Bauer-Nilsen

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
Norge Flagg.jpg
1954 Bauer oljepumpe
1954 Bauer oljepumpe
Reklame fra 1930

Alle som er opptatt av eldre Norske motorer kommer ikke utenom navnet Bauer-Nilsen.

Brødrene Bauer-Nilsen A/S produserte sentralsmøre-apparat, samt andre rør-deler. Selskapet ble grunnlagt under navnet Brødrene Bauer-Nilsen i 1925.

Bauer-apparatet

Produksjonen av de første sentralsmøre-apparatene begynte i Haugesund i 1925, og Bauer-Nilsen bygde seg fort opp som det foretrukne apparat for motorfabrikanter. . Smøreapparatene var basert på et patent utviklet av bedriften. For å sørge for at de skulle bli kjent i markedet, produserte de et antall apparater som ble sent ut som testapparat til de forskjellige fabrikkene rundt om i Skandinavia. Og de fleste Norske biter på, og bytter til Bauer-Nilsen apparater.

Etterhvert som bedriften vokser, antall ansatte øker, flere verktøymaskiner blir innkjøpt, finner firmaet tid til å eksperimentere med sentral-smøreapparat til dampmaskiner også, og de har formidabel suksess med det. Ettersom enkelte dampmaskiner kan oppnå en besparelse på opp i mot 50%, kjøper rederier inn apparater og bytter ut dårlig fungerende apparater på eksisterende anlegg.

Vekst

All denne suksessen med sentralsmøre-apparat fører til at Bauer-Nilsen kjøper en ny bygning, og flytter til den, og de investerer stort i nye maskiner for å gjøre produksjonen enda mere effektiv. Etterhvert begynner produsenter i Danmark, Sverige, Tyskland, England og Nederland å bli regulære kunder av firmaet.

Produksjonen ble opprettholdt i flere tiår, frem til totaktsmotorer gradvis ble erstattet av høyhastighets firtaktsmotorer.

Bauer-regulatoren

Magnus Bauer-Nilsen utvikler en oljeregulator for ettermontering på motorer.

I dag

Selskapet har siden tidlig 1960-tall konstruert, produsert og solgt hydrauliske høytrykks radialstempelmotorer med tilhørende ventiler.

Produksjon i Kina

I 2011 startet selskapet produksjon av sin nyutviklede HMM motor i Ningbo, Kina. Denne motoren ble designet spesielt for bruk på dekksluker på bulkskip, og i løpet av første produksjonsår i Kina ble mer enn 1800 motorer produsert og levert.