Aalesunds mekaniske verksted: Forskjell mellom revisjoner
Hopp til navigering
Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 4: | Linje 4: | ||
konkursens rand og ble innlevert til skifteretten i 1914, og solgt på auksjon i kommisjon til Advokat Klausen for 260 000 kr + omkostninger. Selskapet ble refinansiert i 1915, og man forsøkte å utvide aksjekapitalen til 500 000 kr. Planen var å bygge nye arbeiderboliger, og bygge en ny patentslip. I 1916 ble det nok en gang gjort forsøk på å refinansiere virksomheten. | konkursens rand og ble innlevert til skifteretten i 1914, og solgt på auksjon i kommisjon til Advokat Klausen for 260 000 kr + omkostninger. Selskapet ble refinansiert i 1915, og man forsøkte å utvide aksjekapitalen til 500 000 kr. Planen var å bygge nye arbeiderboliger, og bygge en ny patentslip. I 1916 ble det nok en gang gjort forsøk på å refinansiere virksomheten. | ||
== Motoren Aalesund == | |||
* | |||
[[Fil:1903_Aalesunds.jpg|thumb|Kysten 19. mai 1903]] | [[Fil:1903_Aalesunds.jpg|thumb|Kysten 19. mai 1903]] | ||
Revisjonen fra 12. feb. 2018 kl. 20:01
Aalesunds Mekaniske Verksted ble grunnlagt i 14. juni 1898, og overtatt av Liaaen i 1927. Bygde den første norske totakts glødehodemotor i 1902. Verkstedet var til tider på konkursens rand og ble innlevert til skifteretten i 1914, og solgt på auksjon i kommisjon til Advokat Klausen for 260 000 kr + omkostninger. Selskapet ble refinansiert i 1915, og man forsøkte å utvide aksjekapitalen til 500 000 kr. Planen var å bygge nye arbeiderboliger, og bygge en ny patentslip. I 1916 ble det nok en gang gjort forsøk på å refinansiere virksomheten.