Den norske Motorfabrik

Fra MotorWiki
Revisjon per 9. des. 2024 kl. 18:37 av Toro Andersen (diskusjon | bidrag)
(diff) ← Eldre revisjon | Nåværende revisjon (diff) | Nyere revisjon → (diff)
Hopp til navigering Hopp til søk
Norge Flagg.jpg
Reklame fra 1903
Notis om Norsk Motorfabrikk fra Bergens Tidende 1904
1904 Den norske motorfabrik nordkapp.jpg
1904
1904
1905 Norsk Hadels og Sjøfartstidende
Den Norske Motorfabrik


Ole Wejset startet opp med motorproduksjon i 1902. Hans første motor ble installert i en lokal fiskebåt. Denne båten tilbrakte flere år i Skottland før den kom tilbake til Bergen. Før han startet verksted hadde han arbeidet som maskinist på en Truescott-motor. Hans første lille verksted lå på Store Markveien i Bergen. Allerede sent på året 1903 kan man finne annonser for Den Norske Motorfabrik i vestlandsaviser. Samme året flyttet han inn i et nytt verksted i Sekkegaten hvor han ansatte 11 mekanikere og 1 modellsnekker. Før Den norske Motofabrikk ble grunnlagt skal Wejset ha produsert en motor kalt "Eva". Ole laget også plantegninger til en båt kalt "Ørnen" som fikk installert en 6 HK av Oles egne motorer.

Bedriften ble slettet fra Bergen Handelsregister så sent som 28. Februar 1979.

Den Norske Motorfabrik / Eva-motoren

Motoren Ole laget f.o.m 1902 var en 2-takter. Det ble produsert noen få av denne før han i 1904 gikk over til å produsere 4-taktere. Disse motorene ble produsert både som bensin- og glødehodemotor. Blandt glødehodemotorene ble det laget en modell på 6 HK. Denne hadde atmosfærisk innsugsventil og hadde kun kam og løfter på eksosventilen. Det er usikkert om alle motorene fra Ole Wejset ble markedsført under navnet Eva. Ole laget også plantegninger til en båt kalt "Ørnen" som fikk installert en 6 HK-modell av Oles egne motorer.

Personer

  • O Konrad Jacobsen - Disponent 1904

Referanser

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter