Bergen Mekaniske Verksted: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
Linje 48: Linje 48:
|1755
|1755
|-
|-
|L
|'''L'''
|3 til 9
|'''3 til 9'''
|100 Hk pr sylinder
|'''100 Hk pr sylinder'''
|
|
|
|
|1956 – 1987
|'''1956 – 1987'''
|1041
|'''1041'''
|-
|-
|K
|LDG-6
|3 til 9 R og 12 til 18 V
|6
|300 Hk pr sylinder
|945
|750
|
|
|
|-
|LDGB-6
|6
|1060
|900
|
|
|
|-
|LDG-8
|8
|1260
|750
|
|
|
|-
|LDGB-8
|8
|1415
|900
|
|
|
|-
|LDG-9
|9
|1415
|750
|
|
|
|-
|LDGB-9
|9
|1590
|900
|
|
|
|-
|'''K'''
|'''3 til 9 R og 12 til 18 V'''
|'''300 Hk pr sylinder'''
|
|'''250 x 300'''
|'''1969 - 2008'''
|'''1762'''
|-
|KVG-12
|V 12
|1890
|750
|
|
|
|-
|KVGB-12
|V 12
|2120
|900
|
|
|
|-
|KVG-16
|V 16
|2520
|750
|
|
|
|-
|KVGB-16
|V 16
|2830
|900
|
|
|
|
|250 x 300
|1969 - 2008
|1762
|-
|-
|K Gass
|'''K Gass'''
|
|
|
|
|
|
|
|
|1991 - 2008
|'''1991 - 2008'''
|394
|'''394'''
|-
|-
|B
|B

Revisjonen fra 28. des. 2020 kl. 16:02

Norge Flagg.jpg

A/S Bergens Mekaniske Verksteder (BMV) var et selskap som ble stiftet i 1855 og lå i Solheimsviken (Årstad). Bare få år etter etableringen var det en av Bergens største industribedrifter, med 429 arbeidere. Senere etablerte bedriften en avdeling i Laksevåg. Som et ledd i å øke mulighetene og kapasiteten til verftet ble det anskaffet en flytedokk til avdelingen i Laksevåg i 1933.

BMV Solheimsviken ble i 1985 kjøpt av de ansatte og var i drift frem til 1991. BMV Laksevåg ble kjøpt av Mjellem & Karlsen i 1991. Mjellem & Karlsen gikk konkurs i 2002, hvorpå konkursboet ble overtatt av et firma med navnet Bergen Mekaniske Verksted AS, som senere ble til Bergen Group i 2008.

Bergen Mekaniske Verksted kjøpte en stor eierandel i Motorfabrikken DAN i Esbjerg.

Bergens Mekaniske Verksteder

Bergens Mekaniske Verksted AS, BMV Maskin AS, Bergen Diesel AS, Rolls-Royce Marine Engines - Bergen

Etablert i 1943, for produksjon av norske dieselmotorer med utspring i Bergen Mekaniske Verksted.

Første motor produsert i 1946, ble montert ombord i fiskebåten "Draupne"

Bergen Diesel
Type Sylindre Ytelse Turtall Boring x Slag Produksjonsår Antall
D 3 til 6 55 Hk pr sylinder 220 x 320 1946 - 1959 161
H 6 120 HK 1800 1950 2
R 3 til 8 75 Hk pr sylinder 250 x 360 1953 – 1980 1755
L 3 til 9 100 Hk pr sylinder 1956 – 1987 1041
LDG-6 6 945 750
LDGB-6 6 1060 900
LDG-8 8 1260 750
LDGB-8 8 1415 900
LDG-9 9 1415 750
LDGB-9 9 1590 900
K 3 til 9 R og 12 til 18 V 300 Hk pr sylinder 250 x 300 1969 - 2008 1762
KVG-12 V 12 1890 750
KVGB-12 V 12 2120 900
KVG-16 V 16 2520 750
KVGB-16 V 16 2830 900
K Gass 1991 - 2008 394
B 6 til 9 R (KR) og 12 til 18 V (KV) 600 Hk pr sylider 750 320 x 360 1984 - 2007 365
A 150 HK pr sylinder 1200 210 x ?
B32:40 6 til 9 R og 12 til 18 V 680 Hk pr sylinder 720 - 750 320 x 400 1998 -
B33:45 6 til 14 804 pr sylinder 330 x 450
B35:40 6,8,9 R 12V, 16V, og 20V 578 Hk pr sylinder 350 x 400
B36:45 6,8,9 R 12V, 16V, og 20V 600 kW pr sylinder 2019 -
C25:33 6, 8, ogl 9 410 Hk pr sylinder 1000 250 x 330 2002 -
C26:33 260 x 330 2010 -
LSM-6
LDM-6 1065 750
LDM-8 1420 750
KVM-12 2000 750

Referanser


Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter

Første bidrag 5. aug. 2015 kl. 23:07‎