Aabenraa Motorfabrik: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
 
(2 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke)
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:Dansk_flagg.png|rammeløs|48x48px|høyre]]
[[Fil:Dansk_flagg.png|rammeløs|48x48px|høyre]]


Aabenraa Motorfabrik, Heinrich Callesen A/S
'''Aabenraa Motorfabrik, Heinrich Callesen A/S'''


Aabenraa motorfabrik ble startet i 1899 av Peter Callesen (1847-1905) og sønnen Johan Heinrich Callesen (1873-1931). Sønder Jylland var på det tidspunktet fabrikken ble grunnlagt under Tysk herredømme, så motoren var nok ikke helt Dansk før i 1920.
Aabenraa motorfabrik ble startet i 1899 av Peter Callesen (1847-1905) og sønnen Johan Heinrich Callesen (1873-1931). Sønder Jylland var på det tidspunktet fabrikken ble grunnlagt under Tysk herredømme, så motoren var nok ikke helt Dansk før i 1920.
Linje 7: Linje 7:
Den første motoren ble produsert i 1904. Det var en 4-takts bensin-motor.
Den første motoren ble produsert i 1904. Det var en 4-takts bensin-motor.


I 1909 kom glødehodedmotoren, 2-takts og 8 - 80 HK 1 - 2 sylindre. Den var uten vann-innsrpøyting.
I 1909 kom glødehodedmotoren, 2-takts og 8 - 80 HK 1 - 2 sylindre. Den var uten vann-innsprøyting.


Under 1. verdenskrig ble det levert noen 4-sylindrede motorer til den Tyske marinen.
Under 1. verdenskrig ble det levert noen 4-sylindrede motorer til den Tyske marinen.
Linje 16: Linje 16:
Callesen blev også bygget på lisens av “Hanseatische-Motorengesellschaft” i Bergedorf.
Callesen blev også bygget på lisens av “Hanseatische-Motorengesellschaft” i Bergedorf.


Et stykke ut på 1920 tallet snudde forettningen til det bedre, da  bla. Limfjordsfiskerne ble gode kunder.
Et stykke ut på 1920 tallet snudde fortetningen til det bedre, da  bla. Limfjordsfiskerne ble gode kunder.
 
* 1931 - Grunnleggeren Henrich Callesen døde, og hans svoger Erik Puls fra “Hanseatische-Motorengesellschaft” ble ny direktør til Peter Callesen tok over i 1936.
I 1931 døde  grunnleggeren Henrich Callesen, og hans svoger Erik Puls fra “Hanseatische-Motorengesellschaft” ble ny direktør til Peter Callesen tok over i 1936.
I 1937 kom den første Dieselmotoren, en 2-takts med 1 til 4 sylindre. Den største motoren var nå på 200 HK.
 
I 1937 kom den første Dieselmotor, en 2-takts med 1-4 cylindre. Den største motoren var nå på 200 HK.


I 1959 kom 4-takts diesel-motoren type 427 2-6 cylindre med ytelse fra  160 til  480 hk.
I 1959 kom 4-takts diesel-motoren type 427 2-6 cylindre med ytelse fra  160 til  480 hk.


1962 type 422 90-180hk 2-4 cylindre, den ble i 1969 redesignet til type 425. Den 4-sylindrete var nå på 240 HK.
1962 type 422 90-180hk 2-4 sylindre, den ble i 1969 redesignet til type 425. Den 4-sylindrede var nå på 240 HK.


I 1966 ble turboladning introdusert på Callesen, og ytelsen til den største serien motoren ble på fra 480 til 690 HK.
I 1966 ble turboladning introdusert på Callesen, og ytelsen til den største serien motoren ble på fra 480 til 690 HK.
Linje 30: Linje 28:
I 1972 ble den første motoren på 1000 HK introdusert.
I 1972 ble den første motoren på 1000 HK introdusert.


I 1988 startet leveransen av reduktionsgear og turtallet  ble for type 427  økt fra 425 til  500 omdr/min. Sylinder ytelsen lå nå på 167 HK.
I 1988 startet leveransen av reduksjonsgear og turtallet  ble for type 427  økt fra 425 til  500 omdr/min. Sylinder ytelsen lå nå på 167 HK.


I dag produseres det kun få Callesen-motorer,  
I dag produseres det kun få Callesen-motorer,  
Linje 42: Linje 40:
Firmaet flyttet i 2010 til Kruså.
Firmaet flyttet i 2010 til Kruså.


Oversikt over noen motorer fra Callesen
== Oversikt over noen motorer fra Callesen ==
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
!Motor
!Motortype
!Ytelse
!Ytelse
HK (kW)
!Turtall
!Turtall
!Sylindre
!Sylindre
!Boring (mm)
!Boring
!Slag (mm)
(mm)
!MEP (bar)
!Slag
(mm)
!MEP
(bar)
!Stempelhastighet
!Stempelhastighet
!kW pr syl
!ytelse pr  
sylinder
!Vekt
Kg
|-
|-
|100 AH
|100 AH
Linje 59: Linje 64:
|1
|1
|100
|100
|
|
|
|
|
Linje 69: Linje 75:
|2
|2
|100
|100
|
|
|
|
|
Linje 80: Linje 87:
|100
|100
|140
|140
|
|
|
|-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Linje 100: Linje 98:
|100
|100
|140
|140
|
|
|
|
|
Linje 110: Linje 109:
|200
|200
|260
|260
|
|
|
|
|
Linje 120: Linje 120:
|200
|200
|260
|260
|
|
|
|
|
Linje 130: Linje 131:
|200
|200
|260
|260
|
|
|
|
|
Linje 140: Linje 142:
|200
|200
|260
|260
|
|
|
|
|
Linje 150: Linje 153:
|260
|260
|350
|350
|
|
|
|
|
Linje 160: Linje 164:
|260
|260
|350
|350
|
|
|
|
|
Linje 170: Linje 175:
|260
|260
|250
|250
|
|
|
|
|
Linje 180: Linje 186:
|100
|100
|115
|115
|
|
|
|
|
Linje 190: Linje 197:
|100
|100
|115
|115
|
|
|
|
|
Linje 203: Linje 211:
|
|
|
|
|5590
|-
|-
|422 DO
|422 CO
|135 HK
|135 HK
|500
|500
Linje 213: Linje 222:
|
|
|
|
|6590
|-
|-
|422 DO
|422 DO
Linje 223: Linje 233:
|
|
|
|
|7600
|-
|-
|425CO / DO || 132-177 kW || 500 || R3, R4 || 250 || 300 || 7,2 || 5,0 m/s || 44,1
|422 COT
|210 HK
|500
|R3
|220
|300
|
|
|
|6770
|-
|-
|425COT
|422 DOT
|280 HK
|500
|R4
|220
|300
|
|
|
|7810
|-
|425 CO / DO || 132-177 kW || 500 || R3, R4 || 250 || 300 || 7,2 || 5,0 m/s || 44,1
|
|-
|425 COT
|191 kW
|191 kW
|500
|500
Linje 235: Linje 269:
|5,0 m/s
|5,0 m/s
|64,0
|64,0
|
|-
|-
|427 BO
|427 BO
Linje 245: Linje 280:
|
|
|
|
|8360
|-
|-
|427 CO
|427 CO
Linje 252: Linje 288:
|270
|270
|400
|400
|7,3
|5,7 m/s
|
|
|
|10100
|
|-
|-
|427 DO
|427 DO
Linje 262: Linje 299:
|270
|270
|400
|400
|7,3
|5,7 m/s
|
|
|
|11850
|
|-
|-
|427 EO
|427 EO
Linje 272: Linje 310:
|270
|270
|400
|400
|
|7,3
|
|5,7 m/s
|
|80 HK
|14850
|-
|-
|427 FO
|427 FO
Linje 282: Linje 321:
|270
|270
|400
|400
|
|7,3
|
|5,7 m/s
|
|80 HK
|16555
|-
|-
|427CO / DO
|427 COT
|177 - 235 kE
|345 HK
|425
|425
|R3, R4
|R3
|270
|270
|400
|400
|7,3
|7,3
|5,7 m/s
|5,7 m/s
|59,0
|
|10245
|-
|-
|427EO / FO
|427 EO / FO
|294 - 353 kW
|294 - 353 kW
|425
|425
Linje 304: Linje 345:
|7,3
|7,3
|5,7 m/s
|5,7 m/s
|59,0
|
|
|-
|-
|427C / D / E / FOTK
|427 C / D / E / FOTK
|298 - 595 kW
|298 - 595 kW
|425
|425
Linje 315: Linje 357:
|5,7 m/s
|5,7 m/s
|99,6
|99,6
|
|-
|-
|427C / D / E / FOT
|427 C / D / E / FOT
|508 kW
|508 kW
|425
|425
Linje 325: Linje 368:
|5,7 m/s
|5,7 m/s
|84,6
|84,6
|
|-
|-
|427ETK / FTK
|427 ETK / FTK
|611 - 736 kW
|611 - 736 kW
|500
|500
Linje 335: Linje 379:
|6,7 m/s
|6,7 m/s
|122,0
|122,0
|
|-
|-
|427HTKO
|427 HTKO
|736 kW
|736 kW
|395
|395
Linje 345: Linje 390:
|5,3 m/s
|5,3 m/s
|92,0
|92,0
|
|-
|-
|427HTK
|427 HTK
|993 kW
|993 kW
|500
|500
Linje 355: Linje 401:
|6,7 m/s
|6,7 m/s
|124,0
|124,0
|
|}
|}


== Kilder / referanser ==
== Kilder / referanser ==
* https://motorsamlingen.dk/fabrikker/aabenraa-motorfabrik/
* https://motorsamlingen.dk/fabrikker/aabenraa-motorfabrik/





Nåværende revisjon fra 24. jun. 2023 kl. 14:21

Dansk flagg.png

Aabenraa Motorfabrik, Heinrich Callesen A/S

Aabenraa motorfabrik ble startet i 1899 av Peter Callesen (1847-1905) og sønnen Johan Heinrich Callesen (1873-1931). Sønder Jylland var på det tidspunktet fabrikken ble grunnlagt under Tysk herredømme, så motoren var nok ikke helt Dansk før i 1920.

Den første motoren ble produsert i 1904. Det var en 4-takts bensin-motor.

I 1909 kom glødehodedmotoren, 2-takts og 8 - 80 HK 1 - 2 sylindre. Den var uten vann-innsprøyting.

Under 1. verdenskrig ble det levert noen 4-sylindrede motorer til den Tyske marinen.

I begynnelsen av 20-taller (etter gjenforeningen) var det eb vanskelig tid for Callesen, fordi hovedmarkedet lå i Tyskland, og den tyske økonomien lå i ruiner. Og med en sterk Dansk krone var det vanskelig å selge motorer til Tyskland som selv hadde en stor produksjon innenlands.

Callesen blev også bygget på lisens av “Hanseatische-Motorengesellschaft” i Bergedorf.

Et stykke ut på 1920 tallet snudde fortetningen til det bedre, da bla. Limfjordsfiskerne ble gode kunder.

  • 1931 - Grunnleggeren Henrich Callesen døde, og hans svoger Erik Puls fra “Hanseatische-Motorengesellschaft” ble ny direktør til Peter Callesen tok over i 1936.

I 1937 kom den første Dieselmotoren, en 2-takts med 1 til 4 sylindre. Den største motoren var nå på 200 HK.

I 1959 kom 4-takts diesel-motoren type 427 2-6 cylindre med ytelse fra 160 til 480 hk.

1962 type 422 90-180hk 2-4 sylindre, den ble i 1969 redesignet til type 425. Den 4-sylindrede var nå på 240 HK.

I 1966 ble turboladning introdusert på Callesen, og ytelsen til den største serien motoren ble på fra 480 til 690 HK.

I 1972 ble den første motoren på 1000 HK introdusert.

I 1988 startet leveransen av reduksjonsgear og turtallet ble for type 427 økt fra 425 til 500 omdr/min. Sylinder ytelsen lå nå på 167 HK.

I dag produseres det kun få Callesen-motorer,

Callesen overtok Bukh i 1995 og flyttet produksjonen til Åbenrå.

I 1999 inngikk firmaet en avtale med Steyr om å markedsføre en motortype, som ligger mellom Callesens diesel og Bukh motorerne i størrelse og ytelse.

I 2003 solgte Heinrich Callesen (direktør fra 1972) fabrikken til Søren Christiansen, som nå er eneeier og direktør, og som har utvidet virksomheten med oppkjøp av Faryman Diesel GmbH.

Firmaet flyttet i 2010 til Kruså.

Oversikt over noen motorer fra Callesen

Motortype Ytelse

HK (kW)

Turtall Sylindre Boring

(mm)

Slag

(mm)

MEP

(bar)

Stempelhastighet ytelse pr

sylinder

Vekt

Kg

100 AH 8 HK 1000 1 100
100 BR 16 HK 1000 2 100
100 AO 10 HK 1000 1 100 140
100 BO 20 HK 1000 2 100 140
200 AO 25 HK 400 1 200 260
200 BO 50 HK 400 2 200 260
200 CO 75 HK 400 3 200 260
200 DO 100 HK 400 4 200 260
260 BO 100 HK 350 2 260 350
260 CO 150 HK 350 3 260 350
260 DO 200 HK 350 4 260 250
410-DR 55 HK 2250 R4 100 115
410-FR 86 HK 2250 R6 100 115
422 BO 90 HK 500 R2 220 300 5590
422 CO 135 HK 500 R3 220 300 6590
422 DO 180 HK 500 R4 220 300 7600
422 COT 210 HK 500 R3 220 300 6770
422 DOT 280 HK 500 R4 220 300 7810
425 CO / DO 132-177 kW 500 R3, R4 250 300 7,2 5,0 m/s 44,1
425 COT 191 kW 500 R3 270 400 10,4 5,0 m/s 64,0
427 BO 160 HK 425 R2 270 400 8360
427 CO 240 HK 425 R3 270 400 7,3 5,7 m/s 10100
427 DO 320 HK 425 R4 270 400 7,3 5,7 m/s 11850
427 EO 400 HK 425 R5 270 400 7,3 5,7 m/s 80 HK 14850
427 FO 480 HK 425 R6 270 400 7,3 5,7 m/s 80 HK 16555
427 COT 345 HK 425 R3 270 400 7,3 5,7 m/s 10245
427 EO / FO 294 - 353 kW 425 R5, R6 270 400 7,3 5,7 m/s
427 C / D / E / FOTK 298 - 595 kW 425 R3, R4, R5, R6 270 400 12,2 5,7 m/s 99,6
427 C / D / E / FOT 508 kW 425 R3, R4, R5, R6 270 400 10,4 5,7 m/s 84,6
427 ETK / FTK 611 - 736 kW 500 R5, R6 270 400 12,8 6,7 m/s 122,0
427 HTKO 736 kW 395 R8 270 400 12,2 5,3 m/s 92,0
427 HTK 993 kW 500 R8 270 400 13,0 6,7 m/s 124,0

Kilder / referanser


Referanser


Tilbake til oversikt over Danske motorfabrikanter