Motorfabrikken Aktiv
Fabrikken var grunnlagt som J. R. Høie Jernstøperi i 1878 men endret navn til Møllerveien Mekaniske Verksted i 1908. Bedriften ble overtatt av to danske investorer i 1907 som la om til motorproduksjon. Før produksjonen kom i gang hadde fabrikken arbeidet hovedsakelig med produksjon av maskindeler, etasjeovner, rekkverk og monumenter. Rundt 1954-55 flyttet de inn i nye lokaler i Karmsundsgata og skiftet navn til Delta Pumpefabrikk. I dag eksisterer bedriften som Delta Maskinering A/S[1]
Activ-motoren
Denne motoren ble produsert som 2- og 4-takts glødehodemotorer fra 3 til 40 HK. Motoren ble på folkemunne kalt "Krølle", for de var etter historien ikke spesielt gode eller driftssikre. [2]
Kort videoklipp av motoren: https://www.youtube.com/watch?v=tRAk0mA4CS4
Lyn-motoren
Foruten Activ ble det også produsert en 4HK, 2-takt semidieselmotor under navnet Lyn. Produksjonen startet opp i siste halvdel av 30-tallet.
Nøkkelpersoner
Olaf Elias Holck Meidell: født 3. oktober 1868, død 7. mars 1921 i Bromberg i Polen. Han giftet seg i Tana i 1898, med Barbra Stolt.
Meidell gikk på Hortens tekniske skole og Technikum Mittweida i 1895. Han var byingeniør i Hammerfest fra 1896, og tok over stillingen som driftsbestyrer ved Skedsmo Dampsag og høvleri på Lillestrøm i 1898.
Videre var han driftsbestyrer ved Thamshavn Bruk i 1911 før han i 1914 startet som teknisk konsulent i Haugesund. I 1916 overtok han motorfabrikken Activ. I 1919 reiste han til Polen for å organisere gjenoppbygging av et sagbruk som etter første verdenskrig var overtatt av et norsk-engelsk konsortium. Han døde i Polen 7. mars 1921.
Referanser
- ↑ http://www.deltamaskinering.no/historien
- ↑ Utsira fram til år 2000 : historien om et øysamfunn - Forfatter Svendsen, Roar
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Første bidrag 23. apr. 2015 kl. 16:23