Fredrikstad Motorverksted

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
Norge Flagg.jpg
FM en sommerkveld i 2013
1916 F.M. Motoren.jpg
Reklame for FM Morris (1939)
1917 Fredriksstad motorfabrikk.jpg
Fm.jpg
1920 FM Motoren.jpg
FM type H2
FM Reklame fra 1952, Tromsø Maskinforretning
FM reklame fra 1953
FM oversikt over motorer 1960
Fra 1962
FM type L2
Forside av reklamebrosjyre for FM motorer

A/S Fredrikstad Motorverksted
Fredriksstad Motorfabrik AS
Fredrikstad Motorfabrikk AS


Til å begynne med het motorene Standard. før det ble til F.M.

Fabrikken ble startet av Chr. Halvorsen i 1910 under navnet Fredrikstad motorverksted.

I 1922 vart fabrikken solgt på tvangsauksjon til Fredrikstad privatbank.

I 1923 ble fabrikken kjøpt av et nyetablert aksjeselskap med Peder Sigvart Karstensen i spissen. Navnet ble endret til Fredrikstad Motorfabrik AS.

I 1937 overtok Per Nann Karstensen leiinga av firmaet etter far sin.

I 1981 overtok Brødrene Reinhold Andreassen firmaet. Firmaet vart deretter gradvis bygd ned til ein underleverandør til industrien.

FM-motorer ble produserte frem til produksjonen ble lagt ned i 1985. Dog ble det bygget en liten serie motorer frem til 1998. Det produseres enda reservedeler, som den eneste av Fredrikstadmotorene. Totalt har FM produsert 23000 motorer, av disse utgjør dieselmotorer en meget liten del.

Rett før andre verdenskrig lanserte de to firesylindrete motorer på 12 og 24 HK, og en sekssylindret motor på 40 HK som hadde navnet "FM Morris".


Modeller

Modell Sylindre Ytelse Takter Turtall Boring Slag Volum Vekt Byggeår Drivstoff Notat
A 1 2,5 - 3 HK 2 800 82 82 242 cm³ 60 1910 - Bensin
A1 1 3,5 - 4 HK 2 800 95 95 673 cm³ 1911 - 1959
"Type B" 1 4 HK 4 650 105 mm 120 mm 1039 cm³ 1912 - Het egentlig bare 4 HK
"Type B" 02 1 5 HK 4 650 105 mm 150 mm 1298 cm³ 1912 - "Twin Cam" motoren
"Type B" 15 2 8 - 10 HK 4 650 105 mm 120 mm 2078 cm³
"Type B" 15 02 2 10 - 12 HK 4 650 105 mm 120 mm 2598 cm³
03 1 3 HK 95 mm 100 mm ? 1914
C-1 1 3,5 Hk 4 800 95 mm 120 mm 850 cm³ 100
C-2 1 4 Hk 4 800 102 mm 120 mm 980 cm³ 105
D 1 4 - 5 HK 800 105 mm 120 mm 1039 cm³ 1924 -
D-2 1 5 - 6 Hk 4 800 105 mm 150 mm 1298 cm³ 160 1925 -
D-3 1 6-7 Hk 4 800 115 mm 150 mm 1584 cm³ 170
E 1 4 - 5 HK 4 800 105 mm 120 mm 1039 cm³ 1917 - 1920
E1 1 5 - 6 HK 4 800 105 mm 150 mm 1298 cm³ 1917 - 1920
E2 2
E12 2 8 - 10 HK 4 800
E21 2 10 - 12 HK 4 800
F1 4 20 HK 4 800 105 mm 120 mm 1924 -
F2 4 25 HK 4 800 105 mm 150 mm
FM 1 4 25 - 30 HK 4 1100 105 mm 150 mm 5195 cm³
FM 2 4 50 - 60 HK 4 1000 135 mm 180 mm 10306 cm³ 1915 -
H2 2 95 mm 120 mm 1799 cm³
H3 2 90 mm 100 mm 1272 cm³
L-1 2 14-18 HK 850 120 mm 150 mm 3392 cm³ 300
L-2 2 8-12 / 16 Hk 4 1500 100 mm 110 mm 1728 cm³ 210 1952 -
L-3 4 32 Hk 4 1500 cm³
L-5 2 6-8 / 12 Hk 4 1500 90 mm 90 mm 1145 cm³
K1 4 20/25 HK 1000 105 mm 120 mm 4156 cm³
K2 4 25/30 HK 105 mm 150 mm 5196 cm³
K3 4 15/20 HK 95 mm 120 mm 3400 cm³
S-1 1 4 Hk 4 1000 90 mm 90 mm 573 cm³ 1971 -
S-2 2 8-12 Hk 4 1600 90 mm 90 mm 1145 cm³ 1970 -
S-15 1 5 HK 1000 100 mm 90 mm 707 cm³ 1973 -
S-22 2 12-16 Hk 4 1500 100 mm 110 mm 1728 cm³
Vedette 4 18 Hk 4 2500 cm³
Navigator 4 31 Hk 4 2500 cm³
DA-1 1 7,5 Hk 4 1500 cm³ Diesel
DA-11
DA-2 2 15 Hk 4 1500 cm³
Captain 15 4 31 4 3000 73,01 mm cm³ BMC
Commander 24 4 42 4 3000 cm³ BMC
Commander 25 4 50 4 3000 cm³
Commodore 34 4 36 Hk 4 2000 3400 cm³
Commodore 4 50 Hk 4 2000 cm³
Sealord 57 6 70 4 2000 5100 cm³
6 40 HK 4 2000 cm³ Parafin

Referanser

FM Motor - Petter Fagerli - Fredrikstad Motorverksted.

"FM-motoren og folkene som skapte den" - Per-Øistein Andreassens


Eksterne lenker

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter