Den norske fiskeri-motor femti år: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
(Ny side: Artikkel fra Bergens Tidende - Lørdag 7. februar 1953. | «Motoralderen» går ikke mer enn 75 år tilbake i tiden. På disse år har motoren revolusjonert samferdsel og næ- | — ringsliv både ute i verden og her hos oss. Tenk bare på for- - — holdene i de norske fiskerier. For 50 år siden måtte de ta - — seg fram med seil og årer så å si overalt, Bare en og annen — dampbåt var å se, Fra 1948 forteller statistikken at vi — hadde 12,421 motorfartøyer som…)
 
Ingen redigeringsforklaring
Linje 2: Linje 2:




| «Motoralderen» går ikke mer enn 75 år tilbake i tiden.
«Motoralderen» går ikke mer enn 75 år tilbake i tiden. På disse år har motoren revolusjonert samferdsel og næringsliv både ute i verden og her hos oss. Tenk bare på forholdene i de norske fiskerier. For 50 år siden måtte de ta seg fram med seil og årer så å si overalt, Bare en og annen dampbåt var å se, Fra 1948 forteller statistikken at vi hadde 12,421 motorfartøyer som deltok i fiskeriene. Det tok sin tid før det ble tatt opp produksjon av driftsmotorer her i landet. Danmark og Sverige var tidligere ute, og det var fra disse land det norske marked ble stettet den første tid at motoren kom i bruk, Siden er vi kommet sterkt med også når det gjelder motorproduksjon. I dag har vi en rekke fabrikker som produserer det meste av det vi trenger selv, og som også leverer en del til andre land.  
 
| Verksmester: Halfdan G. Endresen; Rubbestadneset, har skrevet denne oversiktsartiklen om motorens utvikling for «Bergens Tidende».
På disse år har motoren revolusjonert samferdsel og næ- |
 
— ringsliv både ute i verden og her hos oss. Tenk bare på for- -
 
— holdene i de norske fiskerier. For 50 år siden måtte de ta -
 
seg fram med seil og årer så å si overalt, Bare en og annen
 
dampbåt var å se, Fra 1948 forteller statistikken at vi
 
hadde 12,421 motorfartøyer som deltok i fiskeriene. |
 
Det tok sin tid før det ble tatt opp produksjon av |
 
driftsmotorer her i landet. Danmark og Sverige var tid--
 
ligere ute, og det var fra disse land det norske marked .
 
ble: stettet den første tid at motoren kom i bruk, Siden er |
 
vi kommet sterkt med også når det gjelder motorproduk- |
 
— sjon. I dag har vi en rekke fabrikker som produserer det |
 
| meste av det vi trenger selv, og som også leverer en del |
 
til andre land. — . | |
 
| Verksmester: Halfdan G. Endresen; Rubbestadneset,
 
har skrevet denne oversiktsartiklen om motorens utvikling
 
for «Bergens Tidende». | |

Revisjonen fra 5. des. 2024 kl. 22:57

Artikkel fra Bergens Tidende - Lørdag 7. februar 1953.


«Motoralderen» går ikke mer enn 75 år tilbake i tiden. På disse år har motoren revolusjonert samferdsel og næringsliv både ute i verden og her hos oss. Tenk bare på forholdene i de norske fiskerier. For 50 år siden måtte de ta seg fram med seil og årer så å si overalt, Bare en og annen dampbåt var å se, Fra 1948 forteller statistikken at vi hadde 12,421 motorfartøyer som deltok i fiskeriene. Det tok sin tid før det ble tatt opp produksjon av driftsmotorer her i landet. Danmark og Sverige var tidligere ute, og det var fra disse land det norske marked ble stettet den første tid at motoren kom i bruk, Siden er vi kommet sterkt med også når det gjelder motorproduksjon. I dag har vi en rekke fabrikker som produserer det meste av det vi trenger selv, og som også leverer en del til andre land. 

| Verksmester: Halfdan G. Endresen; Rubbestadneset, har skrevet denne oversiktsartiklen om motorens utvikling for «Bergens Tidende».