Guldbergsiden Mekaniske Verksted: Forskjell mellom revisjoner
Hopp til navigering
Hopp til søk
(Ny side: rammeløs|48x48px|høyre Guldbergsiden overtok Nabbetorp og produksjon av motoren Stærk. Gjennom oppkjøp av patenter forbedret de motorene og i følge dem selv…) |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 10: | Linje 10: | ||
'''Bensin''' | '''Bensin''' | ||
Sterk bensinmotor var en firetakter, med Monarch forgasser og Bosch magnettenning. Produksjonen begynte antakelig rundt 1911. | Sterk bensinmotor var en firetakter, med Monarch forgasser og Bosch magnettenning. Samt som mindre 2-takt båtmotorer med batteri og spole til tenningssystem. | ||
Produksjonen begynte antakelig rundt 1911. | |||
'''Semi-Diesel''' | '''Semi-Diesel''' | ||
Som semidiesel ble den levert som en vertikal 2-takt stasjonærmotor på 6 HK. Minst èn av disse har overlevd; bygg nr. 110 (se kilder) | Som semidiesel ble den levert som en vertikal 2-takt stasjonærmotor på 6 HK, og som 4 HK båtmotor. | ||
Minst èn av disse har overlevd; bygg nr. 110 (se kilder). | |||
* [[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | * [[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | ||
Revisjonen fra 20. jul. 2022 kl. 16:07
Guldbergsiden overtok Nabbetorp og produksjon av motoren Stærk. Gjennom oppkjøp av patenter forbedret de motorene og i følge dem selv ble navnet Stærk "brakt til fullkommenhet".
Stærk-motoren
Fabrikken kunne levere både bensin- og glødehodemotorer.
Bensin
Sterk bensinmotor var en firetakter, med Monarch forgasser og Bosch magnettenning. Samt som mindre 2-takt båtmotorer med batteri og spole til tenningssystem.
Produksjonen begynte antakelig rundt 1911.
Semi-Diesel
Som semidiesel ble den levert som en vertikal 2-takt stasjonærmotor på 6 HK, og som 4 HK båtmotor.
Minst èn av disse har overlevd; bygg nr. 110 (se kilder).
Kilder
https://digitaltmuseum.no/011024255608/motor?i=0&aq=text%3A%22st%C3%A6rk%22%2C%22motor%22