Jobu Mekaniske Verksted AS
Jobu Mekaniske Verksted AS
Historien om det norske motorsageventyret startet med en gammel totakts sykkelmotor, et sykkelkjede, og en primustank.
Mekaniske Verksted AS ble etablert av trelasthandler Trygve Johnsen og børsemaker Gunnar Busk på Nesodden i 1947. Senere flyttet produksjonen til Drøbak. JOBU var en tid verdens største motorsagprodusent. Selve motoren i motorsagene ble fra 1947 til 1952 produsert i England, av F.M Aspin, frem til verkstedet på Fagerstrand var i stand til å håndtere produksjonen selv. Fra 1951 produserte Jobu motorene selv, men unntak av magnet og forgasser.
JOBU laget på 1950-tallet et ombyggingssett for motorsager slik at de kunne brukes som påhengsmotor. Firmaet ble solgt til Electrolux og produksjonen flyttet til Sarpsborg i 1985. Senere ble bedriften nedlagt. Luftavkjølte motorer har fordeler i forhold til vannavkjølte motorer. Vannavkjølte motorer må ha vannpumpe med rør som kan tette seg og ruste. Ulempen med luftavkjølte motorer er at de fort kan gå varme, særlig hvis viften er underdimensjonert.
Jobu ble kjøpt opp av Elkem på slutten av 1960 tallet, og solgt videre i 1979 til Electrolux, som samtidig kjøpte opp Norlett.
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Nøkkelpersoner
Trygve Johansen
Gunnar Busk
Referanser
Ivar Aavatsmark, Direktør Norsk Skogeierforbund