Færd Motorverksted

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
Norge Flagg.jpg


Færd motorverksted
Reklame fra 1932
Reklame fra 1934
Reklame fra 1937

Færd Motorverksted ble opprettet i 1917 av Jens Edvard og Andreas Johansen på Bure, under navnet Brødrene Johansens Motorverksted. Andreas forlot firmaet i 1932, og startet senere Bure Båtbyggeri. Navnet Færd Motorverksted ble tatt i bruk i 1922 og firmaet fikk etterhvert godt ry for motorene sine. Det ble også eksportert motorer, og på 30-tallet var motoren kjent som en god og billig båtmotor. De startet sin første motor i 1905, og dette var mest sannsynlig også den første i Østfold. Denne motoren er fremdeles i familiens eie. I 1950 var det ansatt 9 mann ved verkstedet. Produksjonen av motorer opphørte på 1970-tallet. Det var da produsert nærmere 1000 motorer ved verkstedet.

Færd Motoren

Motorene produsert ved Færd Motorverksted var 1- og 2-sylindrede 4-takt bensinmotorer. Noen modeller fra fabrikken var:

Ytelse Turtall Sylindre Boring / Slag Takt Vekt

Kg

Notat
3 HK 1 4
4 HK 700 - 750 1 105 x 120 4 157 Også kalt type B
4 - 5 HK 1 105 x 120 4 155
5 - 6 HK 750 1 112 x 130 4 165
6 HK 1 120 x 150 4 208 Samme blokk som 7-9 HK, men mindre boring og svinghjul
7 - 9 HK 680 1 130 x 150 4 215 280 kg inklusive frikopling og bakstart
6 - 8 HK 2 4

Motorene brukte Bosch eller Sem-magneter og engelske Zenith-forgassere. Færd-motorene var bygget etter "desaxe"-prinsipp hvor senter av sylinderen var plassert lengre til den ene siden av veivakselens senterlinje. Dette gjorde at veivstaken var mere loddrett når stempelet skulle ned, noe som forbedret dreiemomentet til motoren. Motorene hadde støpte bronselagre i bunnramme og vinkeldrev på kamsaksel som begge bidro til rolig gange.

Solarstykket

Solarstykke på en 5hk Færd. Foto: Johnny Nesvåg.

I 1938 konstruerte fabrikken en anordning hvor motoren kunne gå både på bensin og diesel/solarolje. Under krigen ble dette lukrativt på grunn av store begrensninger på tilgangen til bensin. På disse motorene gikk solaroljen gjennom en varmeveksler i manifolden før den ble ført gjennom en egen forgasser. Dermed hadde også motoren to Schebler-forgassere. Ole Johansen tok ut egen patent på solarstykket som visstnok ikke hadde blitt produsert av andre kjente fabrikker i sin tid. Etter krigen ble produksjonen av solarstykket fort avviklet grunnet store bekostninger og manglende etterspørsel.


Kilder

https://no.wikipedia.org/wiki/F%C3%A6rd_motorverksted

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter