Motorfabriken Gøta

Fra MotorWiki
Revisjon per 11. jun. 2018 kl. 20:37 av Toro Andersen (diskusjon | bidrag)
(diff) ← Eldre revisjon | Nåværende revisjon (diff) | Nyere revisjon → (diff)
Hopp til navigering Hopp til søk
Svensk flagg.png

Høydepunkter i Göta Motors historie

1907: Hugo Peterson bygger de første Götamotorene. Det er en glødehodemotor som også er utstyrt med tenningsplugg. Samtidig blir Josef Mårtensson ansatt. Verkstedet flytter fra Västervik til Osby i Skåne og bygges opp i et uthus. Her produserers modellen "Stabil" og utenbordsmotoren "Kurir". 

1917: Harry Löwendahls Maskinaffär i Stockholm tar hånd om salget av Götamotorer. Han selger dem under navnet "Meteor". 

1919: Fabrikken i Osby har blitt for trang. Nye, moderne lokaler bygges i Hasslaröd, like nord for Osby. 

1924: Harry Löwendahl går konkurs. Götaverkstedet dras med, men starter senere opp igjen som AB Göta Motorer. 

1930: Selskapet går bra på 30-tallet, og etablerer seg også utenlands. Antallet ansatte stiger til omkring 20. 

1939: Hugo Peterson dør. 

1941: Selskapet selges til Bror Färe, som driver en armaturfabrikk i Sibbhult. Noe produksjon av armaturdeler startes. 

1951: Gösta Carlsson og Herman Rydström utvikler totakteren som produseres i dag. Motoren kalles FäreGöte, har firkantet sylinder og er bygd opp av moduler. 

1955: Forretningene går godt, og over 1.000 motorer forlater hvert år fabrikken, som nå har 35 ansatte. 

1959: Bror Färe selger Göta, og etter bare ett år selges selskapet på nytt. Denne gang til Hugo Cato for 215.000 kroner. 

1967: Göta går konkurs. Fire ansatte tar over driften: Arne og Yngve Celin, Herman Rydström og Sven Björling. 

1984: Sten Carlsson, tidligere ansatt, tar over og driver selskapet som enmannsfirma. Hans eneste medhjelper er Arne Celin.

Referanser

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/g%C3%B6ta-motor-holder-koken

Tilbake til oversikt over Svenske motorfabrikanter