De Forenede Motorfabrikker
De Forenede Motorfabrikker, tidligere A/S Vestlandske Motorfabrik, ble grunnlagt i Bergen den 12. juli 1913. Bedriften var lokalisert i Krohnviken i Bergen. I forbindelse med stiftelsen overtok det nye selskapet alle aktiva og passiva i A/S Florø verksted, A/S Tendfjord mek, verksted, A/S Flekkefjord mek. verksted, A/S Lofoten Motorfabrik, Leirvik mek. verksted, og A/S Vestlandske motorfabrik. I ledelsen satt ingeniør George Wilson som administrerende direktør. Chr. Ameln, Rolf Olsen, Thv. Kahrs. Joh. L. Mowinkel og Fredrik Schumann. Styreleder var Joh. Fr. Irgens. Aksjekapitalen var i 1916 405 000 kroner.
De var lisensprodusent av Hein, som var en dansk motor fra Hein & Sønner i Randers. Hein & Sønner lisensierte ut konstruksjonene av sine motorer til flere bedrifter, fordi de ikke kunne tilfredstille etterspørselen i hjemmemarkedet.
FOMOFA produserte også Union to-takter, konstruert av Alf Søyland, som senere sammen med Håkon Søyland startet opp Damsgård Motorfabrikk, kjent for Sabb motorene. I 1968 ble fabrikken solgt til A/S Bergen Mekaniske Verksteder. Mange motorkjennere vil hevde at Union-motoren i dag lever videre i Bergen Diesel sine 4-taktere.[1]
Union-motoren
Dette var 2-takt semidieselmotorer for båter. De ble produsert som 1-sylindrede motorer fra 7,5 til 75 HK og 2-sylindrede fra 100 HK, og 3-sylindre fra 140 HK.. Union var i sin tid blant de mest brukte Norske båtmotorene. Ordinær produksjon av Union opphørte da fabrikken skiftet eiere i 1968. Mot slutten av motorproduksjonen ble det igangsatt arbeidet med å utforme en ny generasjon Union dieselmotorer. Dette var et forsøk på å gjøre fabrikken konkurransedyktig på det globale markedet. På sent 60-talls stod en prototype klar; en 3-sylindrer, 4-takt dieselmotor. denne ble visstnok bare prøvekjørt på fabrikken èn gang før hele prosjektet ble skrinlagt.
Motor | Ytelse | Turtall | Sylindre | Boring | Slaglengde | Slagvolum | Lengde | Vekt |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Aa | 7,5 - 12 | 600 | 1 | 160 | 180 | 3,6 L | 750 | |
A | 10 - 18 | 550 | 1 | 180 | 200 | 5 L | 1100 | |
A 7 | 12 | 600 | 1 | 160 | 180 | 3,6 L | 900 | 750 |
B | 15 - 25 | 460 | 1 | 210 | 240 | 8,3 L | 1350 | |
C | 20 - 32 | 420 | 1 | 230 | 270 | 11,2 L | 1240 | 1800 |
D 30 | 55 | 360 | 1 | 290 | 310 | 20,5 L | 1430 | 2975 |
E | 40 - 60 | 340 | 1 | 310 | 360 | 27,2 L | 3750 | |
Ex50 | 75 | 340 | 1 | 330 | 360 | 30,8 L | 1470 | 4000 |
2C 40 | 70 | 420 | 2 | 230 | 270 | 22,4 L | 1700 | 2800 |
2D 60 | 110 | 360 | 2 | 290 | 310 | 41,0 L | 2150 | 4000 |
2Ex 100 | 140 | 340 | 2 | 330 | 360 | 61,6 L | 2200 | 6300 |
3Ex 150 | 210 | 340 | 3 | 330 | 360 | 92,4 L | 2670 | |
4D 200 | 220 | 360 | 4 | 290 | 310 | 82,0 L | 9000 | |
4Ex 250 | 300 | 340 | 4 | 330 | 360 | 123,2 L | 3880 | 11500 |
Sol-motoren
Dette var en mindre stasjonær 2-takt, vertikal stasjonær semidieselmotor på 10 HK produsert på 1930-tallet.
FOMOFA-motoren
Dette var en 2-takts bensinmotor, sannsynligvis produsert fra 1913. Det er ikke kjent hvilke størrelser den ble produsert som, men motoren ble reklamert som motor til lystbruk.
Tryg-motoren
Båter med UNION motor
- R/V Fritjof Nansen (1955) - 2 syl Ex100 på 140 HK