Aalesunds mekaniske verksted: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
m (Ryddet tekst.)
mIngen redigeringsforklaring
Linje 3: Linje 3:
[[Fil:1903_Aalesunds.jpg|thumb|Kysten 19. mai 1903]]
[[Fil:1903_Aalesunds.jpg|thumb|Kysten 19. mai 1903]]


Aalesunds Mekaniske Verksted ble grunnlagt i 14. juni 1898, og overtatt av Liaaen i 1927. Verkstedet var til tider på konkursens rand og ble innlevert til skifteretten i 1914, og solgt på auksjon i kommisjon til Advokat Klausen for 260 000 kr + omkostninger. Selskapet ble refinansiert i 1915, og man forsøkte å utvide aksjekapitalen til 500 000 kr. Planen var å bygge nye arbeiderboliger, og bygge en ny patentslip. I 1916 ble det nok en gang gjort forsøk  på å refinansiere virksomheten.
Aalesunds Mekaniske Verksted ble grunnlagt i 14. juni 1898, og overtatt av Liaaen i 1927. Verkstedet var til mange ganger i sin levetid på konkursens rand og ble til slutt innlevert til skifteretten i 1914. Verkstedet ble solgt på tvangsauksjon, til Advokat Klausen i kommisjon for 260 000 kr + omkostninger.  
 
Selskapet ble refinansiert i 1915, og man gjorde forsøk på å utvide aksjekapitalen til 500 000 kr. Planen var å bruke den friske kapitalen til å  bygge nye arbeiderboliger, samt en ny patentslipp. Man gjorde tilsvarende forsøk i 1916, da også uten hell.


== Motoren Aalesund ==
== Motoren Aalesund ==

Revisjonen fra 14. apr. 2018 kl. 16:43

Norge Flagg.jpg
Kysten 19. mai 1903

Aalesunds Mekaniske Verksted ble grunnlagt i 14. juni 1898, og overtatt av Liaaen i 1927. Verkstedet var til mange ganger i sin levetid på konkursens rand og ble til slutt innlevert til skifteretten i 1914. Verkstedet ble solgt på tvangsauksjon, til Advokat Klausen i kommisjon for 260 000 kr + omkostninger.

Selskapet ble refinansiert i 1915, og man gjorde forsøk på å utvide aksjekapitalen til 500 000 kr. Planen var å bruke den friske kapitalen til å bygge nye arbeiderboliger, samt en ny patentslipp. Man gjorde tilsvarende forsøk i 1916, da også uten hell.

Motoren Aalesund

Bygde den første norske 2-takts glødehodemotoren i 1902. Vi har lite informasjon rundt motorene levert fra fabrikken, men de skal ha bygget en modell på 6 HK.

Referanser

Første oppføring 26. sep. 2015 kl. 22:03‎