Bergen Mekaniske Verksted: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Linje 8: Linje 8:


== Bergens Mekaniske Verksteder ==
== Bergens Mekaniske Verksteder ==
Bergens Mekaniske Verksted AS, BMV Maskin AS, Bergen Diesel AS, Rolls-Royce Marine Engines - Bergen
'''Bergens Mekaniske Verksted AS''',  
 
'''BMV Maskin AS''',  
 
'''Bergen Diesel AS''',  
 
'''Rolls-Royce Marine Engines'''


Etablert i 1943, for produksjon av norske dieselmotorer med utspring i Bergen Mekaniske Verksted.  
Etablert i 1943, for produksjon av norske dieselmotorer med utspring i Bergen Mekaniske Verksted.  
Linje 151: Linje 157:
|'''1991 - 2008'''
|'''1991 - 2008'''
|'''394'''
|'''394'''
|-
|A
|
|150 HK pr sylinder
|1200
|210 x ?
|1972 -
|
|-
|-
|B
|B
Linje 159: Linje 173:
|1984 - 2007
|1984 - 2007
|365
|365
|-
|A
|
|150 HK pr sylinder
|1200
|210 x ?
|
|
|-
|-
|B32:40
|B32:40
Linje 241: Linje 247:
|-
|-
|KVM-12
|KVM-12
|
|V 12
|2000
|2000
|750
|750
|
|
|
|-
|KVM-16
|V 16
|
|
|
|
|
|

Revisjonen fra 25. mar. 2023 kl. 20:22

Norge Flagg.jpg

A/S Bergens Mekaniske Verksteder (BMV) var et selskap som ble stiftet i 1855 og lå i Solheimsviken (Årstad). Bare få år etter etableringen var det en av Bergens største industribedrifter, med 429 arbeidere. Senere etablerte bedriften en avdeling i Laksevåg. Som et ledd i å øke mulighetene og kapasiteten til verftet ble det anskaffet en flytedokk til avdelingen i Laksevåg i 1933.

BMV Solheimsviken ble i 1985 kjøpt av de ansatte og var i drift frem til 1991. BMV Laksevåg ble kjøpt av Mjellem & Karlsen i 1991. Mjellem & Karlsen gikk konkurs i 2002, hvorpå konkursboet ble overtatt av et firma med navnet Bergen Mekaniske Verksted AS, som senere ble til Bergen Group i 2008.

Bergen Mekaniske Verksted kjøpte en stor eierandel i Motorfabrikken DAN i Esbjerg.

Bergens Mekaniske Verksteder

Bergens Mekaniske Verksted AS,

BMV Maskin AS,

Bergen Diesel AS,

Rolls-Royce Marine Engines

Etablert i 1943, for produksjon av norske dieselmotorer med utspring i Bergen Mekaniske Verksted.

Første motor produsert i 1946, ble montert ombord i fiskebåten "Draupne"

Bergen Diesel
Type Sylindre Ytelse Turtall Boring x Slag Produksjonsår Antall
D 3 til 6 55 Hk pr sylinder 220 x 320 1946 - 1959 161
H 6 135 HK 1800 1950 2
R 3 til 8 75 Hk pr sylinder 250 x 360 1953 – 1980 1755
L 3 til 9 100 Hk pr sylinder 1956 – 1987 1041
LDG-6 6 945 750
LDGB-6 6 1060 900
LDG-8 8 1260 750
LDGB-8 8 1415 900
LDG-9 9 1415 750
LDGB-9 9 1590 900
K 3 til 9 R og 12 til 18 V 300 Hk pr sylinder 250 x 300 1969 - 2008 1762
KVG-12 V 12 1890 750
KVGB-12 V 12 2120 900
KVG-16 V 16 2520 750
KVGB-16 V 16 2830 900
K Gass 1991 - 2008 394
A 150 HK pr sylinder 1200 210 x ? 1972 -
B 6 til 9 R (KR) og 12 til 18 V (KV) 600 Hk pr sylider 750 320 x 360 1984 - 2007 365
B32:40 6 til 9 R og 12 til 18 V 680 Hk pr sylinder 720 - 750 320 x 400 1998 -
B33:45 6 til 14 804 pr sylinder 330 x 450
B35:40 6,8,9 R 12V, 16V, og 20V 578 Hk pr sylinder 350 x 400
B36:45 6,8,9 R 12V, 16V, og 20V 600 kW pr sylinder 2019 -
C25:33 6, 8, ogl 9 410 Hk pr sylinder 1000 250 x 330 2002 -
C26:33 260 x 330 2010 -
LSM-6
LDM-6 1065 750
LDM-8 1420 750
KVM-12 V 12 2000 750
KVM-16 V 16

Kjente eksemplarer

Nøkkelpersoner

Referanser


Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter


Første bidrag 5. aug. 2015 kl. 23:07‎