Bodø Skibsverft og Motorfabrik: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
 
(Én mellomliggende revisjon av samme bruker vises ikke)
Linje 22: Linje 22:
[[Fil:1925_Bodø_Skibsverft.jpg|thumb]]
[[Fil:1925_Bodø_Skibsverft.jpg|thumb]]
[[Fil:1962_MS_Kommandøren.jpg|MS Kommandøren|thumb]]
[[Fil:1962_MS_Kommandøren.jpg|MS Kommandøren|thumb]]
[[Fil:1962_MS_Kommandøren_2.jpg|MS Kommandøren|thumb]]
 
== Referanser ==
<references />


[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]

Nåværende revisjon fra 11. apr. 2018 kl. 10:20

Norge Flagg.jpg

Grunnlagt i Bodø i 1907. Motorproduksjon startet opp rundt 1915.

Arctandria-motor.
Arctandria 4-6 HK. Foto: Kystmuséet Nordskot, Steigen.

Tidslinje

  • 1940 - Stortinget garanterer for et lån på 50 000 kr ved Finans og Tollkomiteen.
  • 1954 - 8 sveisere og maskinarbeidere fra verftet innkalles samtidig til en stor militærøvelse.
  • 1960 - Sjøsetter en redningsskøyte bygget i stål.
  • 1961 - Rammes av den store Jernstreiken.
  • 1962 - Lathi Laiva Oy bestiller en singledekker på 2250 dwt for levering i 1963. Utvidelse av bedding nødvendig.

Arctandria-motoren

Motoren produsert ved Bodø Skibsverft og Motorfabrik var 2-takt glødehodemotorer. De kunne levere motorer på 2-3 HK og 4-6 HK.

1904 Bodø Skipsverft.jpg


1907 Lysekil.jpg
1915 En indviklet skibsverftshandel.jpg
1925 Bodø Skibsverft.jpg
MS Kommandøren

Referanser


Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter

Første birdrag 22. jul. 2015 kl. 16:21‎