Fredrikstad Motorverksted
A/S Fredrikstad Motorverksted
Fredriksstad Motorfabrik AS
Fredrikstad Motorfabrikk AS
Fabrikken ble startet av Chr. Halvorsen i 1910 under navnet Fredrikstad Motorverksted. Til å begynne med het motorene Standard, før navnet ble endret til F.M. for å unngå forveksling med engelske Standard.
I 1922 vart fabrikken solgt på tvangsauksjon til Fredrikstad Privatbank.
I 1923 ble fabrikken kjøpt av et nyetablert aksjeselskap med Peder Sigvart Karstensen i spissen. Navnet ble endret til Fredrikstad Motorfabrik AS.
I 1937 overtok Per Nann Karstensen leiinga av firmaet etter far sin.
I 1981 overtok Brødrene Reinhold Andreassen firmaet. Firmaet vart deretter gradvis bygd ned til ein underleverandør til industrien.
FM-motorer ble produserte frem til produksjonen ble lagt ned i 1985. Dog ble det bygget en liten serie motorer frem til 1998. Det produseres enda reservedeler, som den eneste av Fredrikstadmotorene. Totalt har FM produsert 23000 motorer, av disse utgjør dieselmotorer en meget liten del.
Rett før andre verdenskrig lanserte de to firesylindrete motorer på 12 og 24 HK, og en sekssylindret motor på 40 HK som hadde navnet "FM Morris".
De vanligste motorene
FM produserte mange forskjellige motorer, og mange kraftige flersylindrede motorer som i enkelte tilfeller var basert på importerte long-blocks som ble marinisert i Fredrikstad. Men det er de mindre en og to-sylindrede bensinmotorene som er mest kjent og som putrer rundt jevnt og trutt, 50 år eller mer etter første oppstart.
Totaktere
Fm hadde lenge små totaktere i sortimentet sitt.
Ensylinder bensin
C-serien
C motoren ble konstruert i 1927, og det var en av de lengstlevende norske snekkemotorene. C ble laget i C-1 og C-2 utgave, der boringen utgjorde forskjellen (se tabell). Bunnramme og sylinder er ellers lik. Motoren er lett å kjenne igjen på at ventilene sitter i akterkant av sylinderen, og røret fra vannpumpa går rett inn i sylinderen nede på blokka. Manifolden er firkantet og kompakt. Motoren har tønneramme med løst frontlokk, med hvittmetallager i begge ender. Kamakselen sitter på tvers av veivakselen, og drives av et snekkedrev. I hver ende av kammen sitter vannpumpa (på styrbord) og magneten (babord). På nyere utgaver sitter et vinkeldrev som vender magneten forover, slik at den ikke stikker så langt ut på siden av motoren. Vannpumpa er tannhjulspumpe i bronse, en FM spesialitet. Det er plaskesmøring supplert med veker, så det er ikke oljepumpe på motorene.
Sylinderen er helstøpt uten topplokk. Den er utstyrt med labber for innretting i benk.
Opprinnelig hadde motoren kun svinghjulsstart og fast drivflens, men et aktermontert startapparat kom på markedet rundt krigen. Dette kunne ettermonteres ved å bytte manifold og drivflens. FM hadde også frikopkling og omstyring i en separat enhet, men denne ble meget lang og vanskelig å finne plass til i en liten snekke.
Etterhvert ble C-2 utstyrt med frikopling, og senere frikopling, bakstart og omstyring i en enhet, boltet rett til motoren. Det var den samme frikoplingen som den større D-serien brukte, så den var stor og tok en del plass.
C-modeller fra 50-tallet og fremover var originalt utstyrt med Zenith forgasser. Det er enkle og solide motorer som går meget pent når de er godt stelt.
D-serien
D-serien var basert på C-serien, men kraftigere konstruert. Den har meget høy underkvadratisk faktor, med 105 mm boring og 150 mm slag på C-2, noe som ga den tilnavnet "Langbein". Hensikten var å få en motor med stor seigdragningsevne, så den kan fint manøvreres med det vribare propellanlegget, uten å heve turtallet mye fra tomgang.
S-serien
Tosylinder bensin
H-serien
L-serien
S-serien
FM Motorer - noen modeller
Modell | Sylindre | Ytelse | Takter | Turtall | Boring
mm |
Slag
mm |
Volum | Vekt | Byggeår | Drivstoff | Notat |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A | 1 | 2,5 - 3 HK | 2 | 800 | 82 | 82 | 242 cm³ | 60 | 1910 - | Bensin | |
A1 | 1 | 3,5 - 4 HK | 2 | 800 | 95 | 95 | 673 cm³ | 1911 - 1959 | |||
"Type B" | 1 | 4 HK | 4 | 650 | 105 mm | 120 mm | 1039 cm³ | 1912 - | Het egentlig bare 4 HK | ||
"Type B" 02 | 1 | 5 HK | 4 | 650 | 105 mm | 150 mm | 1298 cm³ | 1912 - | "Twin Cam" motoren | ||
"Type B" 15 | 2 | 8 - 10 HK | 4 | 650 | 105 mm | 120 mm | 2078 cm³ | ||||
"Type B" 15 02 | 2 | 10 - 12 HK | 4 | 650 | 105 mm | 120 mm | 2598 cm³ | ||||
03 | 1 | 3 HK | 95 mm | 100 mm ? | 1914 | ||||||
C-1 | 1 | 3,5 Hk | 4 | 800 | 95 mm | 120 mm | 850 cm³ | 100 | |||
C-2 | 1 | 4 Hk | 4 | 800 | 102 mm | 120 mm | 980 cm³ | 105 | |||
D | 1 | 4 - 5 HK | 800 | 105 mm | 120 mm | 1039 cm³ | 1924 - | ||||
D-2 | 1 | 6 Hk | 4 | 800 | 105 mm | 150 mm | 1298 cm³ | 160 | 1925 - | ||
D-3 | 1 | 7 Hk | 4 | 800 | 115 mm | 150 mm | 1584 cm³ | 170 | |||
E | 1 | 4 - 5 HK | 4 | 800 | 105 mm | 120 mm | 1039 cm³ | 1917 - 1920 | |||
E1 | 1 | 5 - 6 HK | 4 | 800 | 105 mm | 150 mm | 1298 cm³ | 1917 - 1920 | |||
E2 | 2 | ||||||||||
E12 | 2 | 8 - 10 HK | 4 | 800 | |||||||
E21 | 2 | 10 - 12 HK | 4 | 800 | |||||||
F1 | 4 | 20 HK | 4 | 800 | 105 mm | 120 mm | 1924 - | ||||
F2 | 4 | 25 HK | 4 | 800 | 105 mm | 150 mm | |||||
FM 1 | 4 | 25 - 30 HK | 4 | 1100 | 105 mm | 150 mm | 5195 cm³ | ||||
FM 2 | 4 | 50 - 60 HK | 4 | 1000 | 135 mm | 180 mm | 10306 cm³ | 1915 - | |||
H2 | 2 | 95 mm | 120 mm | 1799 cm³ | |||||||
H 3 | 2 | 5-7 HK | 4 | 900 | 90 mm | 100 mm | 1272 cm³ | 120 | |||
L-1 | 2 | 14-18 HK | 850 | 120 mm | 150 mm | 3392 cm³ | 300 | ||||
L-2 | 2 | 8-12 / 16 Hk | 4 | 1500 | 100 | 110 | 1728 cm³ | 210 | 1952 - | ||
L-3 | 4 | 33 Hk | 4 | 1500 | 100 | 110 | 3456 cm³ | ||||
L-5 | 2 | 6-8 / 12 Hk | 4 | 1500 | 90 | 90 | 1145 cm³ | ||||
K1 | 4 | 20/25 HK | 1000 | 105 mm | 120 mm | 4156 cm³ | |||||
K2 | 4 | 25/30 HK | 105 mm | 150 mm | 5196 cm³ | ||||||
K3 | 4 | 15/20 HK | 95 mm | 120 mm | 3400 cm³ | ||||||
S-1 | 1 | 4 Hk | 4 | 1000 | 90 mm | 90 mm | 573 cm³ | 1971 - | |||
S-2 | 2 | 8-12 Hk | 4 | 1600 | 90 mm | 90 mm | 1145 cm³ | 1970 - | |||
S-15 | 1 | 5 HK | 1000 | 100 mm | 90 mm | 707 cm³ | 1973 - | ||||
S-22 | 2 | 12-16 Hk | 4 | 1500 | 100 mm | 110 mm | 1728 cm³ | ||||
BMC Vedette | 4 | 20 HK | 4 | 3000 | 62,94 | 76,2 | 948 cm³ | ||||
Navigator | 4 | 31 Hk | 4 | 2500 | cm³ | ||||||
DA-1 | 1 | 7,5 Hk | 4 | 1500 | 90 | 100 | 636 cm³ | Diesel | |||
DA-11 | 1 | 7,5 | 4 | 1500 | 90 | 100 | 636 cm³ | ||||
DA-22 | 2 | 15 Hk | 4 | 1500 | 90 | 100 | 1272 cm³ | ||||
BMC Captain | 4 | 31 HK | 4 | 3000 | 73 | 88,9 | 1489 cm³ | BMC | |||
BMC Commander | 4 | 50 HK | 4 | 3000 | 82,6 | 101,6 | 2177 cm³ | ||||
BMC Commodore | 4 | 62 Hk | 4 | 2000 | 100 | 120 | 3770 cm³ | ||||
BMC Sealord | 6 | 96 HK | 4 | 2400 | 100 | 120 | 5655 cm³ | ||||
6 | 40 HK | 4 | 2000 | cm³ | Parafin |
Referanser
FM Motor - Petter Fagerli - Fredrikstad Motorverksted.
"FM-motoren og folkene som skapte den" - Per-Øistein Andreassens