fabrikk i Damsgårdsund for produksjon av båtmotorer som skulle være bedre enn noe annet de hadde sett.


Sabb Semidiesel

Type Ytelse HK Turtall

O/min

Sylindre

Og Takter

Boring x Slag

mm

Slagvolum

ccm

Vekt

Kg

Byggeår Antall

Bygd

Notater
A 3 850 1 - 2 95 x 100 709 87 1925-63 1859 Videreutvikling av Wichmann Motorfabrikk A/L sin 2HK Type C
B 4 - 5 800 1 - 2 120 x 120 1357 182 1935-63 4536
C 5 - 7 1 - 2 1927- 6473 Første utgave
5 - 9 750 1 - 2 140 x 140 2155 265 -1965
D 6 - 12 700 1 - 2 160 x 160 3217 385 1951-66 1986

2-sylindret prototyp: i en kort periode ble det forsøkt produsert en 2-sylindret semidieselmotor hos Sabb. Denne motoren var i grunn bare 2 stykk Type A-motorer satt sammen til èn motor. Dette ble imidlertidig ingen suksess ettersom de ikke klarte å få dieselpumpene til å regulere riktig. Dette resulterte i at motoren ville jage på turtallet.

Ny-Sabb

Når Sabb først introduserte Type C i 1927 var den konstruert som 5-7HK. Original boring var 120 mm. Da den etter noen år ble oppgradert til 5-9HK fikk de snart tilbakemeldinger om veivakselbrudd. Dette ble fort en kostbar affære siden de måtte sende ut reperatører i hele landet for å utføre hastereparasjoner.

Det var tilbake til tegnbrettet for Alf Søyland for å utbedre problemet og redde fabrikkens omdømme. Snart hadde fabrikken klar en ny og forbedret utgave av Type C. Forbedringen lå hovedsaklig i en grovere og sterkere veivaksel. Tidlig på 30-tallet ble denne modellen relansert og i en periode ble den reklamert som "Ny-Sabb". Enkelte motorer var også preget med navnet på veivluken.

Sabb Dieselmotor

Type Ytelse HK Turtall

o/min

Sylindre

Og Takter

Boring x Slag

mm

Slagvolum

ccm

Vekt

Kg

Byggeår Antall

bygd

Notater
E 4 1 - 2 40-talls Ca. 39 stykk produsert
G 8-10 1800 1 - 4 90 x 120 760 200 1955 - 24413 Vribar propell, frikobling og uten reduksjongear
GA 8-10 1800 1 - 4 90 x 120 760 1961 - 1989 5013 Luftkjølt versjon av G, mye brukt i livbåter
GG 8-10 1800 1 - 4 90 x 120 760 200 Levert med gear og fast propell
H 6-8 2000 1 - 4 90 x 90 570 165 1964 - 1978 4350 Omstyring, 2:1 reduksjon, frikobling og 394mm, 2-bladet vribar propell
2 H 18 2250 2 - 4 90 x 90 1,14 L 190 1966 - 1983 5494
2 HG 18 2250 2 - 4 90 x 90 1,14 L Reversgear 2:1, 3-bladet fast propell 400 mm
HG 6-8 2000 1 - 4 90 x 90 570 Frikobling, reverserbart gear og 380mm, 3-bladet propell
2G 16 - 22 1800 2 - 4 90 x 120 1520 390 1958 - 1983 9200 Frikobling, 2:1 reduksjon, omstyring og 2-bladet vribar propell
2GRS 16 - 22 2 - 4 90 x 120 1520 Stasjonær versjon av 2G
2J 22 - 30 2 - 4 100 x 120 1880 400 1969 - 5559 Frikobling, 2:1 reduksjon, omstyring og 2-bladet vribar propell
2JRS 22 - 30 2 - 4 100 x 120 1880 Stasjonær versjon av 2J

Referanse

http://semidiesel.no/engines/Sabb/index.html http://industrimuseum.no/damsgaardmotor http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=517

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter

Første bidrag 25. apr. 2015 kl. 14:34‎