Motorfabrikken Gideon: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 25: | Linje 25: | ||
== Fram-motoren == | == Fram-motoren == | ||
Foruten Gideon-motoren ble det også produsert en motor kalt Fram. Dette var en glødehodemotor på 7 HK, sannsynligvis en 2-takter. Ifølge reklamer ble den levert med vribar spiss, vribar propell og friksjonskobling. Denne modellen ble produsert for småbåtmarkedet og kostet 1050 Kr. i 1932. | Foruten Gideon-motoren ble det også produsert en motor kalt Fram. Dette var en glødehodemotor på 7 HK, sannsynligvis en 2-takter. Ifølge reklamer ble den levert med vribar spiss, vribar propell og friksjonskobling. Denne modellen ble produsert for småbåtmarkedet og kostet 1050 Kr. i 1932. | ||
== Artikkel fra Teknisk Ukeblad nr 4 - 1914 == | |||
A/S Gideon, Rud. Kramper & Jørgensen, Molde. | |||
Firmaet fabrikkerer væsentligst kun 2 motortyper for solarolje og petroleum, og av disse er den ene en høitryksmotor efter system «Brons», mens den anden er av den almindelig kjendte type, «Gideon». | |||
Firmaets utstilling omfattet av motorer | |||
1 12 HK 1-sylindret høitryksmotor patent «Brons» | |||
1 24 HK 2-sylindret høitryksmotor patent «Brons» | |||
1 11 HK 1-sylindret baatmotor «Gideon» type N, | |||
1 13 HK 1-sylindret baatmotor «Gideon» type N | |||
1 4HK 1- sylindret baatmotor «Gideon» forsynt med friktionskobling, propel-omstyring av vendbar propel, | |||
1 12 HK 1-sylindret høitryksmotor patent «Brons» installert i en 39 fots motorbaat. | |||
Firmaet som foruten de her nævnte typer fabrikerer motorer forsynt med elektrisk tænding og mange andre typer saavel for fartøier som for stationært bruk av enhver art, har et godt navn paa vor motorindustris omraade. | |||
Av «Brons»-motorer som arbeider efter firetaktsprincippet var der som anført utstillet en 1-cylindret og en 2-sylindret motor samt en 1-cylindret installert i en 39 fots fiskerbaat. Brons-motoren som hører til semi-dieseltypen har været beskrevet tidligere i T. U. (Ing. Tveits artikel om oljemotorer paa motorutstillingen i Kjøbenhavn) men det kan jo ha sin interesse at komme nærmere ind paa denne interessante motortype ogsaa i forbindelse med vor nationale utstilling. Gideons motorer maa jo nu regnes for et helt norsk fabrikat. | |||
Motoren som er den eneste høitryksmotor av semidieseltypen som fabrikeres her, er konstruert efter det patenterte system «Brons», for hvilket firmaet har erhvervet patentretten her i landet. Saavel i virkemaate, korfstruktion som detaljer adskiller den sig meget fra de almindelige petroleums- og raaoljemotorer. Med en enkel konstruktion har den saa at si alle dieselmotorens gode egenskaper, og er tildannet paa en saadan maate at den i høi grad er skikket som fiskeri- og fartøismotor. | |||
Billederne av «Brons»-motorerne viser en motor av staaende konstruktion, hvor | et sterkbygget stativ er sammenbygget med cylinderkappen. Den indvendige sylinder er en løs cylinderforing som let kan utveksles, og mellem denne og sylinderkappen dannes et hulrum for kjølevandet. Oventil avsluttes motoren ved et topstykke som likeledes er vandkjølet og i hvilket samtidig ventiler er anbragt. | |||
Disse ventiler er: en sugeventil, en utløpsventil, en brændstofventil og en starteventil for startning med trykluft. Samtlige ventiler med ventilhus er uttag-bare, saa at de hurtig kan ombyttes om det skulde vise sig at være nødvendig. Dette har den betydning at driftsforstyrrelser indskrænkes mest mulig. Ventilernes bevægelse styres av et eksenter som er anbragt forskyvbart paa en horisontal styreaksel, som ved indkapslet spiralhjul og en lodretstaaende mellemaksel drives fra veiven. Det anvendte eksenter er sammensat, hvorved en nøiagtig indstilling blir bedro sikret ond med flere enkelte eksentre. Cylinderlaaget er forenklet ved at starteventilen er benyttet som akselbærer for den aksel hvorom vippearmene bevæger sig. Pumperne er av normal konstruktion og drives fra den horisontale styreaksel, mens den lille luftkompressor som tjener for oppumpning av en trykluftsbeholder, for startning av motoren og for signalfløiten drives fra veivakslen og sættes ut av funktion naar det ønskede tryk er naadd. | |||
[[Fil:1914 Brons Fig 1.png|alt=Figur 1 - Brons-motor|venstre|rammeløs|Figur 1 - Brons-motor]] | |||
== Andre opplysninger / Personer == | == Andre opplysninger / Personer == |
Revisjonen fra 5. des. 2024 kl. 20:08
Rud. Kramper & Jørgensen ble etablert som motorfabrikk i Molde i 1907. Fabrikken produserte motorer på lisens fra den danske bilfabrikanten Rud. Kramper & Jørgensen, grunnlagt i 1891 i Horsens. Den originale fabrikken hadde fått bra innpass på det norske motormarkedet med sin "Gideon", så en etablering av produksjon i Norge var nærmest nødvendig, da fabrikken i Danmark knapt klarte å produsere til det innenlandske markedet.
Sofus Jørgensen (1869–1956) flyttet med familie til Molde i 1907 og ga senere navn til Sofus Jørgensens gate. Fabrikken lå på Røysan ved Julsundvegen, helt nede ved fjorden, der det var lett å få skipet ut de tunge firetakts glødehode-motorene på 4-5 HK, som blant annet gikk til fiskerflåten. Like ved etablerte man i 1909 filial av Rauma Støperi som lagde motorgods til Gideon.
Gideon ble i 1939 kjøpt av Ing. Olav Eidhammer og byttet navn på bedriften til A.S Heureka. Bedriften ble solgt til Heimdal motorfabrikk for 175 000 Kr i 1949 og senere flyttet de alt utstyret mens den gamle fabrikkbygningen ble solgt videre til Molde Havnevesen.
Gideon-motoren
Motorene produsert ved Rud. Kramper & Jørgensen var 2- og 4-taktsmotorer, både glødehode- og bensinmotorer. De leverte både båt- og stasjonærmotorer.
I perioden fra 1907 til rundt 1. verdenskrig var de fleste motorene fra Gideon levert som 4-taksenheter. Disse ble levert fra 1 til 4 sylindre. På 1 sylinder ble de konstruert fra 4 til 22 HK. Vi har enda ingen god oversikt over data på disse modellene, men Type KN var en 1-sylindret motor på 13 HK.
For å følge med på utviklingen gikk Gideon vekk fra 4-taktsmotoren rundt 1915. Som 2-takt glødehodemotor ble de levert fra 1 til 4 sylindre, fra 4 til 250 HK. Den minste av disse motorene, 4-hesteren, hadde helstøpt sylinder, fra senter av veivaksel opp til flensen til glødehodet.
Gideon var også den direkte årsaken til at Rauma Støperi A/S anla en avdeling i Molde for å betjene motorfabrikkens behov for støpegods.
Fram-motoren
Foruten Gideon-motoren ble det også produsert en motor kalt Fram. Dette var en glødehodemotor på 7 HK, sannsynligvis en 2-takter. Ifølge reklamer ble den levert med vribar spiss, vribar propell og friksjonskobling. Denne modellen ble produsert for småbåtmarkedet og kostet 1050 Kr. i 1932.
Artikkel fra Teknisk Ukeblad nr 4 - 1914
A/S Gideon, Rud. Kramper & Jørgensen, Molde.
Firmaet fabrikkerer væsentligst kun 2 motortyper for solarolje og petroleum, og av disse er den ene en høitryksmotor efter system «Brons», mens den anden er av den almindelig kjendte type, «Gideon».
Firmaets utstilling omfattet av motorer
1 12 HK 1-sylindret høitryksmotor patent «Brons»
1 24 HK 2-sylindret høitryksmotor patent «Brons»
1 11 HK 1-sylindret baatmotor «Gideon» type N,
1 13 HK 1-sylindret baatmotor «Gideon» type N
1 4HK 1- sylindret baatmotor «Gideon» forsynt med friktionskobling, propel-omstyring av vendbar propel,
1 12 HK 1-sylindret høitryksmotor patent «Brons» installert i en 39 fots motorbaat.
Firmaet som foruten de her nævnte typer fabrikerer motorer forsynt med elektrisk tænding og mange andre typer saavel for fartøier som for stationært bruk av enhver art, har et godt navn paa vor motorindustris omraade.
Av «Brons»-motorer som arbeider efter firetaktsprincippet var der som anført utstillet en 1-cylindret og en 2-sylindret motor samt en 1-cylindret installert i en 39 fots fiskerbaat. Brons-motoren som hører til semi-dieseltypen har været beskrevet tidligere i T. U. (Ing. Tveits artikel om oljemotorer paa motorutstillingen i Kjøbenhavn) men det kan jo ha sin interesse at komme nærmere ind paa denne interessante motortype ogsaa i forbindelse med vor nationale utstilling. Gideons motorer maa jo nu regnes for et helt norsk fabrikat.
Motoren som er den eneste høitryksmotor av semidieseltypen som fabrikeres her, er konstruert efter det patenterte system «Brons», for hvilket firmaet har erhvervet patentretten her i landet. Saavel i virkemaate, korfstruktion som detaljer adskiller den sig meget fra de almindelige petroleums- og raaoljemotorer. Med en enkel konstruktion har den saa at si alle dieselmotorens gode egenskaper, og er tildannet paa en saadan maate at den i høi grad er skikket som fiskeri- og fartøismotor.
Billederne av «Brons»-motorerne viser en motor av staaende konstruktion, hvor | et sterkbygget stativ er sammenbygget med cylinderkappen. Den indvendige sylinder er en løs cylinderforing som let kan utveksles, og mellem denne og sylinderkappen dannes et hulrum for kjølevandet. Oventil avsluttes motoren ved et topstykke som likeledes er vandkjølet og i hvilket samtidig ventiler er anbragt.
Disse ventiler er: en sugeventil, en utløpsventil, en brændstofventil og en starteventil for startning med trykluft. Samtlige ventiler med ventilhus er uttag-bare, saa at de hurtig kan ombyttes om det skulde vise sig at være nødvendig. Dette har den betydning at driftsforstyrrelser indskrænkes mest mulig. Ventilernes bevægelse styres av et eksenter som er anbragt forskyvbart paa en horisontal styreaksel, som ved indkapslet spiralhjul og en lodretstaaende mellemaksel drives fra veiven. Det anvendte eksenter er sammensat, hvorved en nøiagtig indstilling blir bedro sikret ond med flere enkelte eksentre. Cylinderlaaget er forenklet ved at starteventilen er benyttet som akselbærer for den aksel hvorom vippearmene bevæger sig. Pumperne er av normal konstruktion og drives fra den horisontale styreaksel, mens den lille luftkompressor som tjener for oppumpning av en trykluftsbeholder, for startning av motoren og for signalfløiten drives fra veivakslen og sættes ut av funktion naar det ønskede tryk er naadd.
Andre opplysninger / Personer
- Sofus Jørgensen (1869 - 1946) Født på Jylland, stiftet motorfabrikken.
- Sivilingeniør Sigfus Siam, Stavanger, Født 1916, Ansatt fra 06/1943 til 12/1945
- Jerndreier Ragnar Christensen, Molde, Født 1888, Ansatt til 1936
- Motorkonstruktør Ole Mollan, Skogn, Født 1885, Ansatt 1907 til 1910. (Startet egen motorproduksjon med motoren Stærkodder / Stærkoder høsten 1910)
- Etablerte avdeling Gideon Juno AS i Ålesund i 1938.
Referanser
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Første bidrag 23. apr. 2015 kl. 17:21