Akers Mekaniske Verksted: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
Linje 4: Linje 4:
[[Fil:1920 Akers mek.png|miniatyr|Dieselmotorverkstedet 1920]]
[[Fil:1920 Akers mek.png|miniatyr|Dieselmotorverkstedet 1920]]
[[Fil:1956 Aker BW.jpg|miniatyr|1956 M/T Varvara Akers Mek Verksted]]  
[[Fil:1956 Aker BW.jpg|miniatyr|1956 M/T Varvara Akers Mek Verksted]]  
[[Fil:Akers Mekaniske verksted 1957.jpg|alt=Akers mekaniske verksted (1957)|miniatyr|Akers mekaniske verksted (1957)]]


'''Akers mekaniske Verksted''', ofte forkortet '''Akers mek. Verksted''' eller bare '''Akers Mek.''', '''Akers-mek.''' og '''AmV''', var et verksted, seinere skipsverft, som ble opprettet i Fossveien ved Akerselva i Oslo i 1841. I 1854 flyttet Akers mek. Verksted til ''Holmen'' på vestsiden av Pipervika, området som i dag er bolig-, kontor- og forretningskomplekset Aker Brygge. Der fortsatte bedriften å lage og reparere skip og utstyr fram til 1982 da det ble nedlagt. Verkstedet var en ledende aktør innen norsk skipsbygging og offshoreindustri og hadde en sentral posisjon i Oslos industrimiljø i 140 år.   
'''Akers mekaniske Verksted''', ofte forkortet '''Akers mek. Verksted''' eller bare '''Akers Mek.''', '''Akers-mek.''' og '''AmV''', var et verksted, seinere skipsverft, som ble opprettet i Fossveien ved Akerselva i Oslo i 1841. I 1854 flyttet Akers mek. Verksted til ''Holmen'' på vestsiden av Pipervika, området som i dag er bolig-, kontor- og forretningskomplekset Aker Brygge. Der fortsatte bedriften å lage og reparere skip og utstyr fram til 1982 da det ble nedlagt. Verkstedet var en ledende aktør innen norsk skipsbygging og offshoreindustri og hadde en sentral posisjon i Oslos industrimiljø i 140 år.   


De bygget et stort motorverksted i 1930.  
De bygget et stort motorverksted i 1930.  
[[Fil:Akers Mekaniske verksted 1957.jpg|alt=Akers mekaniske verksted (1957)|miniatyr|Akers mekaniske verksted (1957)]]
 
Aker hadde lisens på produksjon av Burmeister & Wains dieselmotorer.  
Aker hadde lisens på produksjon av Burmeister & Wains dieselmotorer.  



Revisjonen fra 21. sep. 2021 kl. 13:32

Norge Flagg.jpg
Akers Mek dieselmotorverksted 1936
Dieselmotorverkstedet 1920
1956 M/T Varvara Akers Mek Verksted
Akers mekaniske verksted (1957)
Akers mekaniske verksted (1957)

Akers mekaniske Verksted, ofte forkortet Akers mek. Verksted eller bare Akers Mek., Akers-mek. og AmV, var et verksted, seinere skipsverft, som ble opprettet i Fossveien ved Akerselva i Oslo i 1841. I 1854 flyttet Akers mek. Verksted til Holmen på vestsiden av Pipervika, området som i dag er bolig-, kontor- og forretningskomplekset Aker Brygge. Der fortsatte bedriften å lage og reparere skip og utstyr fram til 1982 da det ble nedlagt. Verkstedet var en ledende aktør innen norsk skipsbygging og offshoreindustri og hadde en sentral posisjon i Oslos industrimiljø i 140 år.

De bygget et stort motorverksted i 1930.

Aker hadde lisens på produksjon av Burmeister & Wains dieselmotorer.

Referanser

Industrimuseum


Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter

Første bidrag 22. jul. 2015 kl. 14:13‎