Motorfabrikken Aktiv
Fabrikken endret navn til Møllerveien Mekaniske Verksted i 1908 etter å ha blitt grunnlagt som J. R. Høie Jernstøperi i 1878. Bedriften ble overtatt av to danske investorer i 1907, som la om til motorproduksjon. Før motorproduksjon kom i gang hadde fabrikken arbeidet hovedsakelig med produksjon av maskindeler, etasjeovner, rekkverk og monumenter. I dag eksisterer bedriften som Delta Maskinering A/S[1] Motorene ble på folkemunne kalt "Krølle", for de var etter historien ikke spesielt gode eller driftssikre. [2]
Activ-motoren
Denne motoren ble produsert som 2- og 4-takts glødehodemotorer. De ble levert fra 3 til 40 HK.
F
Lyn-motoren
Foruten Activ ble det også produsert en motor kalt Lyn. Dette var en 2-takt semidiesel på 4 HK. Produksjonen startet opp rundt 1939-40.
Nøkkelpersoner
Olaf Elias Holck Meidell: født 3. oktober 1868, død 7. mars 1921 i Bromberg i Polen. Han giftet seg i Tana i 1898, med Barbra Stolt.
Meidell gikk på Hortens tekniske skole og Technikum Mittweida i 1895. Han var byingeniør i Hammerfest fra 1896, og overtok i 1898 stillingen som driftsbestyrer ved Skedsmo Dampsag og høvleri på Lillestrøm.
Videre bar han driftsbestyrer ved Thamshavn Bruk i 1911 før han i 1914 startet som teknisk konsulent i Haugesund. I 1916 overtok han motorfabrikken Activ. I 1919 reiste han til Polen for å organisere gjenoppbygging av et sagbruk som etter første verdenskrig var overtatt av et norsk-engelsk konsortium.
Han døde i Polen 7. mars 1921.
Referanser
- ↑ http://www.deltamaskinering.no/historien
- ↑ Utsira fram til år 2000 : historien om et øysamfunn - Forfatter Svendsen, Roar
- Utsira frem til år 2000.
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Første oppføring 26. sep. 2015 kl. 22:03