Heimdal motorfabrik
Grunnlagt i Molde i 1916. Frå 1929 til 1970 var det produsert 967 motorer.[1]
Tanken var at fabrikasjonsprogrammet skulle omfatte de vanligste størrelser av 2-taktsmotorer for fiskeri og fraktefart. T. Haukebø var disponent fra 1916 til 1927. Samme man konstruerte i 1921 et forbrenningsrom og en glødekule som ga betydelig bedre drivstofføkonomi, og det avfødde "Heimdaltoppen", som ble levert til mange eldre motorer av andre fabrikat.
Heimdal motorfabrik A/S
Alle motorene levert fra Heimdal Motorfabrik var 2-takt semidieselmotorer.
Type | Effekt | Sylindre | Omdr. | Vekt |
---|---|---|---|---|
3-5hk | 1 | 225kg | ||
7-9hk | 1 | 475 | ||
12hk | 1 | |||
11-14hk | 1 | |||
F | 14-18hk | 1 | 430 | |
20hk | 1 | |||
N(?) | 30hk | 1 | ||
PR | 35-45hk | 1 | 350 |
Tidslinje
1928: fabrikken går konkurs med sine originale eiere.
1929: fabrikken blir refinansiert og får navnet A/S Heimdal Motor.
1935: lanserer hydraulisk omstyring.
50-tallet: motorer over 14/18HK får sentrifugalregulator, rullelager i kryss/ramme.
1970: siste semidieselmotor levert fra fabrikken, serienummer 2365. Solgt til Torbjørn Remmen i Vikan.
Kilder
- Romsdal sogelag årsskrift