AB Diesel
AB Diesels Motorer ble stiftet for å bygge Dieselmotorer på lisens fra Rudolf Diesel i 1898. Wallenbergfamilien hadde kontrollerende eierandel i bedriften. AB Diesels Motorer fusjonerte i 1917 med Nya AB Atlas, som også var kontrollert av Wallenberg.
Det nye Firmaet ble Atlas Diesel
Utførelse 4-takts stasjonærmotorer
AB Diesels første motorer var svært like de opprinnelige 4-takterne fra MAN. Men under ingeniør Jonas Hesselman ble det gjort tallrike nyvinninger, som feks konkav stempeltopp som øket effekten betydelig.
Deres 4 taktere var basert på enkeltstående sylindre som kunne kombineres som 1, 2, 3 og 4 sylindrede motorer. De var opprinnelig svært kraftig dimensjonert, men ca 1908 ble dimensjonene skalert ned mens effekten ble beholdt. Motorene har to overhengende ventiler for inntak og utblås, samt en kamstyrt drivning av injektorene (på samme kam) som drives av trykkluft fra egen kompressor.
Utførelse 2-takts skipsmotorer
Under Jonatan Hesselmans ledelse utviklet AB Diesel også 2-takts marine dieseler, på samme lest med 1-4 sylindere etter behov. Hesselman hadde konstruert en forskyvbar kamaksel, som gjorde at motorene kunne kastes om, dvs stoppes og startes i motsatt retning. Dette var en nødvendighet i skip, da store nok gearkasser eller vribare propellsystemer ennå ikke fantes. Den første marine totakteren ble levert i 1908 til to motorskip ved navn M/F SNAPP og M/F RAPP. Disse motorene var firesylindrede med to påhengte kompressorsylindere for spyleluft og lufttrykk til dieselinjeksjon. Betegnelsen var M4-I (1) som betyr Marinmotor, 4 sylindre, 1. utgave. Ytelsen var 110 hk. Boring var 20
Det er denne motortypen som i 1909 ble bestilt av Roald Amundsen for å erstatte dampmotoren i polarskipet Fram.
Artikler
Norsk Inteligenssedler, Lørdag 18. Mars 1916
Aktiebolaget Diesel Motorer, Stockholm, har i disse dage besluttet at oprette eget salgskontor i Kristiania. A/B Diesels Motorer, som har en fuldt indbetalt aktiekapital av 4,000,000 kroner, er for tiden Skandinaviens største specialfabrik utelukkende i Dieselmotorer og beskjæftiger i sine utstrakte og mest moderne fabriker i Sikla tæt utenfor Stockholm en stab av ingeniører og fagarbeidere med fabrikation av Dieselmotor fra 12½ op til 1650 hestekræfter. Som leder av Kristiania-kontoret er ansat tidligere direktør ved Lofoten Motorfabrik, ingeniør Marcus F. Irgens.
---