Brødr. Christensen: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
 
Linje 28: Linje 28:
Etter at firmaet var vel etablert i Sandakerveien 16, startet de med utvikling av fleresylindrede motorer, og den første norskkonstruerte  fleresylindrede motor ble satt i genralkonsul Rasmus Langaards yacht "RA".       
Etter at firmaet var vel etablert i Sandakerveien 16, startet de med utvikling av fleresylindrede motorer, og den første norskkonstruerte  fleresylindrede motor ble satt i genralkonsul Rasmus Langaards yacht "RA".       


Stabil fikk sølvmedalje ved fiskeriutstillingen i Risør i 1905 og sølvmedalje på motorutstillingen i Bergen i 1907. Firmaet ble også belønnet med Fiskeriselskapets medalje for beste 2-takts bensinmotor.  
Stabil fikk sølvmedalje ved fiskeriutstillingen i Risør i 1905 og sølvmedalje på motorutstillingen i Bergen i 1907. Firmaet ble også belønnet med Fiskeriselskapets medalje for beste 2-takts bensinmotor.      
 
Fra 1915 produserte de kun råoljemotorer til fiskeri og skipsbruk.   


== 1923 ==
== 1923 ==

Nåværende revisjon fra 26. des. 2021 kl. 14:35

Norge Flagg.jpg
Portrettfoto av brødrene
Brødrene Christensen.png
1907 Stabil Christensen.jpg
1910 Stabil 1.jpg
1913 Orginal Stabil.jpg
1918 Stabil.jpg
Brchristensen.jpg
Orginal stabil.jpg
Raaolje stabil.jpg


Brødr. Christensen Mek. Værksted og Motorfabrik

Brødrene Christensen Motorfabrik og Mek Verksted

Grunnlagt i Kristiania i 1897 av brødrene Carl A. Christensen, (f. 1861) og F. E. Christensen (f. 1864 d. 1911). De var tredjegenerasjons mekanikere, deres bestefar Peder Christensen var en av de første som drev et mekanisk verksted i hovedstaden, det åpnet i 1833. Faren til brødrene, P. J. Christensen, var også mekaniker og hadde et verksted og smie på Sagene.

Brødrene gikk i lære hos faren på hans verksted, og etter endt utdanning og skolegang i Norge, reiste de sammen til Amerika i 1891, og havnet i Boston, hvor de jobbet ved forskjellige verksteder og fabrikker i 6 år. Sammen returnerte de til Norge i 1897 og startet Brødrene Christensen Mek Verksted. Timingen var ikke den beste, rett etter jobbetiden, men med solid erfaring, oppfinnsomhet og stå-på vilje, så karret de seg fremover, blant annet med en oppfinnelse som var i ferd med å bli populær, avtrekksvifter, som de hadde laget sin egen konstruksjon av, som de mente var en forbedring. Forøvrig drev de med alt fra produksjon av sykler til montering av maskinutstyr på oppdrag.

I 1899 flyttet de til større lokaler i Pilestredet, og de ble der i 5 år, og konstruksjon av Stabil-motoren begynte nok her. Men lokalene i Pilestredet var for små, og de flyttet i 1904 til Morgenbladets gamle lokaler i Øvre Vollgate. På denne tiden importerte de amerikanske motorer som ble montert i båter rundt fjorden, og de skal ha vært de første som drev med dette i Kristiania. De fortsatte med konstruksjon av Stabil, og lanserte motoren i 1905, en to-takts bensinmotor etter amerikansk modell.

Stabil ble etterhvert en relativt populær motor, og firmaet kjøpte 4 mål tomt på Torshov, og bygget en fabrikk, som var ferdigstilt i mars 1914. Fabrikken var lys, romslig og i to etasjer, samlet gulvflate var på 1400 kvm.

I forbindelse med den nye fabrikken kom en tredje bror inn i bedriften, P. Aug, Christensen, som erstattet den da avdøde F. E. Christensen. Han tok ansvar for konstruksjons-, og modellavdelingen.

Etter at firmaet var vel etablert i Sandakerveien 16, startet de med utvikling av fleresylindrede motorer, og den første norskkonstruerte fleresylindrede motor ble satt i genralkonsul Rasmus Langaards yacht "RA".

Stabil fikk sølvmedalje ved fiskeriutstillingen i Risør i 1905 og sølvmedalje på motorutstillingen i Bergen i 1907. Firmaet ble også belønnet med Fiskeriselskapets medalje for beste 2-takts bensinmotor.

Fra 1915 produserte de kun råoljemotorer til fiskeri og skipsbruk.

1923

Fiske overtok i 1923 Brødrene Christensens Mek Verksted & Motorfabrik, da produserte de karosserier til lastebiler og varebiler, maskiner for tobakksindustrien, ventilasjonssystemer og andre mekaniske maskiner. Brødrene Christensen fortsatte med motorproduksjon frem til ca 1929.

Adresser

Storgata (1897 - 1899)

Pilestredet (1899 - 1904)

Øvre Vollgate 11 (1904 - 1914)

Sandakerveien 16 (fra mars 1914)

Personer

  • Carl Petter Fredrik Guise Salicath

Referanser

  • NTM

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter