Aalesunds mekaniske verksted: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
Linje 23: Linje 23:
Skipsreder Ludv. Kjær, Bergen
Skipsreder Ludv. Kjær, Bergen


== Referanser ==
== Kjente eksemplarer ==
 
==Nøkkelpersoner==
 
==Referanser==
<references />
* Kysten 1913
* Kysten 1913
[[Fil:1917 Aalesunds mek verksted.png|alt=Ålesunds mek verksted (1917)|miniatyr|Ålesunds mek verksted (1917)]]
[[Fil:1917 Aalesunds mek verksted.png|alt=Ålesunds mek verksted (1917)|miniatyr|Ålesunds mek verksted (1917)]]

Revisjonen fra 7. feb. 2023 kl. 20:52

Norge Flagg.jpg


Notis fra Kysten 19. mai 1903


Aalesunds Mekaniske Verksted ble stiftet 8. mars 1898, og overtatt av Liaaen i 1927. Verkstedet var til mange ganger i sin levetid på konkursens rand og ble til slutt innlevert til skifteretten i 1914. Verkstedet ble solgt på tvangsauksjon, til Advokat Klausen i kommisjon for 260 000 kr + omkostninger.

Selskapet ble refinansiert i 1915, og man gjorde forsøk på å utvide aksjekapitalen til 500 000 kr. Planen var å bruke den friske kapitalen til å bygge nye arbeiderboliger, samt en ny patentslipp. 11. mars 1916 ble aksjekapitalen økt til 600 000

Motoren Aalesund

Bygde den første norske 2-takts glødehodemotoren i 1902. Vi har lite informasjon rundt motorene levert fra fabrikken, men de skal ha bygget en modell på 6 HK.

Direksjonen 1916.

Ingeniør R. N. Ofstad. administrerende direktør, Ålesund.

Ingeniør F. Schuman, Bergen.

Overrettssakfører Chr. Ameln, Bergen

Skipsreder Ludv. Kjær, Bergen

Kjente eksemplarer

Nøkkelpersoner

Referanser

  • Kysten 1913
Ålesunds mek verksted (1917)
Ålesunds mek verksted (1917)


Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter


Første oppføring 26. sep. 2015 kl. 22:03‎