Burmeister & Wain: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
 
(11 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke)
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:Dansk_flagg.png|rammeløs|48x48px|høyre]]
[[Fil:Dansk_flagg.png|rammeløs|48x48px|høyre]]


== 2 Takt - Krysshode ==
{| class="wikitable"
|+B & W 2 Takt Diesel med krysshode
!Motor
!Sylindre
!IHK
!PR Sylinder
!BHP
!O/min
!Slaglengde
!Boring
!Sylinder-
volum
!Totalt
slagvolum
!HK pr
liter
!Vekt
!Lengde
!Høyde
!Bredde
!Byggeår
|-
| colspan="16" |'''50-VBF-90''' serien
|-
|
|
|
|
|
|200
|900
|500
|
|
|
|
|
|
|
|
|-
| colspan="16" |'''50-VTBF-110''' serien - 2 takt- enkeltvirkende- reverserbar - krysshode - eksosventil - turbo
|-
|
|5
|3200
|640
|2900
| rowspan="8" |170
| rowspan="8" |1100
| rowspan="8" |500
| rowspan="8" |215,98 L
|1079,9 L
| rowspan="8" |2,97
|
|6900
| rowspan="8" |7300
| rowspan="8" |2820
|
|-
|
|6
|3850
|641
|3450
|1295,88
|
|7900
|
|-
|
|7
|4500
|642
|4050
|1511,83 L
|
|8800
|
|-
|
|8
|5150
|643
|4600
|1727,84 L
|
|9700
|
|-
|
|9
|5800
|644
|5200
|1943,82 L
|
|10600
|
|-
|
|10
|6450
|645
|5800
|2159,8 L
|
|11500
|
|-
|
|11
|7100
|645
|6350
|2375,78 L
|
|12400
|
|-
|
|12
|7700
|641
|6950
|2591,74 L
|
|13300
|
|-
| colspan="16" |'''62-VTBF-115''' serien - 2 takt- enkeltvirkende- reverserbar - krysshode - eksosventil - turbo
|-
!Motor
!Sylindre
!IHK
!Sylinderytelse
!BHP
!O/min
!Slaglengde
!Boring
!Sylinder-
volum
!Totalt
slagvolum
!HK pr
liter
!Vekt
!Lengde
!Høyde
!Bredde
!Byggeår
|-
|
|5
|4550
|910,0
|4100
| rowspan="8" |150
| rowspan="8" |1150
| rowspan="8" |620
| rowspan="8" |347,18 L
|1735,93 L
| rowspan="8" |2,62
|
|8800
| rowspan="8" |8200
| rowspan="8" |3240
|
|-
|
|6
|5500
|916,6
|4900
|2083,11 L
|
|10500
|
|-
|
|7
|6400
|914,28
|5750
|2430,30 L
|
|11600
|
|-
|
|8
|7300
|912,5
|6600
|2777,49 L
|
|12700
|
|-
|
|9
|8200
|911,1
|7400
|3124,67 L
|
|13800
|
|-
|
|10
|9100
|910,0
|8200
|3471,86 L
|
|14900
|
|-
|
|11
|10000
|909,0
|9000
|3819,05 L
|
|16000
|
|-
|
|12
|11000
|916,6
|9800
|4166,23 L
|
|17100
|
|-
| colspan="16" |'''74-VTBF-140''' - serien
|-
!Motor
!Sylindre
!IHK
!Sylinderytelse
!BHP
!O/min
!Slaglengde
!Boring
!Sylinder-
volum
!Totalt
slagvolum
!HK pr
liter
!Vekt
!Lengde
!Høyde
!Bredde
!Byggeår
|-
|
|5
|6600
|1320,00
|5950
| rowspan="8" |125
| rowspan="8" |1400
| rowspan="8" |740
| rowspan="8" |602,1 L
|3010,53 L
| rowspan="8" |2,19
|
|10700
| rowspan="8" |9700
| rowspan="8" |3850
|
|-
|
|6
|7900
|1316,66
|7100
|3612,63 L
|
|13000
|
|-
|
|7
|9250
|1321,42
|8300
|4214,74 L
|
|14300
|
|-
|
|8
|10600
|1325,00
|9500
|4816,84 L
|
|15650
|
|-
|
|9
|11900
|1322,22
|10700
|5418,95 L
|
|17050
|
|-
|
|10
|13200
|1320,00
|11900
|6021,06 L
|
|18400
|
|-
|
|11
|14500
|1318,18
|13000
|6623,16 L
|
|19700
|
|-
|
|12
|15800
|1316,66
|14200
|7225,27 L
|
|21050
|
|-
| colspan="16" |'''74-VTBF-160'''
|-
!Motor
!Sylindre
!IHK
!Sylinderytelse
!BHP
!O/min
!Slaglengde
!Boring
!Sylinder-
volum
!Totalt
slagvolum
!HK pr
liter
!Vekt
!Lengde
!Høyde
!Bredde
!Byggeår
|-
|
|5
|6950
|1390,0
|6250
| rowspan="8" |115
| rowspan="8" |1600
| rowspan="8" |740
| rowspan="8" |688,12 L
|3440,60 L
| rowspan="8" |2,02
|
|11000
| rowspan="8" |10400
| rowspan="8" |4070
|1952 -
|-
|
|6
|8300
|1383,3
|7500
|4128,72 L
|
|13250
|
|-
|
|7
|9700
|1385,7
|8750
|4816,84 L
|
|14550
|
|-
|
|8
|11100
|1387,5
|10000
|5504,97 L
|
|15850
|
|-
|
|9
|12500
|1388,8
|11200
|6193,09 L
|
|17400
|
|-
|
|10
|13900
|1390,0
|12500
|6881,21 L
|
|18700
|
|-
|
|11
|15300
|1390,9
|13700
|7569,33 L
|
|20020
|
|-
|
|12
|16700
|1391,66
|15000
|8257,45 L
|
|21340
|
|-
| colspan="16" |'''K90MC'''
|-
!Motor
!Sylindre
!IHK
!Sylinderytelse
!BHP
!O/min
!Slaglengde
!Boring
!Sylinder-
volum
!Totalt
slagvolum
!HK pr
liter
!Vekt
!Lengde
!Høyde
!Bredde
!Byggeår
|-
|
|4
|
|
|23480
| rowspan="9" |106
| rowspan="9" |2550
| rowspan="9" |900
| rowspan="9" |1622,2 L
|6488
|
|752
|
|
|
|
|-
|
|5
|
|
|29350
|8144
|
|902
|
|
|
|
|-
|
|6
|
|
|35220
|
|
|1040
|
|
|
|
|-
|
|7
|
|
|41090
|
|
|1196
|
|
|
|
|-
|
|8
|
|
|46960
|
|
|1330
|
|
|
|
|-
|
|9
|
|
|52830
|
|
|1462
|
|
|
|
|-
|
|10
|
|
|58700
|
|
|1597
|
|
|
|
|-
|
|11
|
|
|64570
|
|
|1742
|
|
|
|
|-
|
|12
|
|
|70440
|19466,5
|
|1879
|
|
|
|
|-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|}
== 4-Takt Diesel ==
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
!
!
!
!Type
!
!Sylindre
!
!Ytelse
!o/min
!Boring
!Slag
!Slagvolum
!Sylinder-
volum
|-
| colspan="7" |Type 20 MTH 30
|
|
|-
| rowspan="5" |M
T
 
H
 
3
 
0
|220
|2
|70
| rowspan="5" |600
|
|
|
|
|-
|320
|3
|105
|
|
|
|
|-
|420
|4
|140
|
|
|
|
|-
|-
|520
|5
|175
|
|
|
|
Linje 12: Linje 678:
|
|
|-
|-
|620
|6
|210
|
|
|
|
|
|
|-
| colspan="7" |
|
|
|
|
|-
|-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Linje 22: Linje 700:
|
|
|}
|}
== Bur-Wain ==
[[Fil:1953 Bur-Wain.png|alt=Bur-Wain (1953)|miniatyr|Bur-Wain (1953)]]


== Lisenstagere ==
== Lisenstagere ==
Burmeister & Wain hadde mange lisenstagere rundt om i verden, og vi skal forsøke å lage en liste over alle som bygget B & W motorer.
Burmeister & Wain hadde mange lisenstagere rundt om i verden, og vi skal forsøke å lage en liste over alle som bygget B & W motorer.


Harland & Wolff, Ltd. Belfast og Glascow
'''Storbritannia, Koloniene, Hong Kong'''
 
John G. Kincaid & Co., Ltd. Greenock


John Cockerill, Searing, Belgia
* Barclay Curlie & Co, Glasgow (1910 - 1912)
* Swan Hunter & Wigham Richardson, Wallsend-on-Tyne (1911 - 1912)
* The Atlas Mercantile Company Ltd. Glasgow (1911 - 1918)
* Burmeister & Wain (Diesel Systems) Oil Engine Company Ltd. Glasgow (1912 - 1917)
** Barclay Curle & Co. (1912 - 1913)
** Harland & Wolf (1913 - 1917)
* Harland & Wolff, Ltd. Belfast og Glasgow  (1917 - 1995)
* John G. Kincaid & Co., Ltd. Greenock (1922 - 1992)
* Hong Kong & Whampoa Dock Company Limited, Hong Kong (1936 - 1945)
* W. H. Allen & Sons, Bedford (1922 - 1936)
* Sun Shipbuilding & Dry Dock Company, Chester (1964 - 1972)


Helsingør Skibsværft og maskinbyggeri AS, Elsinore, Danmark
1913 Harland og Wolff fikk lisens for produksjon av Burmeister og Wain dieselmotorer. Dette ble organisert gjennom et nytt selskap, Burmeister & Wain (Diesel System) Oil Engine Co Ltd. Dette selskapet kjøpte Lancefield Works i Finnieston fra Harland og Wolff, som nylig hadde kjøpt morselskapet.


Orlogsværftet, Holmen, København, Danmark
1922 Harland og Wolff, som hadde den eneste lisensen for Storbritannia og koloniene for bygging av dieselmotorer fra Burmeister og Wain, ga John G. Kincaid og Co en underlisens for bygging motorer. Kort tid etter inngikk John G. Kincaid og Co en ytterligere ordning for utvidelse av lisensen, slik at de også kunne konstruere denne typen maskiner for eksport til Spania, Frankrike og de franske koloniene.


Alpha-Disel AS, Fredrikshavn, Danmark
'''Belgia'''
* Sociêtê Anonyme Cockerill-Ougrée, Seraing
* John Cockerill, Seraing (1913 - 1989)
* A.C.E:C. N.V., Gent (1981 - 1988)


Holeby Dieselmotor Fabrik, Holeby, Danmark
'''Danmark'''
* Elsinore Shipbuilding and Engineering Co. Ltd, Elsinore
* Helsingør Skibsværft og maskinbyggeri AS, Elsinore
* Orlogsværftet, Holmen, København
* Alpha-Disel AS, Fredrikshavn
* Holeby Dieselmotor Fabrik, Holeby


Société des forges et ateliers du creusot, Usines Schneider, Le Creusot, Frankrike
'''Frankrike'''
* Société des forges et ateliers du creusot, Usines Schneider, Le Creusot
* Chantier de Penhoét, Saint-Nazaire
* Chantiers De L`Atlantique (Penhoet-Loire) Saint-Nazaire
* Ateliers Louis Thiriet, La Baule


Chantier de Penhoét, Saint-Nazaire, Frankrike
'''Nederland'''
*Rotterdamsche Droogdock, Rotterdam (1915 - 1922)
*Machinefabriek en Scheepwerf Van P. Smit Jr. N.V. Rotterdam (1930 - 1978)


Machinefabriek en scheepswerf Van P. Smit Jr. N. V: Rotterdam, Nederland
'''Italia'''
* Stabilimento Tecnico Triestino, Trieste (1922 - 1930)
* Cantieri Riuniti Dell´Adriatico, Trieste (1922 - 1971)
* Cantieri Navali Riuniti, Ancona (1951 - 1981)


Cantieri Navali Riuniti, Genova, Italia
'''Jugoslavia'''
* Brodogradilište Uljanik, Pula, Jugoslavia/Kroatia (1954 - )


Brodogradilište Uljanik, Pula, Jugoslavia
'''Japan'''


Mitsui Shipbuilding & Engineering Co., Ltd. Osaka, Japan
Hovedlisens:
* Mitsui Shipbuilding & Engineering Co., Ltd. Osaka
Sub-lisens
* Hitachi Shipbuilding Co., Ltd. Osaka


Hitachi Shipbuilding Co., Ltd. Osaka, Japan
'''Norge'''


A/S Akers Mek. Verksted, Oslo, Norge
Hovedlisens:
* A/S Akers Mek. Verksted, Oslo (1912 - 1981)
Sub-lisens:
* Sarpsborg Mek. Verksted, Greåker


Eriksberg Mek Verksted, A/S, Gøteborg, Sverige
'''Sverige'''
* Eriksberg Mek Verksted, A/S, Gøteborg
* Götaverken, Gøteborg  (1915 - 1990)


Sociedad Española de Construcciôn Naval, Madrid og Bilbao, Spania


Sociedad Española de Construcciones, Babcook & Wilcox, Madrid og Bilbao, Spania
'''Spania'''
* Sociedad Española de Construcciôn Naval, Madrid og Bilbao
* Sociedad Española de Construcciones, Babcook & Wilcox, Madrid og Bilbao
* La Maquiniasta Terrestre Y Marítima S. A., Barcelona
'''Sovjetunionen'''
* V/O Machinoimport, Moskva, Sovjetunionen


La Maquiniasta Terrestre Y Marítima S. A., Barcelona, Spania
'''Tyskland'''
* Fried. Krupp Dieselmotoren G.m.b.H. Essen


== Referanser ==
== Referanser ==

Nåværende revisjon fra 13. okt. 2023 kl. 11:45

Dansk flagg.png

2 Takt - Krysshode

B & W 2 Takt Diesel med krysshode
Motor Sylindre IHK PR Sylinder BHP O/min Slaglengde Boring Sylinder-

volum

Totalt

slagvolum

HK pr

liter

Vekt Lengde Høyde Bredde Byggeår
50-VBF-90 serien
200 900 500
50-VTBF-110 serien - 2 takt- enkeltvirkende- reverserbar - krysshode - eksosventil - turbo
5 3200 640 2900 170 1100 500 215,98 L 1079,9 L 2,97 6900 7300 2820
6 3850 641 3450 1295,88 7900
7 4500 642 4050 1511,83 L 8800
8 5150 643 4600 1727,84 L 9700
9 5800 644 5200 1943,82 L 10600
10 6450 645 5800 2159,8 L 11500
11 7100 645 6350 2375,78 L 12400
12 7700 641 6950 2591,74 L 13300
62-VTBF-115 serien - 2 takt- enkeltvirkende- reverserbar - krysshode - eksosventil - turbo
Motor Sylindre IHK Sylinderytelse BHP O/min Slaglengde Boring Sylinder-

volum

Totalt

slagvolum

HK pr

liter

Vekt Lengde Høyde Bredde Byggeår
5 4550 910,0 4100 150 1150 620 347,18 L 1735,93 L 2,62 8800 8200 3240
6 5500 916,6 4900 2083,11 L 10500
7 6400 914,28 5750 2430,30 L 11600
8 7300 912,5 6600 2777,49 L 12700
9 8200 911,1 7400 3124,67 L 13800
10 9100 910,0 8200 3471,86 L 14900
11 10000 909,0 9000 3819,05 L 16000
12 11000 916,6 9800 4166,23 L 17100
74-VTBF-140 - serien
Motor Sylindre IHK Sylinderytelse BHP O/min Slaglengde Boring Sylinder-

volum

Totalt

slagvolum

HK pr

liter

Vekt Lengde Høyde Bredde Byggeår
5 6600 1320,00 5950 125 1400 740 602,1 L 3010,53 L 2,19 10700 9700 3850
6 7900 1316,66 7100 3612,63 L 13000
7 9250 1321,42 8300 4214,74 L 14300
8 10600 1325,00 9500 4816,84 L 15650
9 11900 1322,22 10700 5418,95 L 17050
10 13200 1320,00 11900 6021,06 L 18400
11 14500 1318,18 13000 6623,16 L 19700
12 15800 1316,66 14200 7225,27 L 21050
74-VTBF-160
Motor Sylindre IHK Sylinderytelse BHP O/min Slaglengde Boring Sylinder-

volum

Totalt

slagvolum

HK pr

liter

Vekt Lengde Høyde Bredde Byggeår
5 6950 1390,0 6250 115 1600 740 688,12 L 3440,60 L 2,02 11000 10400 4070 1952 -
6 8300 1383,3 7500 4128,72 L 13250
7 9700 1385,7 8750 4816,84 L 14550
8 11100 1387,5 10000 5504,97 L 15850
9 12500 1388,8 11200 6193,09 L 17400
10 13900 1390,0 12500 6881,21 L 18700
11 15300 1390,9 13700 7569,33 L 20020
12 16700 1391,66 15000 8257,45 L 21340
K90MC
Motor Sylindre IHK Sylinderytelse BHP O/min Slaglengde Boring Sylinder-

volum

Totalt

slagvolum

HK pr

liter

Vekt Lengde Høyde Bredde Byggeår
4 23480 106 2550 900 1622,2 L 6488 752
5 29350 8144 902
6 35220 1040
7 41090 1196
8 46960 1330
9 52830 1462
10 58700 1597
11 64570 1742
12 70440 19466,5 1879

4-Takt Diesel

Type Sylindre Ytelse o/min Boring Slag Slagvolum Sylinder-

volum

Type 20 MTH 30
M

T

H

3

0

220 2 70 600
320 3 105
420 4 140
520 5 175
620 6 210

Bur-Wain

Bur-Wain (1953)
Bur-Wain (1953)

Lisenstagere

Burmeister & Wain hadde mange lisenstagere rundt om i verden, og vi skal forsøke å lage en liste over alle som bygget B & W motorer.

Storbritannia, Koloniene, Hong Kong

  • Barclay Curlie & Co, Glasgow (1910 - 1912)
  • Swan Hunter & Wigham Richardson, Wallsend-on-Tyne (1911 - 1912)
  • The Atlas Mercantile Company Ltd. Glasgow (1911 - 1918)
  • Burmeister & Wain (Diesel Systems) Oil Engine Company Ltd. Glasgow (1912 - 1917)
    • Barclay Curle & Co. (1912 - 1913)
    • Harland & Wolf (1913 - 1917)
  • Harland & Wolff, Ltd. Belfast og Glasgow (1917 - 1995)
  • John G. Kincaid & Co., Ltd. Greenock (1922 - 1992)
  • Hong Kong & Whampoa Dock Company Limited, Hong Kong (1936 - 1945)
  • W. H. Allen & Sons, Bedford (1922 - 1936)
  • Sun Shipbuilding & Dry Dock Company, Chester (1964 - 1972)

1913 Harland og Wolff fikk lisens for produksjon av Burmeister og Wain dieselmotorer. Dette ble organisert gjennom et nytt selskap, Burmeister & Wain (Diesel System) Oil Engine Co Ltd. Dette selskapet kjøpte Lancefield Works i Finnieston fra Harland og Wolff, som nylig hadde kjøpt morselskapet.

1922 Harland og Wolff, som hadde den eneste lisensen for Storbritannia og koloniene for bygging av dieselmotorer fra Burmeister og Wain, ga John G. Kincaid og Co en underlisens for bygging motorer. Kort tid etter inngikk John G. Kincaid og Co en ytterligere ordning for utvidelse av lisensen, slik at de også kunne konstruere denne typen maskiner for eksport til Spania, Frankrike og de franske koloniene.

Belgia

  • Sociêtê Anonyme Cockerill-Ougrée, Seraing
  • John Cockerill, Seraing (1913 - 1989)
  • A.C.E:C. N.V., Gent (1981 - 1988)

Danmark

  • Elsinore Shipbuilding and Engineering Co. Ltd, Elsinore
  • Helsingør Skibsværft og maskinbyggeri AS, Elsinore
  • Orlogsværftet, Holmen, København
  • Alpha-Disel AS, Fredrikshavn
  • Holeby Dieselmotor Fabrik, Holeby

Frankrike

  • Société des forges et ateliers du creusot, Usines Schneider, Le Creusot
  • Chantier de Penhoét, Saint-Nazaire
  • Chantiers De L`Atlantique (Penhoet-Loire) Saint-Nazaire
  • Ateliers Louis Thiriet, La Baule

Nederland

  • Rotterdamsche Droogdock, Rotterdam (1915 - 1922)
  • Machinefabriek en Scheepwerf Van P. Smit Jr. N.V. Rotterdam (1930 - 1978)

Italia

  • Stabilimento Tecnico Triestino, Trieste (1922 - 1930)
  • Cantieri Riuniti Dell´Adriatico, Trieste (1922 - 1971)
  • Cantieri Navali Riuniti, Ancona (1951 - 1981)

Jugoslavia

  • Brodogradilište Uljanik, Pula, Jugoslavia/Kroatia (1954 - )

Japan

Hovedlisens:

  • Mitsui Shipbuilding & Engineering Co., Ltd. Osaka

Sub-lisens

  • Hitachi Shipbuilding Co., Ltd. Osaka

Norge

Hovedlisens:

  • A/S Akers Mek. Verksted, Oslo (1912 - 1981)

Sub-lisens:

  • Sarpsborg Mek. Verksted, Greåker

Sverige

  • Eriksberg Mek Verksted, A/S, Gøteborg
  • Götaverken, Gøteborg (1915 - 1990)


Spania

  • Sociedad Española de Construcciôn Naval, Madrid og Bilbao
  • Sociedad Española de Construcciones, Babcook & Wilcox, Madrid og Bilbao
  • La Maquiniasta Terrestre Y Marítima S. A., Barcelona

Sovjetunionen

  • V/O Machinoimport, Moskva, Sovjetunionen

Tyskland

  • Fried. Krupp Dieselmotoren G.m.b.H. Essen

Referanser


Tilbake til oversikt over Danske motorfabrikanter