Ole Wejset: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
Linje 7: Linje 7:


Han startet et eget verksted i Store Markvei, der han solgte smedtjenester og drev med finmekanikk. I en periode var han også maskinist på en av de første Truscott-motorene i Bergen, og lærte dermed hva som fungerte og ikke fungerete, og dermed var veien til en egenkonstruert motor ikke lang. Den første totakteren ble startet i 1902, og den første 4 -takteren i 1904, of dette dannet basis for [[Den norske Motorfabrik]].
Han startet et eget verksted i Store Markvei, der han solgte smedtjenester og drev med finmekanikk. I en periode var han også maskinist på en av de første Truscott-motorene i Bergen, og lærte dermed hva som fungerte og ikke fungerete, og dermed var veien til en egenkonstruert motor ikke lang. Den første totakteren ble startet i 1902, og den første 4 -takteren i 1904, of dette dannet basis for [[Den norske Motorfabrik]].
Ole ble tildelt Kongens fortjenestemedalje i Gull i 1957.


== Artikkel i Dagen 7. Februar 1953 ==
== Artikkel i Dagen 7. Februar 1953 ==

Revisjonen fra 6. des. 2024 kl. 16:07

Norge Flagg.jpg
Ole Wejset
Ole Wejset (Foto fra Nygårdsgatens krønike)
Fra boken "Fra muren til Slottsgaten"
Fra boken "Fra muren til Slottsgaten"

Ole Wejset

Ole Wejset var født på Kvernes, Nordmøre i 1862. Han kom til Bergen i 1889 og fikk jobb på Bergen mekaniske verksted i Solheimsviken.

Han startet et eget verksted i Store Markvei, der han solgte smedtjenester og drev med finmekanikk. I en periode var han også maskinist på en av de første Truscott-motorene i Bergen, og lærte dermed hva som fungerte og ikke fungerete, og dermed var veien til en egenkonstruert motor ikke lang. Den første totakteren ble startet i 1902, og den første 4 -takteren i 1904, of dette dannet basis for Den norske Motorfabrik.


Ole ble tildelt Kongens fortjenestemedalje i Gull i 1957.

Artikkel i Dagen 7. Februar 1953

En motorens pionér

90-årige Ole Wejset arbeider fortsatt med nykonstruksjoner

En av motorens pionérer i Norge, Ole Wejset, lever fremdeles og er i full vigør tross sine 90 år. Han bor nå i Sverresgate her i byen hvor han har "et lite verksted »for sin egen fornøyelses skylde, som han sier. — Jeg er her noen timer for dagen slik at jeg kommer litt i bevegelse både fysisk og åndelig sett. Det er jo liten mening i å sette seg ned i en stol og stivne til på alle måter så ung som jeg ennå er. En skal vanskelig kunne tro at den høyreiste, rake herren er så gammel. Han virker så ung i tanken, selv om minnet av og til kan ha litt vanskelig for å følge med. Men at han holder sine interesser levende er ikke vanskelig å forstå. Akkurat nå holder han på med en ny konstruksjon, det er en liten spolemaskin for elektriske viklinger.

Ole Wejseét var trolig den første her i landet som laget en motor. Det var i 1902 han fikk ferdig en to-takters motor på fire hester. Den startet på bensin, men gikk på petroleum. Det ble dannet et interessent-selskap som gikk i gang med fabrikasjon av disse motorene, med Wejset som verksmester. Men da forretningen gikk dårlig, fortsatte Wejset for seg selv. Han laget mange motorer fram gjennom, men først etter at han gikk over til 4 takters motoren ble der noe ordentlig avsetning, forteller han. Og han har hatt den glede å kunne se at hans motorer har vært i flittig bruk — og at de har en ualminnelig lang levetid. Det skjer ikke ofte at en motor er i bruk så lenge at støpegodset tæres opp av sjøvannet. Det har imidlertid vært tilfelle med Weisets motorer. Noen av dem har gått i 32 år, forteller han. De som i førstningen ble mest begeistret for tiltaket var fiskerne.

Men Wejset som er en mangfoldig herre kunne ikke holde seg bare til et bestemt virkefelt, og hans evner har fått utløp i mange tiltak opp gjennom årene. En tid drev han i hermetikkindustrien, og senere har han i mange år vært spesialist på reparasjoner av bokpresser.


Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter

Første bidrag 10. jun. 2016 kl. 12:30‎