Forside

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk


Tverrsnitt av 2-takt glødehodemotor, en vanlig utforming blant Norske båtmotorer

Den levende motorlista - Motorwikien

Den levende motorlisten eller MotorTeknisk Database, det ledende nettstedet for informasjon om Nordiske motor-produsenter.

Antall motorprodusenter
Land Antall produsenter

(Som vi kjenner til)

Norge Norske motorprodusenter ca 280
Sverige Svenske Motorprodusenter ca 390
Danmark Danske Motorprodusenter ca 150
Finland Finske Motorprodusenter ca 50
  • Liste over Motorsamlinger. Her kan du oppleve kulturen i levende live. Og er du heldig kan du høre den også.
  • Liste over merkepliktige motorfarkoster. Starten på oversikt over hvilke motorer som satt i fiskebåter.
  • Liste over Norske motorimportører. Vi forsøker å liste firmaer som importerte motorer til Norge.
  • Kart over plassering av motorfabrikker. (Under arbeid)
  • Semi-Diesel, Glødehode-motor, Petroleums-motor, Parafin-motor, Benzin-motor, Bensin-motor, Råolje-motor, Diesel-motor. Er det en motor? Da tror jeg vi har noe på den. Vårt lille team bestående av Jacob, Kjell-Åke, Lars Aksel og Toro ønsker dere velkommen til en trivelig tur i "Historie i bevegelse".

Den levende lista over Nordiske motorprodusenter.

Motorlister fra Norge, Sverige, Danmark, og Finland, vi har enda ikke fått bekreftet om det var motorproduksjon på Island, men har de det vil de dukke opp her.

Denne siden er opprettet med hovedmål å være en utdypende database for tekniske data og historien rundt motorproduksjon i Norden. Vi startet med Norge, og primært er den oppdatert med de aller fleste Norske motorprodusenter. Arbeidet med å finne og fylle ut informasjon er en pågående prosess, og tatt i betraktning hvor lite dokumentasjon som eksisterer rundt mange av motorene er det heller usannsynlig at den noen gang blir komplett. Dette nettstedet omhandler både modell-, stasjonær-, bil-, fly-, og båtmotorer, både som bensin-, gass-, og diesel/semi-dieselmotorer. For mer info rundt de forskjellige motorgruppene, se Arbeidsprinsipp for forbrenningsmotorer.

Totalt har vi nå over 300 Norske "Motormerker", og over 270 Norske produsenter i databasen. Resten av Norden er under utarbeidelse av eksterne redaktører.

Ta kontakt oss

Hvis du har spørsmål, innspill, trenger hjelp, eller trenger å komme i kontakt med oss så treffer du alle oss på https://www.facebook.com/motorteknisk/ eller på epost. Toro kan nåes på på denne adressen.

Litt om den levende motorlista

Det har seg slik at noen motornavn forekommer under flere produsenter her i lista. Navnekollisjonen skyldes til dels at motorene er produsert i forskjellige tidsperioder, og til dels at produsentene ikke kjente til konkurrentene, eller at de lisensproduserte motorer for eieren av merkenavnet. Etter mange timer med studier er det klart at mange produsenter aldri annonserte eller ble omtalt i media eller i bøker. Men det fantes også produsenter i samme by, til samme tid, som kranglet om samme navn. Merker med mer enn én produsent er f.eks. Bjørn, Dahl, Elefant, Eva, Fix, Fram, Glimt, Kjapp, Kvik, Norge, Record, Stabil, Smart, Tryg, Trygg, og Viking. Det er også viktig å påpeke at mange av produsentene ikke riktig kan kalles for fabrikker ettersom mange motorer bare ble produsert i svært få eksemplar eller i enkelte tilfeller bare som én enkel motor eller prototype. Men listen skal inneholde alle forbrenningsmotorer vi finner, så fra den minste til den største er med her.

Den levende motorlistens utgangspunkt er behovet for å supplere og korrigere de listene som surrer rundt på internettforum og i sosiale medier, noen halvferdige, andre kopiert av en kopi av en kopi. Feil ble aldri rettet og det mente vi at vi kunne og ville gjøre noe med. Så den ferskeste mest oppdaterte lista er den du finner her. Vi lover.

Det handler om motorer 

Hadde kirka fått det som de ville hadde ikke motoren kommet til den norske fiskeren, i følge Ålesund by-leksikon hevdet religiøse krefter at "Roing er kjødets tukt", og at om fiskerne satte motorer i båtene kom man bort fra det asketiske liv, der slitet er en del av hverdagen. Men til tross for motstand, forbrenningsmotoren fikk fotfeste, både i lufta, på land og på sjøen. Og det er det vi forsøker å dokumentere her.

Vår målsetting er at mtdb.no skal være den største samling av motortekniske data, og etterhvert historien om skandinaviske motor-produsententene, og vi skal være fritt tilgjengelig på nett. Vi samler og publiserer data om produsenter, motorer og mennesker som er tilknyttet skandinavisk motorproduksjon på fritiden, så arbeidet pågår i rykk og napp.

Hjelp oss med å utvide

Selv om vi har funnet ut mye, for skamløst mener vi at vi er en god oversikt over produsenter, er det nok dessverre fortsatt mange store hull. Se på denne listen, og vet du noe om noen av disse produsentene, hadde vi blitt overlykkelige om du sendte oss en melding på Facebook, eller en e-post til dieselmotor@outlook.com. Lider du av skrivekløe?, forskerkløe eller opptatt av motorhistorie? Formidlings-behov? Du kan bli bidragsyter på MotorTeknisk Database. Hvis du sitter på noe som du mener andre motorhoder kan ha nytte av, ikke nøl med å dele. Vi er motornerder, og vi liker at andre kan ta del av vår kunnskap.

Motorregisteret

Det er mange gamle motorer produsert i Norden, som befinner seg utenfor produksjonslandet, enten som resultat av eksport, eller som resultat av båter er solgt ut av området. Det er et mål å få registrert alle motorer som befinner seg utenfor Norden, men som er produsert her. Det het engang i tiden "Norske Motorer over hele verden", og her ønsker vi å samle på historier om Norske Motorer ute i verden. Nok engang ber vi pent om hjelp til å komme i gang med det, og skulle du vite noe som er av interesse, hør av deg.

Hvem

Vi er for tiden fire redaktører her, Toro, Graf Benzin, Falcon og Lars Aksel. Men vi har plass til mange flere, du er velkommen til å bidra i ditt eget tempo.

Selvskryt

Vi har laget en fin liste for alle, enten du er på jakt etter motorer fra Wichmann, eller opplysninger om en gammel FM-motor. Vi tror vi har de fleste, men innimellom kommer det en ny en. Følg med.

Motorens tidlige alder

Motorproduksjon var fra starten preget av en rask utvikling og innovasjon. Det var en tid med store teknologiske fremskritt innenfor motorer og motorteknologi, samt produksjonsmetoder.

På denne tiden var de fleste motorene stasjonære og ble brukt i industrielle sammenhenger. Men det var også en økende etterspørsel etter motorer som kunne brukes i biler, fly, luftskip, traktorer og andre transportmidler.

Mange av de store bilprodusentene begynte å utvikle egne motorer på denne tiden, og det ble stadig mer vanlig å bruke bensinmotorer i stedet for dampmaskiner og elektriske motorer.

Motorene fra denne tiden, var ofte store og tunge, men de var likevel langt mer effektive, og lettere enn dampmaskiner. De var også i stand til å produsere mer kraft og medvirket til at hastighet på kjøretøy økte.

I tillegg ble det utviklet nye teknologier som ga bedre smøring, kjøling og drivstofføkonomi. Dette bidro etterhvert til å gjøre motorene mer pålitelige og holdbare.

Samlet sett var Norske motorprodusenter tidlig i motoralderen med på fremskrittene, men små forhold gjorde at man i Norge fra starten av 1930 åra ble hengende bakpå teknologisk.

Dog har vi noen få unntak i klassen mellomstore dieselmotorer til båter, der vi lenge holdt stand mot tilsvarende produsenter, men alt i alt har produksjon i Norge blitt utkonkurrert av større industrielle nasjoner.

Norge har ikke hatt en stor motorproduksjonsindustri i moderne tid. Det har vært noen mindre produsenter som har laget spesialiserte motorer, som for eksempel marinmotorer eller motorer for industrielle formål, men det har ikke vært noen større motorprodusenter som har hatt noen større internasjonal suksess.

Mercedes, Maybach, Benz, mtu, Deutz og alle de andre motorene?

De finner du på vårt andre nettsted https://wiki.cdd.no som vanlig. Volvo Penta og Scania motorlister bor naturlig nok her.

Kontakt

Toro treffes best på toro@mtdb.no eller du kan ringe eller sende melding på 90028761

Takk til

Alle bidragsytere såklart, men noen har tatt litt ekstra i.

Nils J. Liaaen i A. M. Liaaen for boken Beretning om Liaaen Diesel (1936 - 1956)

Dag B for tegning.

S. Andersen for bøker.

Øystein Mork Heide for motorskilt.

Sven for 500 kr.

Tromsø Marine Service for bøker og brosjyrer.

Petter Fagerli / FM for brosjyrer.