Bergen Mekaniske Verksted
A/S Bergens Mekaniske Verksteder (BMV) var et selskap som ble stiftet i 1855 og lå i Solheimsviken (Årstad). Bare få år etter etableringen var det en av Bergens største industribedrifter, med 429 arbeidere. Senere etablerte bedriften en avdeling i Laksevåg. Som et ledd i å øke mulighetene og kapasiteten til verftet ble det anskaffet en flytedokk til avdelingen i Laksevåg i 1933.
BMV Solheimsviken ble i 1985 kjøpt av de ansatte og var i drift frem til 1991. BMV Laksevåg ble kjøpt av Mjellem & Karlsen i 1991. Mjellem & Karlsen gikk konkurs i 2002, hvorpå konkursboet ble overtatt av et firma med navnet Bergen Mekaniske Verksted AS, som senere ble til Bergen Group i 2008.
Bergen Mekaniske Verksted kjøpte en stor eierandel i Motorfabrikken DAN i Esbjerg.
Bergens Mekaniske Verksteder
Bergens Mekaniske Verksted AS,
BMV Maskin AS,
Bergen Diesel AS,
Rolls-Royce Marine Engines
Etablert i 1943, for produksjon av norske dieselmotorer med utspring i Bergen Mekaniske Verksted.
Første motor produsert i 1946, ble montert ombord i fiskebåten "Draupne"
Type | Sylindre | Ytelse | Turtall | Boring x Slag | Volum
pr syl |
Produksjonsår | Antall |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Type D | |||||||
D | 3 til 6 | 55 Hk pr sylinder | 500 | 220 x 320 | 12,16 L | 1946 - 1959 | 161 |
Type H | |||||||
H | 6 R | 120 HK | 1800 | 125 x 145 | 1,8 L | 1950 | 2 |
Type R | |||||||
R | 4 til 8 | 125 Hk pr sylinder | 600 | 250 x 360 | 17,66 L | 1953 – 1980 | 1755 |
Type L | |||||||
L | 5 til 9 | 200 Hk pr sylinder | 1956 – 1987 | 1041 | |||
LDG-6 | 6 | 945 | 750 | ||||
LDGB-6 | 6 | 1060 | 900 | ||||
LDG-8 | 8 | 1260 | 750 | ||||
LDGB-8 | 8 | 1415 | 900 | ||||
LDG-9 | 9 | 1415 | 750 | ||||
LDGB-9 | 9 | 1590 | 900 | ||||
Type K | |||||||
Type K | 3 til 9 R og 12 til 18 V | 300 Hk pr sylinder | 250 x 300 | 1969 - 2008 | 1762 | ||
KVG-12 | V 12 | 1890 | 750 | ||||
KVGB-12 | V 12 | 2120 | 900 | ||||
KVG-16 | V 16 | 2520 | 750 | ||||
KVGB-16 | V 16 | 2830 | 900 | ||||
K Gass | 1991 - 2008 | 394 | |||||
A | 150 HK pr sylinder | 1200 | 210 x ? | 1972 - | |||
B | 6 til 9 R (KR) og 12 til 18 V (KV) | 600 Hk pr sylider | 750 | 320 x 360 | 1984 - 2007 | 365 | |
B32:40 | 6 til 9 R og 12 til 18 V | 680 Hk pr sylinder | 720 - 750 | 320 x 400 | 1998 - | ||
B33:45 | 6 til 14 | 804 pr sylinder | 330 x 450 | ||||
B35:40 | 6,8,9 R 12V, 16V, og 20V | 578 Hk pr sylinder | 350 x 400 | ||||
B36:45 | 6,8,9 R 12V, 16V, og 20V | 600 kW pr sylinder | 2019 - | ||||
C25:33 | 6, 8, ogl 9 | 410 Hk pr sylinder | 1000 | 250 x 330 | 2002 - | ||
C26:33 | 260 x 330 | 2010 - | |||||
LSM-6 | |||||||
LDM-6 | 1065 | 750 | |||||
LDM-8 | 1420 | 750 | |||||
KVM-12 | V 12 | 2000 | 750 | ||||
KVM-16 | V 16 |
Modeller
Type D
Etter at det var besluttet at BMV skulle bygge motorer, og når bestlutningen var tatt, ar det en fullspylt 2-takter som skulle bygges først.
Det ble bygget tre varianter, DG som ble solgt som generatormotor, DP, som var en framdriftsmotor med kobling og servo for vripropell, og DM, som var en omkastbar fremdriftsmotor. Motoren var utstyrt med ramme
Type H
Også kallt Bussmotoren
Kjente eksemplarer
Nøkkelpersoner
Referanser
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Første bidrag 5. aug. 2015 kl. 23:07