Aalesunds mekaniske verksted: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 30: | Linje 30: | ||
<references /> | <references /> | ||
* Kysten 1913 | * Kysten 1913 | ||
[[Fil:1917 Aalesunds mek verksted.png|alt=Ålesunds mek verksted (1917)|miniatyr|Ålesunds mek verksted (1917)]] | [[Fil:1917 Aalesunds mek verksted.png|alt=Ålesunds mek verksted (1917)|miniatyr|Ålesunds mek verksted (1917)]] | ||
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | [[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] |
Revisjonen fra 7. feb. 2023 kl. 20:53
Aalesunds Mekaniske Verksted ble stiftet 8. mars 1898, og overtatt av Liaaen i 1927. Verkstedet var til mange ganger i sin levetid på konkursens rand og ble til slutt innlevert til skifteretten i 1914. Verkstedet ble solgt på tvangsauksjon, til Advokat Klausen i kommisjon for 260 000 kr + omkostninger.
Selskapet ble refinansiert i 1915, og man gjorde forsøk på å utvide aksjekapitalen til 500 000 kr. Planen var å bruke den friske kapitalen til å bygge nye arbeiderboliger, samt en ny patentslipp. 11. mars 1916 ble aksjekapitalen økt til 600 000
Motoren Aalesund
Bygde den første norske 2-takts glødehodemotoren i 1902. Vi har lite informasjon rundt motorene levert fra fabrikken, men de skal ha bygget en modell på 6 HK.
Direksjonen 1916.
Ingeniør R. N. Ofstad. administrerende direktør, Ålesund.
Ingeniør F. Schuman, Bergen.
Overrettssakfører Chr. Ameln, Bergen
Skipsreder Ludv. Kjær, Bergen
Kjente eksemplarer
Nøkkelpersoner
Referanser
- Kysten 1913
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Første oppføring 26. sep. 2015 kl. 22:03