Bauer-Nilsen

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
Reklame fra 1930
Norge Flagg.jpg

Alle som er opptatt av eldre Norske motorer kommer ikke utenom navnet Bauer-Nilsen.

Brødrene Bauer-Nilsen A/S produserte sentralsmøre-apparat, samt andre rør-deler. Selskapet ble grunnlagt under navnet Brødrene Bauer-Nilsen i 1925.

Bauer-apparatet

Produksjonen av de første sentralsmøre-apparatene begynte i Haugesund i 1925, og Bauer-Nilsen bygde seg fort opp som det foretrukne apparat for motorfabrikanter. . Smøreapparatene var basert på et patent utviklet av bedriften. For å sørge for at de skulle bli kjent i markedet, produserte de et antall apparater som ble sent ut som testapparat til de forskjellige fabrikkene rundt om i Skandinavia. Og de fleste Norske biter på, og bytter til Bauer-Nilsen apparater.

Etterhvert som bedriften vokser, antall ansatte øker, flere verktøymaskiner blir innkjøpt, finner firmaet tid til å eksperimentere med sentral-smøreapparat til dampmaskiner også, og de har formidabel suksess med det. Ettersom enkelte dampmaskiner kan oppnå en besparelse på opp i mot 50%, kjøper rederier inn apparater og bytter ut dårlig fungerende apparater på eksisterende anlegg.

Vekst

All denne suksessen med sentralsmøre-apparat fører til at Bauer-Nilsen kjøper en ny bygning, og flytter til den, og de investerer stort i nye maskiner for å gjøre produksjonen enda mere effektiv. Etterhvert begynner produsenter i Danmark, Sverige, Tyskland, England og Nederland å bli regulære kunder av firmaet.

Produksjonen ble opprettholdt i flere tiår, frem til totaktsmotorer gradvis ble erstattet av høyhastighets firtaktsmotorer.

Bauer-regulatoren

Magnus Bauer-Nilsen utvikler en oljeregulator for ettermontering på motorer.

I dag

Selskapet har siden tidlig 1960-tall konstruert, produsert og solgt hydrauliske høytrykks radialstempelmotorer med tilhørende ventiler.

Produksjon i Kina

I 2011 startet selskapet produksjon av sin nyutviklede HMM motor i Ningbo, Kina. Denne motoren ble designet spesielt for bruk på dekksluker på bulkskip, og i løpet av første produksjonsår i Kina ble mer enn 1800 motorer produsert og levert.