Konkurranseforholdet mellom hurtigløpende firetakt og totakt dieselmotorer

Fra MotorWiki
Revisjon per 1. jul. 2023 kl. 14:55 av Toro Andersen (diskusjon | bidrag) (Ny side: ====== Konkurranseforholdet mellom hurtigløpende firetakt og totakt dieselmotorer ====== Sivilingeniør Ivar B. Stokke - M.N.I.F. I det etterfolgende er päpekt de faktorer som har avgjorende innflytelse nar det gjelder å oppnå en høyest mulig ydelse og lavest mulig tørrvekt og dermed en lavest mulig enhetsvekt (kg/ehk) og en høyest mulig literydelse (ehk/l), særlig for traksjonsmotorer bade av firetakt- og totakttypen. Det er vist ved regneeksempler hvilke forhold som be…)
(diff) ← Eldre revisjon | Nåværende revisjon (diff) | Nyere revisjon → (diff)
Hopp til navigering Hopp til søk
Konkurranseforholdet mellom hurtigløpende firetakt og totakt dieselmotorer

Sivilingeniør Ivar B. Stokke - M.N.I.F.


I det etterfolgende er päpekt de faktorer som har avgjorende innflytelse nar det gjelder å oppnå en høyest mulig ydelse og lavest mulig tørrvekt og dermed en lavest mulig enhetsvekt (kg/ehk) og en høyest mulig literydelse (ehk/l), særlig for traksjonsmotorer bade av firetakt- og totakttypen. Det er vist ved regneeksempler

hvilke forhold som begrenser motorydelsen og motorens omdreiningstall og at den konvensjonelle, hurtiggaende totaktmotoren presterer en hoyere literydelse og en lavere enhetsvekt enn den normaltladede, hurtigg&ende firetakt dieselmotoren.

Det er dog päpekt at totakt-

motorens byggemate har en avgjorende innflytelse pa motorens enhetsvekt.

Dette er vist ved eksempler for

utforte firetakt- og totaktmotorer.

Derimot er det pä-

vist at den lavtrykks-turboladede, hurtiggaende fire-taktmotoren kan konkurrere med den lavtrykks-over-ladede totaktmotoren med mekanisk drevet lader, spe-sielt nar det gjelder oppnäelig enhetsvekt og fremfor alt nar det gjelder varmebelastning.

Det er dessuten

päpekt at varmebelastningen ogsà har innflytelse pá

motorens levelengde og pà tidsavstanden mellom nod-vendige overhalinger.

Det er videre vist at det spesi-

fikke brennoljeforbruket er ca

7 % lavere for den

turboladede hurtiggaende firektaktmotoren enn for den hurtigg&ende totaktmotoren med mekanisk drevet lader, og forutsatt at begge motortypene arbeider med en direkte innsproytning av brennoljen.

Sarlig ved alle lettbygde dieselmotorer tilstreber