Forskjell mellom versjoner av «Aalesunds mekaniske verksted»

Fra MotorWiki
Hopp til: navigasjon, søk
m
m
 
Linje 4: Linje 4:
  
  
'''Aalesunds Mekaniske Verksted''' ble grunnlagt i 14. juni 1898, og overtatt av Liaaen i 1927. Verkstedet var til mange ganger i sin levetid på konkursens rand og ble til slutt innlevert til skifteretten i 1914. Verkstedet ble solgt på tvangsauksjon, til Advokat Klausen i kommisjon for 260 000 kr + omkostninger.  
+
'''Aalesunds Mekaniske Verksted''' ble stiftet 8. mars 1898, og overtatt av Liaaen i 1927. Verkstedet var til mange ganger i sin levetid på konkursens rand og ble til slutt innlevert til skifteretten i 1914. Verkstedet ble solgt på tvangsauksjon, til Advokat Klausen i kommisjon for 260 000 kr + omkostninger.  
  
Selskapet ble refinansiert i 1915, og man gjorde forsøk på å utvide aksjekapitalen til 500 000 kr. Planen var å bruke den friske kapitalen til å  bygge nye arbeiderboliger, samt en ny patentslipp. Man gjorde tilsvarende forsøk i 1916, da også uten hell.
+
Selskapet ble refinansiert i 1915, og man gjorde forsøk på å utvide aksjekapitalen til 500 000 kr. Planen var å bruke den friske kapitalen til å  bygge nye arbeiderboliger, samt en ny patentslipp. 11. mars 1916 ble aksjekapitalen økt til 600 000
  
 
== Motoren Aalesund ==
 
== Motoren Aalesund ==
 
Bygde den første norske 2-takts glødehodemotoren i 1902. Vi har lite informasjon rundt motorene levert fra fabrikken, men de skal ha bygget en modell på 6 HK.
 
Bygde den første norske 2-takts glødehodemotoren i 1902. Vi har lite informasjon rundt motorene levert fra fabrikken, men de skal ha bygget en modell på 6 HK.
 +
 +
== Direksjonen 1916. ==
 +
Ingeniør R. N. Ofstad. administreende direktør, Ålesund.
 +
 +
Ingeniør F. Schuman, Bergen.
 +
 +
Overrettssakfører Chr. Ameln, Bergen
 +
 +
Skipsreder Ludv. Kjær, Bergen
  
 
== Referanser ==
 
== Referanser ==

Nåværende revisjon fra 25. mar. 2020 kl. 18:58

Norge Flagg.jpg
Notis fra Kysten 19. mai 1903


Aalesunds Mekaniske Verksted ble stiftet 8. mars 1898, og overtatt av Liaaen i 1927. Verkstedet var til mange ganger i sin levetid på konkursens rand og ble til slutt innlevert til skifteretten i 1914. Verkstedet ble solgt på tvangsauksjon, til Advokat Klausen i kommisjon for 260 000 kr + omkostninger.

Selskapet ble refinansiert i 1915, og man gjorde forsøk på å utvide aksjekapitalen til 500 000 kr. Planen var å bruke den friske kapitalen til å bygge nye arbeiderboliger, samt en ny patentslipp. 11. mars 1916 ble aksjekapitalen økt til 600 000

Motoren Aalesund

Bygde den første norske 2-takts glødehodemotoren i 1902. Vi har lite informasjon rundt motorene levert fra fabrikken, men de skal ha bygget en modell på 6 HK.

Direksjonen 1916.

Ingeniør R. N. Ofstad. administreende direktør, Ålesund.

Ingeniør F. Schuman, Bergen.

Overrettssakfører Chr. Ameln, Bergen

Skipsreder Ludv. Kjær, Bergen

Referanser

  • Kysten 1913
Ålesunds mek verksted (1917)
Ålesunds mek verksted (1917)


Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter

Første oppføring 26. sep. 2015 kl. 22:03‎