Lofoten Motorfabrik

Fra MotorWiki
Revisjon per 9. feb. 2018 kl. 20:01 av Toro Andersen (diskusjon | bidrag) (Ny side: Også navngitt som Lofotens Motorfabrik A/S og A/S Lofoten Motorfabrikk. Oprettet i 1912 og nedlagt i 1918, Under perioden produksjonen var i gang i Svolvær, var ingeniør Marcus Irgens…)
(diff) ← Eldre revisjon | Nåværende revisjon (diff) | Nyere revisjon → (diff)
Hopp til navigering Hopp til søk

Også navngitt som Lofotens Motorfabrik A/S og A/S Lofoten Motorfabrikk. Oprettet i 1912 og nedlagt i 1918, Under perioden produksjonen var i gang i Svolvær, var ingeniør Marcus Irgens daglig leder, eller bestyrer som det het den gang. Lokalt leverte også Lofoten Motorfabrikk Tryg motoren.

Historie

Lofoten Motorfabrikk ble opprettet etter et initiativ fra verkseier F.Schumann i Bergen. Da fabrikken var etablert i 1912 var etterspørselen etter motorer for alvor kommet i gang, også i Nordland, og det var petroleumsmotorer som var i vinden. Siden det var de danske produsentene som hadde det som ble oppfattet som de beste motorene, innledet Lofoten lisensproduksjon av Hein, som var konstruert av H. Hein i Randers.

F. Schumann og brødrene var en entrepenører, og de kontrollerte også andre motorfabrikker i Norge, A/S Vestlandske Motorfabrik, A/S Tenfjords Mekaniske Verksted, A/S Florø Mekaniske Verksted, A/S Flekkefjords Mekaniske Verksted, og Larviks Mekaniske Verksted. I 1913 slo de fleste av de mekaniske bedriftene under brødrene Schumanns ledelse seg sammen til Forenede Motorfabrikker. Hein solgte mot slutten av første verdenskrig dårlig og som et resultat begynte De Forenede Motorfabrikker med produksjon av Union, som ble en av de populære motorene i fiskeflåten.

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter

Aksjeinnbydelse i 1912.

Aksjeinnbydelse
Lofoten Motorfabrik II.jpg