A.M. Liaaen: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
Linje 12: Linje 12:
== A. M. Liaaen Dieselmotor ==
== A. M. Liaaen Dieselmotor ==


Verkstedet bestemte seg for å begynne med motorproduksjon i 1934, og valget falt på 2-takts dieselmotorer. De ansatte Ålesunderen  Ludvig Saxe for å hjelpe Liaaen med konstruksjon av motoren. Den første motoren ble også den første norsk-konstruerte 2-takts fullspylt dieselmotor. Den ble startet for første gang 16. april 1937. Motoren hadde en ytelse på 60 HK og hadde hydraulisk vripropell, og verkstedet hadde den i mange år som prøvemotor. I 1938 leverte de en motor på 300 HK, til verftets eget nybygg nr 81. Liaaens dieselmotorer ble bygget i 4 sylinderstørrelser, henholdsvis 20, 30, 50 og 75 HK pr sylinder, og motorene ble levert i 2 til 6 sylindere. Men minste motoren ble konstruert og bygget under krigen, og motorene ble for det meste levert til fiskeflåten. Etter andre verdenskrig ble det ikke utviklet noen nye motorer først og fremst fordi propellproduksjonen tok mesteparten av kapasiteten.   
Verkstedet bestemte seg for å begynne med motorproduksjon i 1934, og valget falt på 2-takts dieselmotorer. De ansatte Ålesunderen  [[Ludvig Saxe]] for å hjelpe Liaaen med konstruksjon av motoren. Den første motoren ble også den første norsk-konstruerte 2-takts fullspylt dieselmotor. Den ble startet for første gang 16. april 1937. Motoren hadde en ytelse på 60 HK og hadde hydraulisk vripropell, og verkstedet hadde den i mange år som prøvemotor. I 1938 leverte de en motor på 300 HK, til verftets eget nybygg nr 81. Liaaens dieselmotorer ble bygget i 4 sylinderstørrelser, henholdsvis 20, 30, 50 og 75 HK pr sylinder, og motorene ble levert i 2 til 6 sylindere. Men minste motoren ble konstruert og bygget under krigen, og motorene ble for det meste levert til fiskeflåten. Etter andre verdenskrig ble det ikke utviklet noen nye motorer først og fremst fordi propellproduksjonen tok mesteparten av kapasiteten.   


== Referanser ==
== Referanser ==

Revisjonen fra 22. apr. 2020 kl. 14:17

Norge Flagg.jpg
Annonse fra 1904
A M Liaaen Logo
Annonse for propeller 1963
A.M. Liaaens Jubilemumsbok
A. M. Liaaen dieselmotor

Startet som Ystenes skibsverft av N. A. Liaaen i 1861, og han drev det til sin død i 1872. N. A. Liaaens enke overtok driften etter mannens død, og drev det frem til 1881 da sønnen A. M. Liaaen ble gammel nok. Anders Marius Liaaen hadde gått i lære som skipsbygger hos Brunchorst & Dekkes Verft i Bergen.


A. M. Liaaen Dieselmotor

Verkstedet bestemte seg for å begynne med motorproduksjon i 1934, og valget falt på 2-takts dieselmotorer. De ansatte Ålesunderen Ludvig Saxe for å hjelpe Liaaen med konstruksjon av motoren. Den første motoren ble også den første norsk-konstruerte 2-takts fullspylt dieselmotor. Den ble startet for første gang 16. april 1937. Motoren hadde en ytelse på 60 HK og hadde hydraulisk vripropell, og verkstedet hadde den i mange år som prøvemotor. I 1938 leverte de en motor på 300 HK, til verftets eget nybygg nr 81. Liaaens dieselmotorer ble bygget i 4 sylinderstørrelser, henholdsvis 20, 30, 50 og 75 HK pr sylinder, og motorene ble levert i 2 til 6 sylindere. Men minste motoren ble konstruert og bygget under krigen, og motorene ble for det meste levert til fiskeflåten. Etter andre verdenskrig ble det ikke utviklet noen nye motorer først og fremst fordi propellproduksjonen tok mesteparten av kapasiteten.

Referanser

  • A. M. Liaaen jubileumsbok.


Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter

Første bidrag 4. mai 2015 kl. 12:20