AB Diesel
AB Diesels Motorer ble stiftet for å bygge Dieselmotorer på lisens fra Rudolf Diesel i 1898. Wallenbergfamilien hadde kontrollerende eierandel i bedriften. AB Diesels Motorer fusjonerte i 1917 med Nya AB Atlas, som også var kontrollert av Wallenberg.
Utførelse 4-takts stasjonærmotorer
AB Diesels første motorer var svært like de opprinnelige 4-takterne fra Tyskland. Men under ingeniør Jonas Hesselman ble det gjort tallrike nyvinninger, som feks konkav stempeltopp som øket effekten betydelig. Han gikk også over til flersylindrede motorer basert på samme sylinder i rekke, mens tyske produsenter gjerne hadde flere oppskalerte ensylindrede modeller, etter effektbehov.
Deres 4 taktere var basert på enkeltstående sylindre som kunne kombineres som 1, 2, 3 og 4 sylindrede motorer. De var opprinnelig svært kraftig dimensjonert, men ca 1908 ble dimensjonene skalert ned mens effekten ble beholdt. Motorene har to overhengende ventiler for inntak og utblås, samt en kamstyrt drivning av injektorene (på samme kam) som drives av trykkluft fra egen kompressor. På en sylinder er det en fjerde kam som styrer tilførsel av startluft (på kun en sylinder)
En 1908 4 takter på 22 tonn og 200 hk er operativ her: https://sibodieseln.se/
En 1909 4 takter på 9 tonn og 135 hk (Type 3TK) er operativ her: https://www.ksof.se/index.php/engines
Denne motoren leverer 135 hk fra tre stk 45 hk sylindere på felles ramme. Boring 290 mm og slaglengde 430 mm for et slagvolum på 85 liter og med en vekt på ca 15 tonn. Med et turtall på 260 (regulator) så er dreiemomentet hele 3700 Nm.
Utførelse 2-takts skipsmotorer
Under Hesselmans ledelse utviklet AB Diesel også 2-takts marine dieseler (type M), på samme felles bunnramme med 1 til 4 sylindere etter behov. Hver sylinder hadde en effekt på 40-60 hk, som utviklet seg år for år. Hesselman hadde konstruert en forskyvbar kamaksel, som gjorde at motorene kunne kastes om, dvs stoppes og startes i motsatt retning. Dette var en nødvendighet i skip, da store nok gearkasser eller vribare propellsystemer ennå ikke fantes. Den første marine totakteren ble levert i 1908 til to motorskip ved navn M/F SNAPP og M/F RAPP. Disse motorene var firesylindrede med to påhengte kompressorsylindere for spyleluft og lufttrykk til dieselinjeksjon. Betegnelsen var M4-I (1) som betyr Marinmotor, 4 sylindre, 1. utgave. Ytelsen var 110 hk. Boring var 215 mm og slaglengde 320 mm, dreimoment ca 2700 Nm. Motoren fra SNAPP er bevart i Stockholms Tekniske Museum. Lenke til denne motoren: Fartygsmotor -Tekniska museet / DigitaltMuseum
Det er denne motortypen som i 1909 ble bestilt av Roald Amundsen for å erstatte dampmotoren i polarskipet Fram. Han fikk da (1910) en motor med betegnelsen M.4.II (2) som hadde høyere effekt, 180 hk. Fysisk er motoren svært lik motoren fra SNAPP.
Motoren i Fram er dessverre en del demontert, og viktig utstyr mangler, slik at det er vanskelig å se hvordan motoren fungerer.
Men opprinnelig har motoren sett ut som motoren i M/F SNAPP.
Etter Amundsens interesse i motor fra AB Diesels Motorer fikk de tilatelse til å kalle produktet Polar Diesel, som ble en kjent merkevare.
Etter fusjon med Atlas ble bedriften omdøpt til Atlas Diesel i 1917 (Nå Atlas Copco), men Polar som merkevare ble solgt i mange år etter dette.
Artikler
Norsk Inteligenssedler, Lørdag 18. Mars 1916
Aktiebolaget Diesel Motorer, Stockholm, har i disse dage besluttet at oprette eget salgskontor i Kristiania. A/B Diesels Motorer, som har en fuldt indbetalt aktiekapital av 4,000,000 kroner, er for tiden Skandinaviens største specialfabrik utelukkende i Dieselmotorer og beskjæftiger i sine utstrakte og mest moderne fabriker i Sikla tæt utenfor Stockholm en stab av ingeniører og fagarbeidere med fabrikation av Dieselmotor fra 12½ op til 1650 hestekræfter. Som leder av Kristiania-kontoret er ansat tidligere direktør ved Lofoten Motorfabrik, ingeniør Marcus F. Irgens.
---