Aalesunds mekaniske verksted: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]
{{Infoboks firma
| firmanavn = Aalesunds mekaniske verksted
| selskapsform = Aksjeselskap 
| bilde =
| etablert = 1899
| opphørt = 1927
| morselskap =
| datterselskap =
| hovedkontor = Ålesund
| bransje = Mekanisk verksted
| produkt =
| nøkkelpersoner =
| styreleder =
| admdir =
| salgsinntekter =
| omsetning =
| webside =
| fotnoter =
}}


Aalesunds Mekaniske Verksted ble grunnlagt i 14. juni 1898, og overtatt av Liaaen i 1927. Bygde den første norske totakts glødehodemotor i 1902. Verkstedet var til tider på
Aalesunds Mekaniske Verksted ble grunnlagt i 14. juni 1898, og overtatt av Liaaen i 1927. Bygde den første norske totakts glødehodemotor i 1902. Verkstedet var til tider på

Revisjonen fra 26. jan. 2018 kl. 21:51

Norge Flagg.jpg

Aalesunds Mekaniske Verksted ble grunnlagt i 14. juni 1898, og overtatt av Liaaen i 1927. Bygde den første norske totakts glødehodemotor i 1902. Verkstedet var til tider på konkursens rand og ble innlevert til skifteretten i 1914, og solgt på auksjon i kommisjon til Advokat Klausen for 260 000 kr + omkostninger. Selskapet ble refinansiert i 1915, og man forsøkte å utvide aksjekapitalen til 500 000 kr. Planen var å bygge nye arbeiderboliger, og bygge en ny patentslip. I 1916 ble det nok en gang gjort forsøk på å refinansiere virksomheten.

Kysten 19. mai 1903

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter