Den norske fiskeri-motor femti år

Fra MotorWiki
Revisjon per 5. des. 2024 kl. 22:54 av Toro Andersen (diskusjon | bidrag) (Ny side: Artikkel fra Bergens Tidende - Lørdag 7. februar 1953. | «Motoralderen» går ikke mer enn 75 år tilbake i tiden. På disse år har motoren revolusjonert samferdsel og næ- | — ringsliv både ute i verden og her hos oss. Tenk bare på for- - — holdene i de norske fiskerier. For 50 år siden måtte de ta - — seg fram med seil og årer så å si overalt, Bare en og annen — dampbåt var å se, Fra 1948 forteller statistikken at vi — hadde 12,421 motorfartøyer som…)
(diff) ← Eldre revisjon | Nåværende revisjon (diff) | Nyere revisjon → (diff)
Hopp til navigering Hopp til søk

Artikkel fra Bergens Tidende - Lørdag 7. februar 1953.


| «Motoralderen» går ikke mer enn 75 år tilbake i tiden.

På disse år har motoren revolusjonert samferdsel og næ- |

— ringsliv både ute i verden og her hos oss. Tenk bare på for- -

— holdene i de norske fiskerier. For 50 år siden måtte de ta -

— seg fram med seil og årer så å si overalt, Bare en og annen

— dampbåt var å se, Fra 1948 forteller statistikken at vi —

hadde 12,421 motorfartøyer som deltok i fiskeriene. |

Det tok sin tid før det ble tatt opp produksjon av |

— driftsmotorer her i landet. Danmark og Sverige var tid--

ligere ute, og det var fra disse land det norske marked .

ble: stettet den første tid at motoren kom i bruk, Siden er |

vi kommet sterkt med også når det gjelder motorproduk- |

— sjon. I dag har vi en rekke fabrikker som produserer det |

| meste av det vi trenger selv, og som også leverer en del |

til andre land. — . | |

| Verksmester: Halfdan G. Endresen; Rubbestadneset,

— har skrevet denne oversiktsartiklen om motorens utvikling

for «Bergens Tidende». | |