Tromsø motorverksted

Fra MotorWiki
Revisjon per 19. feb. 2018 kl. 23:37 av Toro Andersen (diskusjon | bidrag) (Ny side: rammeløs|48x48px|høyre Produserte motorer i Grønnegata 110 og etter hvert i Grønnegata 112. Startet av smeden Gerhard Gabrielsen, smedmesteren startet for…)
(diff) ← Eldre revisjon | Nåværende revisjon (diff) | Nyere revisjon → (diff)
Hopp til navigering Hopp til søk
Norge Flagg.jpg

Produserte motorer i Grønnegata 110 og etter hvert i Grønnegata 112.

Startet av smeden Gerhard Gabrielsen, smedmesteren startet for seg selv i 1900, og fikk i 1911 agentur for danske Hein, men hadde allerede i 1912 en egen modell klar. En firetakts petroleumsmotor, "Tromsø-Motoren" som fikk senere fikk navnet Troms. Om det var lokalpatriotisme eller en dugelig konstruksjon vet jeg ikke, men allerede ved utgangen av 1912 var det produsert 12 stykker.

Etter etablering av smed-verkstedet, fikk Gabrielsen oppdrag fra fiske og fangstnæringen. De produserte spill og garnruller. Men etterhvert som forbrenningsmotoren kom inn i fiskeriene ble de etterhvert et verksted som konsentrerte seg om reparsjon, montering og salg av motorer. Verkstedet fikk Simavikstrøm i 1915, og etter dette averterte de i avisene at alle skadde motorer, metallet og maskindeler kunne repareres. De sveiste til og med glødehoder. Foruten produksjon av motorer, produserte de også motorvinsjer under navnet "Rekord" med kapasitet på 3 tonn.


Trums-motoren

Gerhard Gabrielsen - Tromsø Motorverksted

Fabrikken leverte 4-taktsmotorer fra 4 til 12HK.

Tromsø motorverksted.jpg

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter